ЗАХОПЛЕННЯ

Ім'я інженера-механіка з Чернівців Василя Лазаренка добре відоме шанувальникам рідкісних автомобілів


Він чи не єдиний на планеті наважився зробити кузов сучасного легкового автомобіля з масиву одного з найтвердіших порід дерева - дуба. За допомогою рубанка, фуганка, лобзика та повного набору різних верстатів для виготовлення меблів доводив дошку до 2-5 см завтовшки, а то й до кількох міліметрів. За вісім років Василь Васильович створив два унікальних автомобілі. Тепер збирається довести, що навіть у домашній майстерні йому під силу виготовити оригінальний залізний кузов і салон легковика. Тож виготовляє два однаковісіньких.

- Кому будете доводити? - запитую.

- Високопоставленим чиновникам від машинобудування, - відповідає він. - Я вже намагався переконати їх теоретично: вітчизняне автомобілебудування може бути в авангарді Європи й Азії з дизайну кузовів та салонів. А українці мають їздити на красивих, доступних у ціні легковиках, а не на убогих автівках, зовнішній вигляд яких є протиугінним.

Після таких спілкувань, публікацій у пресі та в мережі Інтернет пропозицій про модернізацію сучасного українського автомобілебудування, і певного розчарування від кінцевого результату, розмова на цю тему у Василя Васильовича виходить з якимсь емоційним надривом.

Марка авто "Два в одному"

Його професійні і патріотичні почуття ще більше загострилися після відвідання кілька років тому Талліннської виставки "Оранж тайм", організатором якої були Балканські країни. Виставляли свою продукцію провідні в автомобілебудуванні країни Європи зі зразками, що будуть запущені в серійне виробництво за кілька років. Порівнювати з київською виставкою не хоче з патріотичних міркувань. Однак його авторське авто з кузовом із дубового масиву під назвою "Два в одному" помітили закордонні шанувальники ексклюзивних моделей і запропонували 150 тис. доларів, інші - обмін на джип "Порше каєн" вартістю понад 94 тис. євро. На останню пропозицію, може, і спокусився б, але передчуття втрати нервів і коштів на митниці переважили.

Після Таллінна до нього почали звертатися автофани з багатьох країн світу, але ознайомившись з українським законодавством, відмовлялися від замовлень.

Зробити кузов з дерева майстра спонукало кілька причин. Найперша - можливість працювати з матеріалом, якого на Буковині не бракує. Інженерні знання дозволяли розрахувати товщини, стики, об'єми. Тож на базі ходової, моторного відсіку німецької марки "Опель Аскона", зробивши деякі вдосконалення і посиливши ходову, навісив дерев'яні двері, крила, бампер власного дизайну, щоб продемонструвати в одній машині ретро і сучасність.

Через півтора року так і вийшло: водій сидить у старовинному кабріолеті, дах якого автоматично розсувається і засувається, а пасажир - у сучасному комфортабельному автосалоні. Добре знаючи стан наших доріг, зробив усе, аби дерев'яний кузов автомобіля "Два в одному" витримував їх гідно, про що засвідчила кількарічна його експлуатація.

Наступну свою авторську роботу назвав "Буковина" і присвятив 600-річчю рідного міста. Почав із дубового кузова на ходовій, моторному відсікові й моторові американського авто "Крайслер ле Барон". Про особливості свого дизайну в цьому задумі розповідає стисло: була зроблена в агресивному, сучасному американському стилі. Салон обшитий тонкою шкірою "аль кантаре" з вишивкою "600-річчя Чернівців". Її придбав один місцевий бізнесмен та поціновувач оригінальних легкових авто, подібних яким немає на планеті.

Законодавчі підніжки для кулібіних

Слід зазначити, що Форд теж починав своє сходження, працюючи в гаражі. Та законодавство в його країні забезпечувало насамперед зелене світло вітчизняним автомобілям і виробникам - здібним, підприємливим, талановитим. У нас, говорить Василь Васильович, лише грошовим мішкам, які у свій час були прудкими й нахабними. Але вони можуть стати мудрими, якщо своїми коштами підтримають тих, хто власними здібностями здатен здивувати світ. А держава мала б удосконалити законодавство, щоб увімкнути зелене світло на одержання, наприклад, на кілька років безвідсоткових кредитів малому бізнесу, спростити процедуру отримання ліцензій для такої підприємницької діяльності і реєстрації ексклюзивних вітчизняних авто.

Чернівецький інженер продовжує будувати дерев'яні автоексклюзиви на базі різних іномарок, мріючи про створення сучасного дизайну "Таврії". А щоб не дуже нервувати через тимчасові з цим труднощі, розробив на замовлення осмілілого іноземного інвестора унікальний півмільйонної вартості проект раритетного суднобудування. Зрештою, у світі цінять не лише старовинні легковики, а й яхти та інші морські та річкові судна, які таки хочеться повторити і через сотні років.