Президент Українського союзу
промисловців і підприємців 
Анатолій КІНАХ

У лютому відомій у країні громадській організації — Українському союзу промисловців і підприємців —  виповнюється 20 років. Добрий партнер бізнес-кіл, вона здобула свій авторитет численними ініціативами на захист вітчизняного виробника, утвердженням в Україні підприємницького клімату. Нині ми спілкуємося з президентом УСПП, народним депутатом України Анатолієм Кінахом.

— Анатолію Кириловичу, становлення УСПП збіглося зі становленням незалежної України. Ви, так би мовити, разом росли. Що є основним на цьому шляху? 

— Союз набував свого досвіду разом із країною, спільно долаючи кризи, труднощі економічного реформування, проблеми зростання. Це унікальний досвід. УСПП виріс із завдань корпоративного захисту і  реально впливає на формування економічної політики держави. Він побудував розгалужену регіональну, галузеву та міжнародну мережу, яка є знаною в світі, консолідує навколо себе нових представників бізнесу та його громадських організацій.

Я зупинився б на двох результатах 20-річної діяльності УСПП. По-перше, нам вдалося знайти дієві механізми захисту прав та підтримки інтересів підприємців. По-друге, їхній пошук та вдосконалення стали одним з перших у країні досвідом становлення та самореалізації громадянського суспільства.

— Але від чого треба захищати бізнесменів? Людей, які є заможними, освіченими, вільними в думках та самостійними в прийнятті рішень?

— Від підприємців, власників, менеджерів у суспільстві багато чого залежить: вони створюють робочі місця, сплачують податки, наповнюючи бюджети та соціальні фонди. Для виконання таких відповідальних завдань потрібні відповідні умови. Економіка, яка має властивість розвиватися за своїми правилами (їм можна слідувати, але в жодному разі не порушувати), потребує багатьох складових — професійних системних законів, стимулюючої податкової та регуляторної політики, доступу до кредитних ресурсів, своєчасних інвестицій, що дають змогу йти шляхом модернізації, інноваційних зрушень. Водночас абсолютно непродуктивними є заходи адміністративного тиску, фіскальних та ручних методів управління господарським комплексом. У рамках такої системи цінностей і вибудовуються механізми захисту та підтримки бізнесу.

Практика УСПП — це  акумулювання думок і напрацювань експертного середовища і ділової спільноти, власна аналітична робота та підготовка рекомендацій, ініціатив, вимог до влади. До речі, наприкінці 2011 року відбувся черговий XIII з’їзд УСПП, який ретельно проаналізував становище вітчизняної економіки, підготував пропозиції до Президента, уряду, парламенту країни. Серед них — рекомендації затвердити комплексні програми імпортозаміщення та локалізації виробництв, розробити з Національним банком програму відновлення кредитування економіки та стимулювання інноваційних розробок, реалізувати загальнонаціональну програму «В Україні виробляти вигідно» тощо.

УСПП бере активну участь у підготовці промислового комплексу країни до роботи в умовах зони вільної торгівлі з ЄС та СНД, перегляду тарифних зобов’язань у рамках СОТ. До речі, частина з них була врахована в рекомендаціях Єврокомісії та Ради ЄС в економічній частині Угоди про асоціацію з Україною та схвалена Комітетом Європейського парламенту з питань міжнародної торгівлі.

За 20 років діяльності УСПП підготував та подав через своїх представників у парламенті майже 300 законодавчих ініціатив, понад 30 знайшли своє втілення у відповідних законах України. Кілька десятків пропозицій наших фахівців враховано в Податковому кодексі. Наприкінці минулого року Економічній раді громадських об’єднань і асоціацій бізнесу та УСПП вдалося переконати уряд та парламентаріїв схвалити закон про відміну експортних мит на пшеницю та кукурудзу, що дало шанс вітчизняному АПК утриматися на міжнародних ринках продовольства.

УСПП допомогає виробникам, які йдуть шляхом модернізації, впроваджують нові технології. 
Фото Олександра ЛЕПЕТУХИ

— Отже, УСПП переймається створенням сприятливого підприємницького поля… А окремий виробник зі своєю приватною проблемою, чи він може звернутися до вас? 

— З такими сигналами ми працюємо щодня. Як правило, підприємця турбують взаємовідносини з податковою, митною службами, недобросовісна конкуренція, протиправне поглинання та рейдерство, рішення держорганів про відкриття або закриття діяльності, отримання дозволів та ліцензій, оформлення права на землю та оплати за земельну оренду, корпоративна етика тощо.

Пишаюся своїми колегами, а більшість з них працює на громадських засадах, які допомогли бізнесменам прискорити дозвільні процедури, виграти суди, повернути чесне ім’я, заощадити значні кошти тощо. Є випадок, коли фахівці УСПП захистили приватного підприємця, звернувшись до Європейського суду з прав людини, — проти нього була несправедливо відкрита карна справа щодо несплати податків.

Оперативні заходи Союзу стали на заваді рейдерським зазіханням на Інститут транспорту нафти, ТОВ «СП МДМ» (Запоріжжя), компанію «Кіровоградбудматеріали», «Профі-Центр», Херсонський та Скадовський торговельні морські порти.

Ми допомагаємо своїм членам знайти порозуміння з банками, зібрати ланцюжок господарських партнерів «виробник — банк — замовник».  Завдяки сприянню УСПП Дніпровська операторська компанія на отримані в Укрексімбанку кредитні кошти щомісяця, починаючи з серпня 2011 року, закуповує у Крюківського вагонобудівного заводу понад десять напіввагонів та безперебійно здійснює вантажні перевезення.

УСПП віднаходить можливості сприяти виробникам, які йдуть шляхом модернізації, — він допоміг групі компаній «Провіант» здійснити проект будівництва нового молокопереробного комбінату, підтримав відкриття Західноукраїнського ділового центру «Подоляни» у Тернополі.

— За рахунок чого громадська організація дає собі раду в реалізації таких серйозних проектів? Що є вашим інструментарієм? 

— Союз послідовно вибудував комунікаційну лінію, налагодив систему діалогу та взаємодії з владою. Укладено Меморандум з Кабінетом Міністрів України, угоди з іншими центральними та обласними органами влади. Приблизно 50 активістів Союзу працюють у громадських колегіях та радах міністерств, відомств, обладміністрацій. Така робота дає свої результати: пропозиції УСПП знаходять своє відображення у найважливіших нормативно-законодавчих актах, підприємницькій практиці країни.

Інфраструктура комунікацій з владою — ефективний інструмент. Участь нашого активіста в тій чи іншій колегії сприяє якості документів, забезпечує його перевірку на відповідність реаліям практики підприємництва. Упевнений, для нашої могутньої «башти влади» така співпраця — серйозна нагода підвищити ефективність дій, усвідомити відповідальність перед виробниками, зібрати коло прихильників соціально-економічних реформ.

Свідченням того, що система працює, є долучення до ініціатив УСПП громадських організацій різного напрямку. Майже 100 ділових асоціацій та об’єднань увійшли до Економічної ради при УСПП, щоб разом обговорювати і виробляти пропозиції до Податкового кодексу, Програми економічних реформ Президента тощо.

До речі, УСПП презентував свій досвід на рівні Міжнародного конгресу промисловців і підприємців, головою Ради якого я мав честь бути двічі, запропонував його нещодавньому з’їзду РСПП. Він скрізь знаходить порозуміння та підтримку і розвивається нині вже на рівні міжнародних контактів.

— Важливим є момент, що 20-річна історія  УСПП є частиною досвіду становлення та самореалізації громадянського суспільства в нашій країні…. 

— УСПП став унікальною школою громадської і державницької роботи, яка загартувала характери не одного десятка управлінців, громадських лідерів. Активісти розв’язують проблеми підприємництва і одночасно вчаться працювати за допомогою дискусії, залізних аргументів та фахових об∂рунтувань. Вони насичуються атмосферою економічного патріотизму, державницького духу, менеджерської харизми.

Я пишаюся тим, що є часткою великої сили — Українського союзу промисловців і підприємців, що працюю поряд із чудовими людьми — справжніми професіоналами, виразниками суспільних думок, прихильниками сталого демократичного розвитку держави. Переконаний — на нашому шляху буде багато цікавих справ, наполегливої творчої роботи, вагомих перемог. У нас є потужний потенціал, великі сили, доленосні задуми, аби впевнено рухатися вперед заради розвитку вітчизняної економіки, заради процвітання держави.

Анна КУЩ
для «Урядового кур’єра» 

ДОСЬЄ «УК»

Анатолій КІНАХ. Народився 4 серпня 1954 р. в селі Братушани Єдинецького району (Молдова).

У 1978 р. закінчив Ленінградський кораблебудівний інститут за спеціальністю «інженер-суднобудівник».

1978 — 1981 рр. — докмайстер 7-го військового заводу, Таллінн.

1981 — 1992 рр. — майстер, заступник начальника, начальник виробничо-диспетчерського відділу заводу «Океан», Миколаїв.

1990 — 1992 рр. — народний депутат України І скликання.

1992 — 1994 рр. — представник Президента України в Миколаївській області.

1994 — 1995 рр. — голова Миколаївської обласної ради.

1995 — 1996 рр. — віце-прем’єр-міністр України з питань промислової політики.

Із 1996 р. — президент Української спілки промисловців і підприємців.

З березня 1998 р. — народний депутат України третього скликання.

Склав депутатські повноваження 4 жовтня 2001 р.

1999 р. — перший віце-прем’єр-міністр України.

З 2000 р. — голова Партії промисловців і підприємців України.

У 2001 — 2002 рр. — Прем’єр-міністр України.

У 2002 р. — народний депутат України IV скликання, але від статусу відмовився і залишився на посаді Прем’єр-міністра.

У лютому 2005 р. призначений на посаду першого віце-прем’єр-міністра України.

З березня 2007 р. — міністр економіки України в уряді Віктора Януковича.

Народний депутат України VI скликання.

Нагороджений орденами князя Ярослава Мудрого IV і V ступеня та орденом «За заслуги» III ступеня.