Полотно художника Івана Лисенка «Відкатник» було розірване на два шматки. Повернула картину до життя тонка робота реставраторів. Такого відновлення зазнали інші мистецькі твори, які експонують у межах проекту «Спецфонд. 1937—1939» у столичному Національному художньому музеї.

Тут зібрано 93 картини 1930-х років, які мали сховати, а то й знищити. Місцем їхнього прихистку слугувала підвальна частина музею на відомій нині всьому світові вулиці Грушевського. Саме там у 1937—1939 роках сформувався Спеціальний секретний фонд, куди з музеїв Харкова, Одеси, Києва, Полтави та зі спецфондів Української художньої виставки звозили заборонені радянською владою твори.

Цю роботу відомого художника Костянтина Єлеви показали вперше. Фото Світлани СКРЯБІНОЇ

У спецфонді  опинилися картини і невідомих митців, і знаних — Олександри Екстер, Олександра Богомазова, Віктора Пальмова, Михайла Бойчука та інших. Їхнє мистецтво вважали ворожим. А самих художників — формалістами, ворогами народу, націоналістами. Траплялося, що картини було написано, здавалося б, у цілком радянському дусі, та вони опинялися у спецфонді.

Тепер нарешті відслонено завісу над «підозрілими» творами. Щоправда, готувалися до виставки багато років, особливо посилено — останні чотири. І ось настав її час. За словами організаторів проекту, нині виставка дуже актуальна, адже перегукується з подіями на сході країни.

Досі не бачених картин назбиралося на три виставкові зали. Перша зала охоплена темою повстання. У другій — милуємося яскравими пейзажами українського села, знайомимося із селянами під час відпочинку і в час праці та споглядаємо жіночі портрети. Третя зала відкриває індустріальний світ. І саме тут придивіться до картини «На погрузці хліба». Її автор поки що не відомий. Однак музейники припускають, що це твір Лева Крамаренка, полотно якого спеціально розмістили поряд. Тож виставка відкриває не лише певні таємниці загальної історії, а й може внести правки у творчість окремих митців.

Свої враження відвідувачі записували в книзі відгуків. Фото Світлани СКРЯБІНОЇ

«Ми спеціально не брали творів із постійної експозиції. Хотіли максимально звернути увагу на картини, яких ніхто ніколи не бачив. Ця виставка показує, що не можна знищувати свою історію. Знайдуться ті, хто це збереже і з часом покаже правду», — резюмує головний зберігач фондів музею куратор проекту Юлія Литвинець.

До слова.  У планах музейників — видати каталог спецфонду, на сторінках якого буде приблизно 300 творів заборонених художників.

Побачити досі не відомі картини маєте час до 26 квітня. 

Дарина ФІАЛКО
для «Урядового кур’єра»