АКТУАЛЬНО. Із дня опублікування у виданні «Офіційний вісник України», а саме з 16 липня 2013 року, в усіх категоріях вагонів, окрім СВ, вагонів поїздів Інтерсіті+ та приміських поїздів, у внутрішньому та міжнародному сполученнях змінено тарифи на перевезення пасажирів залізничним транспортом. Відтепер платити за квиток у внутрішньому сполученні треба на 10% більше, у міжнародному —  на 5%.

Зокрема, за плацкартний квиток Київ — Сімферополь треба заплатити не 100, а 107,30 гривні, за купейний — не 167,03, а 181,03 гривні. Здорожчання на першому етапі обійдеться від 4,90 до 7,30 гривні у поїздах внутрішнього сполучення. У міжнародному сполученні в усіх категоріях вагонів, окрім СВ, вартість збільшилася на 5%. Наступне ж підвищення відбудеться з 1 жовтня ще на  5%. Скажімо, якщо до подорожчання квиток із Києва до Петербурга у плацкарті коштував 685,29 гривні, то нині за нього треба викласти 690,48, а за купе замість 1140,11 — 1148,28 гривні.

Саме такі зміни передбачено у наказі Міністерства інфраструктури  від 19 червня 2013 року  «Про затвердження Змін до Тарифів на перевезення пасажирів, багажу і вантажобагажу залізничним транспортом у внутрішньому сполученні» та «Про затвердження Змін до Тарифів на перевезення пасажирів, багажу та вантажобагажу залізничним транспортом у міжнародному сполученні».

У Мінтрансі заспокоюють, мовляв, підвищення тарифу стосується лише квиткової частини, що є однією зі складових вартості проїзду. Повна ж вартість проїзду в пасажирських поїздах складається із вартості квитка, вартості плацкарти, ПДВ, страхового збору і комісійного збору. Тож квиткова частина — це компенсація витрат на утримання та експлуатацію інфраструктури залізниць і електроенергію (або інший вид енергії), що використовується під час курсування поїзда (інфраструктурна складова).

Щодо доцільності підвишення цін на квитки, то у перевізника аргументів більш ніж досить. На його переконання, здорожчання проїзду  надасть можливість хоча б частково зменшити збитковість пасажирських перевезень і спрямувати частину коштів на капітальний ремонт  вагонів. А ще має поступово зменшитися перехресне субсидування пасажирських перевезень за рахунок вантажних. Збитки Укрзалізниці від пасажирських перевезень лише у першій половині цього року становлять майже 3,5 мільярда гривень.

Квитки подорожчали, а черги не зменшились. Фото Світлани СКРЯБІНОЇ

Є й інші виправдання. Зокрема й те, що серед країн СНД проїзд залізницею в Україні найдешевший. Скажімо, вартість проїзду у внутрішньому сполученні на відстань 700 кілометрів у швидкому нефірмовому поїзді в плацкартних та купейних вагонах Укрзалізниці  нижча у 5 разів, ніж ув Росії, а у вагонах СВ  — майже в 2,5 раза. Для переконливості порівнюють і авіаперельоти. Приміром, подорож із Києва до Сімферополя у 9 разів дорожча за проїзд у плацкартному вагоні та у 6 разів — ніж у купейному. Проїхатися автобусом вийде у 3,3 раза дорожче, ніж у плацкартному вагоні, або вдвічі дорожче, ніж у купе.

Однак від таких аргументів більшості пасажирів не легше. Щоб дізнатись їхню думку, не потрібне й вуличне опитування, адже всі працівники редакції — пасажири Укрзалізниці. Жоден із півтора десятка опитаних мною колег не вірить, що після подорожчання квитків якість обслуговування поліпшиться. В одному з відділів мене просто підняли на кпини. Мовляв, якби вартість підняти у рази, тоді у вагонах не пахнутиме туалетом, провідники не хамитимуть і квитки будуть в усі напрямки на першу ж вимогу.