Відомо, що добрий газда про взуття для коня дбав краще, аніж про власне, бо знав: на зранених ногах гривастого далеко не заїдеш і багато роботи не зробиш. Професор Львівського національного університету ветеринарної медицини та біотехнологій Антон Гамота розповідає, що пробігши зо п’ять кілометрів вистеленої гравієм дороги, непідкована тварина стає непрацездатною. Не випадково в давні часи в кожному галицькому селі працювало по дві кузні, і ковалям не бракувало роботи! 

Сучасні ковалі зі львівських кузень, каже колега професора Андрій Мисак, беруться частіше за виготовлення брам, декоративних решіток на замовлення власників розкішних особняків — справа ця прибуткова. Але ніхто не візьметься підкувати коня, більшість не готова до такої роботи, бо для цього потрібно ще й розумітися на лікарській справі, щоб коневі не пошкодити ноги. Шкода, що в університеті ветеринарної медицини не залишилося добрих ковалів, хоч раніше тут працювала власна кузня, і були фахівці з ковальської справи. Нині виготовили для музею муляж кузні, щоб студенти та відвідувачі могли побачити, який вигляд мала кузня.

Серед 300 представлених в експозиції оригінальних підків немає двох однакових. Фото надане автором

На майбутнє тут думають про відновлення кузні, щоб навчати студентів мистецтва підковування коня на практиці. Адже кількість коней в індивідуальних господарствах зростає, й нікому виконувати цю просту й конче потрібну роботу. При Ветеринарній школі у Львові ще з 1881 року навчали кувати коней. Відтоді почала формуватися колекція підків: після подорожей, мандрівок світами, коли власники гривастих змінювали зношене кінське «взуття» на нове, підкови роботи тамтешніх ковалів зазвичай залишались у кузні, окремі екземпляри привозили ентузіасти або знаходили під час археологічних розкопок.

Студенти й викладачі працювали над експозицією майже півтора року, щоб відкрити оновлений музей до 230-річчя Ветеринарної школи у Львові, яке відзначили нинішньої осені. Серед 300 представлених в експозиції оригінальних підків немає двох однакових. А основу експозиції становить унікальна колекція підків, яку зібрав у 1930—1940-х роках визначний ортопед професор Казимир Щудловський і його батько, майстер ковальської справи. Ще 200 залишилось у фондах.