Знімки надані Службою автомобільних доріг у Сумській області.

Якщо дороги Сумщини порівняти з трасами інших областей України, то результат виявиться не на користь слобожанського регіону. Вже набили оскому місцеві перли, якими водії характеризують так звані стрічки, що в’ються до самісінького горизонту і яким більше пасує визначення «напрямок руху». І ситуація дедалі стає критичнішою. Окремі ділянки настільки вбиті, що водії намагаються їх об’їжджати, не зважаючи ні на час, ні на пальне.

Головна причина — постійне недофінансування дорожників, зокрема провідної підрядної організації ДП «Сумський облавтодор», через що не дотримуються міжремонтних термінів експлуатації доріг. Як результат, вони швидше руйнуються, збільшуються витрати на їхнє утримання, знижується рівень безпеки руху тощо. Утворилося задавнене коло, яке ніяк не вдається розімкнути.

Ускладнюють становище величезні обсяги перевезень сільськогосподарської продукції великотоннажними автомобілями. Більшість автодоріг в області побудовано в 40—90-х роках минулого століття, вони розраховані на вантаж 8 — 12 тонн. Але ж трасами мчать такі вантажівки, що асфальт не тільки вгинається, а й розлітається навсібіч.

Негативу додає активне використання в зимовий період піщано-соляних сумішей та чистої солі, які під час танення снігу та сніжно-льодяних утворень зволожують дорожнє покриття, а за різкої зміни температури з плюсової на мінусову руйнація активізується. Одне слово, негаразди плюс неприємності — і маємо те, що маємо.

Нинішнього року на експлуатаційне утримання та дрібний поточний ремонт області надали трохи менше 90 мільйонів гривень за мінімальної потреби майже 190 мільйонів. Із них 43 мільйони (48%) передбачено на аварійний ремонт дорожнього покриття та штучних споруд, ще 20 мільйонів — на зимове утримання, решта — на дрібний ремонт штучних споруд, розмітку, дорожні знаки, огородження тощо.

Небагато. А якщо це повторюється рік у рік, то й поготів. Утім, дорожники, як і кравці, крають із того, що мають, а не з того, що уявляють.

Як повідомили у Державному підприємстві «Сумський облавтодор», станом на кінець першої червневої декади ямковий ремонт проведено на майже 91 тисячі квадратних метрів доріг державного значення, або ямковість ліквідовано на всіх ділянках, передбачених планом.

Особливо активно дорожники попрацювали на початку червня на автотрасах загального користування. Були задіяні 28 бригад підрядних організацій Сумського облавтодору, які ремонтували полотно гарячим асфальтобетоном, застосовуючи метод просочення та струменеві  машини. 

За словами начальника Служби автомобільних доріг у Сумській області Івана Романюка, зараз усі трудові, фінансові й технологічні ресурси зосереджено на шляхах місцевого автомобільного сполучення. Дорожники тісно співпрацюють з місцевими громадами, аби навести порядок і на цих ділянках.

Проте до повного ладу занадто далеко. Адже латки справі не зарадять, тож найближчим часом потрібні кардинальні підходи, насамперед стосовно фінансування.

Аналіз ситуації свідчить, що через хронічний брак коштів нині майже 90% доріг області потребують капітального або середнього поточного ремонтів. Аби довести їх до нормативних вимог, щороку необхідно лагодити не менш ніж 500 кілометрів полотна, а ще майже на тисячі — поверхнево обробляти дорожнє покриття. До цього слід додати кошти на експлуатаційне утримання, а це теж кругленька сума.

Будуть чи ні гроші — окреме питання. Але достеменно зрозуміло, що з кожним місяцем ситуація ставатиме не тільки проблемнішою, а й небезпечнішою.

Приміром, упродовж останніх дев’яти років не вдається капітально полагодити міст через річку Ворскла на автодорозі Суми — Полтава. Ще 2007-го за результатами обстеження його визнано непридатним для експлуатації. Так само проблемними залишаються його «побратими» у селищі Жовтневе Білопільського району на шляху від Яструбиного та в селищі Краснопілля (Суми — Миропілля — Краснопілля). Утім, на цьому перелік проблемних мостів та дорожніх ділянок не завершується. Простіше назвати благополучні відрізки та об’єкти, яких дедалі меншає.

Рано чи пізно, але доведеться братися за сумські автомагістралі, бо змусить саме життя.

ДОВІДКА «УК»

У Сумській області 7215,8 кілометра автодоріг загального користування, з яких 2106,2 — державного та 5109,6 кілометра  місцевого значення. На обліку 503 мости загальною протяжністю  14 250 погонних метрів та 4215 водопропускних труб (60 454 погонні метри).