ФІНАНСОВІ ПОСЛУГИ

Захисники споживачів хочуть схилити банки до чесних договорів

Катерина БРАТКО
для «Урядового кур’єра»

Що банківські договори, м’яко кажучи, не ідеальні, знають навіть ті, хто жодного разу не мав справи з цими установами. Тобто не брав чи не купував у кредит та не клав гроші на депозит.

Сьогодні проблем у цій сфері стільки, що скандали виникають постійно. Та й як їм не виникати, адже ті самі кредитні договори часто надруковані настільки дрібним шрифтом, що їх можна прочитати хіба що з лупою. І навіть якщо пощастить і договір буде надруковано читабельним шрифтом, «підводні камені» все одно пропишуть малесенькими літерами. І що цікаво, навіть якщо споживач фінансових послуг, читаючи договір, зрозуміє, що його права утискають, у більшості випадків він нічого зробити не зможе. Адже представник банку чи іншої фінансової установи доступно пояснить, що договір стандартний, тому його ніхто не буде переписувати під побажання кожного клієнта. Якщо на сайті того чи того банку викладено типовий договір, то це ще не означає, що на підпис людині дадуть такий документ. Часто фінансові установи на сайті викладають одну редакцію договору, а фактично підписується інша. 

— Проблеми з фінансовими послугами у нас є. І як показує досвід, боротись із банками важко, проте сидіти склавши руки теж не можна, — впевнена перший віце-президент Всеукраїнської федерації споживачів «Пульс» Ірина Назаревич. — Ми неодноразово стикалися з тим, що навіть якщо є судове рішення на користь клієнта, все одно банкіри не поспішають його виконувати. Крім того, проаналізувавши існуючі договори, ми зрозуміли, що в них є дуже багато порушень законодавства. Наприклад, фінансові установи різним чином намагаються завуалювати вартість повного кредиту. Аналогічна ситуація з депозитами. І в цьому році наша організація зацікавилась тим, що споживачів фінансових послуг часто вводять в оману. Ми отримали грант на програму щодо уніфікації депозитних і кредитних банківських договорів. Тож будемо працювати над відновленням справедливості. Сьогодні ми вже домоглись внесення змін у законодавство, а саме заборони використання дрібного шрифту під час написання важливих умов договору. Проте до кінця року ми маємо розробити уніфікований договір, в якому будуть захищені права споживачів. І, звісно, докладемо максимум зусиль, щоб на законодавчому рівні зобов’язати банки брати за основу саме цей справедливий договір, — запевнила Ірина Назаревич.

Проте у споживачів виникає слушне запитання: а що банкам з того, що уніфікований договір буде розроблено? Адже сьогодні Всеукраїнська федерація споживачів не може наказувати банкам, який саме договір вони повинні використовувати у своїй роботі. На цей момент законних прав на це в неї просто немає.

На таке зауваження Ірина Назаревич відповіла: «Якщо нічого не робити, то нічого й не зміниться». Також вона висловила сподівання, що цій організації вдасться на законодавчому рівні зобов’язати фінансові установи використовувати саме розроблені уніфіковані договори.

Споживачам залишається сподіватись, що так воно й буде. Хоч шанси на те, що федерація споживачів зможе зобов’язати фінансові установи застосовувати уніфікований справедливий банківський договір невеликі. Адже банки знайдуть тисячу й одну відмовку, чому вони це не повинні робити…