Комісія з  цінних паперів і бірж (SEC) США за 80 років існування досягла значного прогресу в боротьбі зі злочинами та шахрайством під час використання цінних паперів. Саме цим досвідом приїхали поділитися фахівці американського регулятора з колегами з української комісії та з представниками інших держорганів, що регулюють фінансові ринки. У практиці закордонної комісії найчастіше трапляються п’ять видів правопорушень брокерських компаній під час подання звітності, розкриття інформації емітентами цінних паперів, шахрайство під час розміщення цінних паперів, а також маніпулювання цінами та інсайдерська торгівля.

2014 року SEC завершила 755 розслідувань за різними фактами правопорушень і передала їх до суду. Адже як наголошують американські фахівці, за їхнім законодавством регулятор має повноваження на ведення лише адміністративно-цивільних розслідувань, результатом яких можуть бути штрафи або заборона займатися професійною діяльністю. Що стосується кримінальних розслідувань, це прерогатива Міністерства юстиції. 

Приблизно половину порушених SEC справ спрямовано проти регульованих осіб (це можуть бути громадяни чи компанії), решта — проти нерегульованих. Про це на зустрічі із журналістами в Києві розповів заступник директора управління міжнародного співробітництва SEC Скотт Бьордвелл.

Ця комісія має повноваження вимагати інформацію від будь-якої особи, що стала об’єктом розслідування (статистику телефонних дзвінків, інформацію про банківські операції, надання особистих даних, електронної пошти тощо).  Усе це вона може отримувати від телефонних та інтернет-провайдерів, банківських установ. SEC має право вимагати від будь-якого громадянина давати свідчення під час розслідування.

«НКЦПФР поки не  має повноважень проводити такі розслідування, як SEC. Різниця між нашими установами полягає у різних можливостях, зокрема операційних, фінансових і технічних, а також у правилах правозастосування»,— зауважив у відповіді «УК» заступник директора  управління правозастосування SEC Юрій Зелинський.

Він уточнив, що SEC має багато видів ефективних запобіжних заходів та санкцій для боротьби із правопорушеннями. В українських колег можливості значно скромніші (їх 5). За інформацією регуляторів, бюджет  SEC 2015 року становив $1,57 мільярда, а НКЦПФР —  42,6 мільйона гривень, або $1,7 мільйона. У сферу регулювання SEC входять 35 тисяч суб’єктів ринку, а НКЦПФР — приблизно 13 тисяч.

«Українській комісії потрібно мати належні заходи впливу, щоб захистити інвесторів, що стане запорукою розвитку ринку через залучення капіталу. Адже саме захист інвесторів — головна місія регулятора», — підкреслив пан Зелинський.

Скотт Бьордвелл наголошує, що «за кожним повноваженням державного органу регулювання стоїть його відповідальність, тобто баланс між повноваженнями і відповідальністю». Саме пошуком цього балансу і займаються їхні українські колеги.