РІШЕННЯ І ВИКОНАННЯ

Сила інерції у реалізації постанови Кабміну щодо осучаснення паркувального сервісу наробила всім проблем 

Хотілося як краще, а вийшло як завжди! Це саме можна сказати про зміни у правилах паркування, бо перейти виключно на безготівкову форму розрахунку за ці послуги виявилося надзвичайно складно. Всі встановлені урядом терміни для обладнання стоянок паркоматами хоч би у великих містах давно збігли, а віз, умовно кажучи, і нині там — електронних «касирів» як не було, так і немає, зате «Київтранспарксервіс» стоїть на своєму: платіть готівкою і крапка! Навіть після того, як сам Прем’єр-міністр вказав на незаконність цих операцій. Про ситуацію, що складається в інших містах, розповідають наші кореспонденти з Дніпропетровська, Львова, Одеси і Донецька.

Дніпропетровськ.  Краще б запровадили касові апарати

Паркомати знайшла на центральному проспекті й прилеглих вулицях, але жоден із них не діяв. Зате припаркованих автівок на центральній площі й на проспекті — сила-силенна! Паркувальників, які зазвичай тут крутилися, не видно. Жоден з опитаних водіїв не сказав, що хтось узяв у нього гроші. «Протягом останнього тижня за паркування ніхто не платить, — каже пані. — А біля зооринку з тих, хто не знає про нові правила, гроші беруть. Краще заплатити, бо можуть і машину пошкодити. Вважаю, що все ж таки паркувальники потрібні. Вони і за автомобілем приглянуть, і виїхати допоможуть. Інша річ, що 5—7 гривень за годину дуже дорого».

А ось біля одного з торгових центрів побачила, як паркувальник узяв з водія плату. Поговорити погодився, щоправда, анонімно: «Так, гроші взяв і братиму. А на що ж сім’ю годувати?»

Поспілкувалася з керівником одного з паркувальних приватних підприємств. За словами Володимира Мовчана, паркомат коштує 4 тис. євро, а їх потрібно чимало, бо слід встановити один на 10 місць. Реальніше, щоб у кожного паркувальника був касовий апарат, який коштує 1200 грн. «Наше ПП офіційно зареєстроване, платимо місцеві збори згідно із договором плюс податки. З 30 парко-місць за тиждень у міську скарбницю віддаємо приблизно 1500 гривень. Тепер і паркоматів нема, і нам працювати не дають. А якщо вже діяти цивілізовано, одних паркоматів замало. Треба обладнати паркувальні зони шлагбаумами і відеокамерами», — вважає Володимир.

Час вчитесь літати. Фото з сайту dumskaya.net

Львів. Без системи покарання не обійтися

Безкоштовні паркінги, на думку автовласників, тільки ускладнили ситуацію в місті. Пройти-проїхати львівськими вулицями  стало просто неможливо. Та й бюджет міста недораховується чималих коштів. Торік, для прикладу, у міську скарбницю надійшло 3,5 млн грн за надання цієї послуги. А сума, запевнили у мерії, могла б зрости у три-чотири рази.

Власникові «Шкоди», який працює в одній з фірм на вулиці Чайковського, доводиться часто протягом робочого дня виїжджати у справах, та щоразу, повертаючись на роботу, платити 3 грн за паркування. Але зараз, коли начебто можна порадіти безкоштовній стоянці, він взагалі не може поставити машину: все зайнято і ніхто не гарантує безпеки для авто. Вимушена відпустка і у паркувальниці з вулиці Валової. Організації й установи, які щомісяця  сплачували по 700 грн за місце, ніяк не можуть прилаштувати авто: тільки виїхали, а місце вже зайняте, нарікає водій однієї із структур Василь. Натомість порядок на гамірній вулиці Шпитальній, де розташований торговий центр, паркувальник з портативним касовим апаратом справно виконує свої обов’язки. Доки працюватиме, не знає.

Проблема потребує розв’язання на законодавчому рівні, вважає головний спеціаліст відділу транспорту управління транспорту і зв’язку Львівської міськради Сергій Жук, адже вкладати гроші в оснащення парковок ніхто не буде, не маючи реальних важелів впливу на водіїв –  застосування евакуаторів, встановлення блокіраторів.

Донецьк. Одні платять, інші «права качають»

Перші паркомати встановили біля стадіону «Донбас Арена» і водії вже звикли розраховуватися за надані послуги з їх допомогою. Щодо інших міських місць паркування, то водії, як правило, продовжують сплачувати по 5 грн людям у синіх жилетках. «Я чув, що тепер тут повинні стояти паркомати, та думаю, що у нас зроблять це нескоро, — розмірковує водій у центрі міста. — Плачу гроші паркувальникові, бо діватися нікуди. Думаю, що через брак коштів обіцяного обладнання доведеться довго чекати». Один з працівників згаданого сервісу підтвердив, що більшість водіїв слухняно платять гроші і навіть не згадують про паркомати. Але є й такі, які «качають права». До речі, колоритно цю ситуацію нещодавно прокоментував голова Донецької облдержадміністрації Андрій Шишацький. Мовляв, оплата за паркування зараз залежить від наявності здорового нахабства у водія. Якщо вистачить красномовства довести паркувальникові, що узбіччя автодороги без паркомата — тільки узбіччя, а не місце паркування, він може не платити за нього. І навпаки… Зрештою, приблизно так і відбувається.

4 квітня одесити запустили символ паркувальника у небо, сподіваючись, що він уже ніколи не повернеться

Одеса. Охочих встановити паркомати немає

Тут попрощалися з паркувальниками по-одеськи: запустили в небо на повітряних кульках фігурку чоловічка у характерній салатовій жилетці. Мерія визнала, що одесити можуть не платити за паркування, бо жоден з майданчиків не обладнаний паркоматом. На конкурс, що мав визначити операторів паркувального сервісу, не надійшло жодної заявки – охочих не знайшлося. А ось працювати по-старому одеські паркувальники не проти, тому й приєдналися до звернення колег на адресу Кабміну з проханням скасувати обов’язковість паркоматів. Другу спробу знайти підприємців, готових працювати за вимогами уряду, місцева влада зробить через три місяці.

РОЗ’ЯСНЮЮТЬ ЮРИСТИ 

Відсутність автомата, переконують фахівці юридичної компанії «Правова допомога», справді може послужити підставою для відмови в оплаті, але є й інші причини. Візьмемо Податковий кодекс, згідно з яким з  1 січня 2011 року платними можуть бути послуги з паркування лише на тих майданчиках, щодо яких є рішення органу місцевого самоврядування про організацію платного паркування транспортних засобів. Крім того, перелік ділянок, відведених для організації паркувальної діяльності, з зазначенням адреси, загальної площі, кількості парко-місць також затверджується місцевою радою. Рекомендуємо поцікавитися наявністю такого рішення і якщо воно є, чи значаться в ньому вулиці і майданчики, де з вас вимагають гроші за паркування.

Ще одне: самі Правила паркування, в яких значиться, що стоянки повинні бути обладнані згідно з цими правилами і Правилами дорожнього руху. Якщо з порушенням вимог хоча б одного з документів — плата стягується незаконно. Приміром, стоянки заборонено розміщувати на вулицях з двома смугами руху завширшки меншими ніж 7,5 метра.

Обов’язкова наявність синьої (блакитної) розмітки та відповідних дорожніх знаків на всіх майданчиках для паркування, також повинна бути у доступному місці інформація про оператора (суб’єкта господарювання), вартість послуг і спосіб оплати. Відсутність такої інформації автоматично дає вам підстави відмовитися від оплати послуг.

І ще: Окружний адмінсуд м. Києва визнав незаконною норму Правил про те, що паркувальники можуть затримувати транспортні засоби за допомогою шлагбаумів або інших технічних засобів.

Замість післямови. Бажання виключити «людський фактор» з цього прибуткового бізнесу цілком зрозуміле. Та чи зможе паркомат сам по собі розв’язати цю проблему? В Одесі, наприклад, просто не знайшлося підприємців, які б погодилися працювати на запропонованих умовах. Щоправда, донецький досвід теж доводить, що люди у безальтернативних випадках все ж звикають до нововведень і швидко навчаються ними користуватися.

Що ж робити? Залишити разом з паркоматами паркувальників, які б регулювали потоки охочих поставити авто, допомагали заїхати чи виїхати? Але тоді зростуть ціни на послугу, бо водіям доведеться вже платити і за встановлення обладнання, і скидатися на зарплату працівників. Залишити все як є – теж не вихід, бо й міську казну треба поповнювати. Справа, як завжди, в коштах. Коли є гроші, можна і в паркомати «погратися», а коли ні, то обійтися портативним касовим апаратом. Ось і звернулися комунальники великих міст до Кабміну з пропозицією вилучити із Правил паркування пункт про обов’язкове обладнання майданчиків паркувальними автоматами.

Та є ще один важливий чинник — відповідальність водія за те, сплатив він за стоянку чи ні. Не можна не погодитися, що в Європі нікому й на думку не спаде залишити машину без оплати за паркування, бо, повернувшись, можна авто не знайти, а потім добряче потратитися на штраф та повернення своєї власності. Напевно, так треба діяти і у нас. Якщо ми хочемо, щоб у нас усе було по-європейському…

Сторінку підготували
Лариса КОНАРЕВА,
Олександр БІТТНЕР,
Наталія БІЛОВИЦЬКА,
Оксана МЕЛЬНИК,
Іван ШЕВЧУК,
Павло КУЩ,

«Урядовий кур’єр»