Полтавщина належить до тих областей, де автодороги перебувають у задовільному стані. Звичайно, вони не такі, як у сусідній Білорусі, але все одно їх постійно підлатують, чистять, обкошують узбіччя. Причому не тільки за тиждень до Сорочинського ярмарку. Можливо, так відбувається тому, що стан доріг завжди на контролі в обласної влади. Ось і на черговій щотижневій апаратній нараді у голови облдержадміністрації Олександра Удовіченка керівники профільних служб щонайменше півгодини звітували про підготовку шляхового господарства області до роботи в зимовий період.

… Коли фінанси співають романси

За словами начальника Служби автомобільних доріг у Полтавській області Дмитра Кобченка, його підлеглі готові зустріти зиму належним чином. На 92% підготовлена спеціальна техніка, яку вони використовуватимуть для посипання доріг та розчищення від снігових заметів. А ось із коштами сутужно. Принагідно посадовець повідомив, скільки їх за останні три роки виділяли на утримання автошляхів загального користування. Виходить негусто.

У 2011 році область із державного бюджету отримала на дороги 311 мільйонів гривень, із місцевих виділено 68 мільйонів; у 2012-му ця цифра становила 347 та 52 мільйони відповідно. А нинішнього Полтавщина планово мала б виділити із власних «заощаджень» 41 мільйон гривень і ще 643 мільйони отримати від держави, зважаючи на те, що полтавським шляховикам столиця заборгувала 350 мільйонів гривень за вже виконані торік ремонтні роботи  на автошляху Київ—Харків—Довжанський. Але ці кошти поки що не надійшли. Тим часом ступінь зношеності  доріг загального користування в області перевищує 70%.

Щоб полтавські дороги були безпечними в зимовий час, шляховики залатали майже 370 тисяч квадратних метрів ямок на них, облаштували й поновили 1800 квадратів дорожньої розмітки, встановили й замінили 5614 дорожніх знаків, відремонтували чимало виробничих будівель, пунктів обігріву, стаціонарних баз для зберігання технічної солі та її замінників. А також підготували близько 40 тимчасових майданчиків для приготування і зберігання сумішей, за допомогою яких боротимуться з ожеледицею. Вже  придбано 41 тисячу тонн піску та понад 5 тисяч тонн технічної солі. На тих ділянках доріг, що найбільше потерпають під час хуртовин від заметів, взимку планують встановити майже 3 тисячі дерев’яних щитів для затримання снігу. Безперебійний рух автотранспорту забезпечуватимуть 318 одиниць дорожньої техніки й механізмів самого облавтодору. Крім того, згідно з розпорядженням голови Полтавської облдержадміністрації, влада в районах має сприяти у виділенні додаткової техніки для очищення доріг від снігових заметів. ДП «Полтавський облавтодор» також уклало 76 угод з іншими організаціями щодо виділення такої техніки у разі необхідності.

За словами Дмитра Кобченка, техніка облавтодору застаріла і потребує постійного ремонту, проте до зими готова і вже пройшла випробування у штабних навчаннях, які проводили наприкінці жовтня.

Обласні дороги ремонтують постійно, а не в авральному порядку. Фото автора

Аби пасажири не застрягали в заметах

Полтавські залізничники також заздалегідь убезпечують себе від можливих зимових сюрпризів. За інформацією заступника директора Департаменту промисловості та розвитку інфраструктури облдержадміністрації Ігоря Васіна, на вузлових станціях Південної залізниці створено штаби з ліквідації снігових заметів. З метою забезпечення безперебійної роботи дистанційних колій проведені поточні й капітальні ремонти. Виконано ремонт обладнання топкових, перевірено всі теплові мережі й теплоізоляцію залізничних вокзалів. Проведено відповідні протипожежні й енергозберігаючі заходи, навчання для особового складу.      Він запевнив, що ніякі погодні умови не вплинуть негативно на стабільну роботу громадського транспорту. Насамперед ідеться про 754 маршрути міжміського та приміського сполучення, які охоплюють 1847 населених пунктів області.

— Для стабільної роботи громадського транспорту в зимовий період та безперебійного обслуговування жителів області проводиться виробнича підготовка баз автопідприємств, приміщень вокзалів, автостанцій та рухомого складу, — пояснив Ігор Васін. — Так, на балансі ТОВ «Полтаваавтотранс» 38 автостанцій. 24 з них опалюються індивідуальними топковими котлами на газовому паливі, 7 — від міських центральних котелень, три — електрообігрівачами та дві працюють на твердому паливі. Торік задля економії було замінено 10 котлів на автостанціях області. Щодо перевезень пасажирів у містах, то електротранспортом завідують в області два підприємства — Кременчуцьке тролейбусне управління й «Полтаваелектроавтотранс». Для забезпечення безперебійного руху міського транспорту в зимовий період нині проводять профілактичні заходи та перевірку транспорту і контактної мережі.

За словами І. Васіна, до роботи взимку на комунальних дорогах буде залучено 420 одиниць техніки, з яких 129 — із міст обласного значення та півтори сотні — від сторонніх організацій.

Здавалося б, усе гаразд, але є тривога за Полтаву, позаяк у міського ШЕД періодично виникають виробничі проблеми. То його закривають, то керівника звільняють. «Якщо завтра сніг завалить обласний центр, хто розчищатиме дороги в Полтаві? — запитав Олександр Удовіченко, але відповіді не отримав. Є затримки з підготовкою до роботи взимку і в деяких районах. Тому полтавських комунальників, автодорожників, державтоінспекторів і всіх причетних до цієї проблематики попросили мобілізуватися й оперативно закінчити незавершене. Бо зима не за горами.