НАФТОПРОДУКТИ

Уряд контролюватиме вартість пального і захистить внутрішній ринок від надмірного імпорту

Скасування мита на імпорт нафтопродуктів у минулі роки призвело до монополізації ринку імпортерами: їхня частка на ринку сягнула 60%. Це дало їм можливість впровадити ціновий диктат, що збільшило вартість палива практично до європейського рівня, - заявив під час засідання Кабміну Прем'єр-міністр України Микола Азаров.

Він підкреслив, що уряд проводить послідовну політику відродження вітчизняної нафтопереробної галузі, зокрема захищаючи вітчизняний ринок від зайвих обсягів імпорту.

Міністерство енергетики і вугільної промисловості підготувало програму відродження нафтопереробки в Україні, яка передбачає збільшення переробки вітчизняними НПЗ до 14 млн тонн нафти вже цього року (з 11,1 млн тонн в 2010 році) і подальшу модернізацію заводів.

Прем'єр-міністр також зазначив, що добігає кінця розслідування Антимонопольного комітету України в справі за фактом стрімкого підвищення цін на бензин марок А-95 і А-92 наприкінці 2010 року і в перші дні 2011 року в основних мережах автозаправних станцій.

Окрім того, Україна уже почала спеціальне розслідування щодо імпорту деяких видів нафтопродуктів незалежно від країни походження. Згідно з офіційною публікацією Міжвідомчої комісії міжнародної торгівлі (МКМТ), розслідування розпочато щодо імпорту основних марок світлих нафтопродуктів, зокрема бензинів марки А-76/А-80, А-92, А-95, дизельного пального. За даними МКМТ, у період з 2007 по 2010 рік імпорт зазначених марок нафтопродуктів у країну вівся в таких обсягах і на таких умовах, що міг завдати збитків національним товаровиробникам.

Розслідування доручено Мінекономрозвитку, яке протягом 40 днів після дати публікації зобов'язане розглянути документально викладені коментарі.

Ініціативу уряду схвально прийняли вітчизняні нафтопереробні заводи. Вони неодноразово заявляли, що отримують нафту для переробки за світовими цінами, тоді як країни Митного союзу СНД, наприклад, Білорусь, працюють на дешевшій сировині і формують значну частку імпорту нафтопродуктів у нашій державі.

Керівництво місцевих заводів вважає, що введення мита дасть можливість збільшити переробку нафтової сировини і провести модернізацію виробництв.

У свою чергу великі мережі АЗС, що переважно імпортують нафтопродукти, негативно висловилися про можливість впровадження мит, вважаючи, що це призведе до монополізації ринку українськими НПЗ, а також до різкого зростання цін на бензин. Утім зовсім мовчать про те, що у січні після введення нових ставок акцизного збору реалізовували нафтопродукти за завищеною ціною, хоча вони були придбані за грудневими цінами. Збільшення вартості тоді аргументувалося світовою динамікою цін на нафту.

ДOВІДКA "УК"

Міністерство енергетики і вугільної промисловості підтримує запровадження мита незалежно від країни походження бензину - 130 євро/тонна, на дизпаливо - 80 євро/тонна.

 

КOМЕНТAРІ ФAХІВЦІВ

На часі модернізація НПЗ

Богдан СОКОЛОВСЬКИЙ,
експерт з енергетичних питань:

- За нинішнє зростання цін на бензин і дизельне пальне в Україні мають відповідати всі ті, хто організував і до недавнього часу підтримував реверсне використання нафтопроводу "Одеса - Броди". У 2003 році державна комісія прийняла нафтопровід, готовий до експлуатації в його проектному напрямі, аверсному - з Одеси до Бродів.

Таким чином були створені технічні умови для безпечної роботи і розвитку українських НПЗ, які були розраховані на переробку за рік у цілому понад 50 млн тонн нафти, і ще на початку 90-х років були основними гравцями на українському ринку нафтопродуктів. Сьогодні внутрішній ринок майже на половину забезпечується не найкращими імпортними нафтопродуктами, ціни на які коливаються з амплітудою більшою, ніж на світових ринках. А українська держава не має можливості в необхідному ступені впливати на ціноутворення. Зараз із великим запізненням, зважаючи на об`єктивні причини, уряд починає використовувати цей нафтопровід в аверсному напрямі. Це створить передумови для належного забезпечення високоякісною сирою нафтою українських НПЗ і для їх переобладнання за сучасними світовими стандартами.

Ринок потребує високоякісного пального

Сергій КУЮН,
директор "Консалтингової групи А-95":

- Українські нафтопереробні заводи володіють достатніми потужностями для того, щоб забезпечити внутрішній ринок пальним, проте вони випускають низькосортний продукт. У перспективі вони зможуть забезпечити вітчизняний ринок нафтопродуктами. Минулими роками українські НПЗ цілком могли забезпечити потреби України у пальному, оскільки споживався бензин низького сорту, тепер же ринок потребує пального високої якості для сучасних машин, але його у нас майже не виробляють. Низькосортного пального наші НПЗ можуть виробити багато, але кому він потрібен? І це не примха водіїв: хочу імпортного, просто інше йому не підходить... Якби наші заводи налагодили випуск нормального продукту, повірте, всі тільки чекають на це. З українськими заводами працювати набагато легше: не треба закуповувати валюту, відсутні валютні ризики. Але сьогодні, на жаль, не маємо великих об'ємів нафти та потрібної якості кінцевої продукції. Треба якнайшвидше модернізувати наші НПЗ.

Щодо можливого введення імпортного мита, то воно в Україні не може бути запроваджене з 1 березня, оскільки за законодавством, попередні спеціальні заходи можуть бути вжиті не раніше, ніж через 45 днів від початку розслідування, а це було 29 січня, тобто мито може бути введене не раніше, ніж у середині березня. На мою думку, після його введення ціни зростуть пропорційно митним ставкам. У нашому випадку це на 1,30 грн для бензинів та на 80 коп. для дизельного пального. Це буде об'єктивною відповіддю ринку, якої уникнути не вдасться.