Тетяна КИРИЛЕНКО
для «Урядового кур’єра»

Лише за перший місяць 2014 року залізниці України перевезли у приміському сполученні пасажирів пільгових категорій на 43,3 мільйона гривень. Згідно із законом, за свою послугу вони мали б отримати від обласних адміністрацій компенсацію. Однак насправді на рахунки перевізників надійшло менше 17% заборгованої суми (7,2 мільйона гривень).

У подальшому ситуація не змінилася. Так, за даними прес-служби Укрзалізниці, заборгованість за два місяці нинішнього року перевищила 36 мільйонів гривень. Найбільші суми завинили: Київ та Київська область, Харків та Харківська область, а також Львівщина й Дніпропетровщина. Список тих, кому заборгували найбільші суми, очолює Південно-Західна залізниця — 11 мільйонів гривень. Скажімо, Київська міська та обласна державні адміністрації заборгували мільйони, а відшкодували тисячі.

Схожа ситуація і в Харківському регіоні, жителям якого надано послуг із перевезення за пільговими тарифами на 5,9 мільйона гривень. Південній залізниці не надійшло жодних компенсацій від Чернігівської, Кіровоградської, Донецької та Луганської областей. Львівській залізниці з дев’яти мільйонів гривень компенсували менше 8%, Придніпровській — із семи мільйонів гривень — 0,2%. На загальному негативному фоні має досить пристойний вигляд лише Одещина, де найбільший відсоток компенсацій тамтешній залізниці — 72,9%.

Як вибратися з глухого кута, схоже, не знає ніхто. Якщо залізниці України у повному обсязі забезпечують пільговий проїзд 26 категоріям громадян, які становлять майже 70% усіх пасажироперевезень у приміському сполученні, то який фінансист може розв’язати цю задачу? Вона, щоправда, може розв’язатися сама собою — невдовзі просто нічим буде перевозити пасажирів. Зношеність приміського рухомого складу залізниць перевищує 80% серед електропоїздів і 93% — дизелів.