Виставка, присвячена визначному танцівнику й хореографу ХХ століття, який народився киянином 2 квітня 110 років тому, називається «Він належав світові». Але душа його належала Вітчизні. Виконавши в Парижі головну роль у балеті Сергія Прокоф’єва «Блудний син» за біблейською притчею, він сказав: «Я танцював самого себе». Адже все життя намагався повернутися до рідного міста, та після розлуки ще в молодості зустрівся з ним аж на схилі років. Завжди називав себе в зарубіжжі українцем, так і не прийняв французького громадянства, яке йому пропонував генерал де Голль. А на своїй могилі на цвинтарі Сент-Женев’єв де Буа в Парижі заповів написати просто й лаконічно, без будь-яких регалій — «Серж Лифар із Києва».

Про Сергія Лифаря і тих, з ким увічнений він на цих світлинах, директор Київської муніципальної української академії танцю імені цього славетного хореографа Андрій Лягущенко розповідає немов про своїх родичів. Фото Світлани СКРЯБІНОЇ

…Він захопився балетом у 16 років, коли ровесники майже завершували хореографічну освіту. Броніслава Ніжинська, керівниця київської студії, де він навчався, емігрувавши в Париж і запросивши туди кількох своїх учнів, охарактеризувала Лифаря керівнику Російського балету Сергію Дягілєву не надто делікатно: він старий для балету, з нього нічого не вийде… А той запропонував Ніжинській парі на пляшку шампанського: що Лифар стане зіркою балету. І особисто попросив славетного італійського педагога Енріке Чекетті давати йому приватні уроки, які, помножені на закоханість Лифаря в балет та його завзяття у надолуженні прогалин в навчанні, дуже швидко дали успішний результат. А про унікальну обдарованість танцівника з України згодом дізнався увесь світ.

Як наголосив директор Київської муніципальної української академії танцю імені Сержа Лифаря Андрій Лягущенко, «такої красивої лінії тіла, як у Лифаря, знайти дуже важко. Коли людина з такими балетними формами виходила на сцену, вона вже привертала увагу. Плюс величезна артистична харизма. Кажуть, у балеті головне — ноги. Ні — голова й очі. От очі Лифаря заворожували увесь зал. Мабуть, він цим відрізнявся від багатьох колег. Тому стільки років танцював. Усі в спогадах пишуть, що мав і силу переконання в спілкуванні з людьми». Заклад його імені, яким керує пан Андрій, столична влада створила понад десять років тому на прохання дружини Сержа Лифаря Ліллан Алефельд: діти в ньому навчаються із шести років до диплома молодшого спеціаліста, артиста балету. На фотографіях із колекції академії танцю, які експонуються на виставці, можна побачити Лифаря зі світовими знаменитостями та в ролях із вистав. А вчора у приміщенні академії відкрили перший в Україні пам’ятник визначному танцівнику роботи відомого скульптора Миколи Рапая.

Венеція 1926 року, танок неперевершених Сержа Лифаря та Джорджа Баланчина прямо на пляжі Лідо. Фото із колекції Київської муніципальної української академії танцю імені Сержа Лифаря

Як автор автобіографічних прозових книжок «Страдные годы» і «Моя жизнь», дослідник історії російського й світового балету, теоретик танцю, бібліофіл тощо постає Сергій Лифар на виставці з колекції, яку від його дружини графині Ліллан Алефельд передали Публічній бібліотеці імені Лесі Українки за рішенням Національного комітету створення культурних цінностей України. «В її основі, — розповів завідувач відділу мистецтв бібліотеки Леонід Криворучко, — зібрання Сергія Дягілєва, яке Лифар викупив у французького уряду, зауваживши: «Кошти на придбання книг я заробив ногами». Це був його річний гонорар під час керівництва Гранд-Опера. Перлина цього зібрання — Пушкінська колекція. Лифар, зокрема, видав у Парижі до 100-річчя смерті Олександра Пушкіна 10 його листів до Наталії Гончарової, які Дягілєв колись придбав у княгині Торбі, онуки поета».