Жителі прикордонного Угринова та навколишніх сіл давно чекали, щоб на українсько-польському кордоні поряд із селом збудували міжнародний автомобільний пункт пропуску. Бо до кордону, як мовиться, рукою подати, а, щоб дістатися до сусідньої держави чи до родичів (у повоєнний час кордон розділив територію, і багато родин опинилося в іншій державі), чи у справах поїхати, або й бізнес із сусідами налагоджувати, доводиться долати чималу відстань — понад 100 кілометрів (!) — та ще й з кількома пересадками до Рави-Руської чи Краківця або ж Волині.

І сусіди з Польщі раніше нарікали: був би пункт пропуску в Угринові, то на гостини до рідних частіше їздили б і бізнес налагоджували б. А хто хоч раз спробував добратися об’їзними шляхами, то на подібну мандрівку нескоро наважиться. Стан місцевих доріг, нарікають тутешні жителі, — просто катастрофічний, тому сільські громади Сокальського району вже неодноразово перекривали важливі для регіону автошляхи. Через відсутність пункту пропуску прикордонна Сокальщина дотепер небагато мала зиску зі свого стратегічного розташування. А оцінити переваги такого сусідства сокальчани вже мали нагоду.

У новому пункті пропуску українські й поль ські митні та прикордонні служби працюватимуть у режимі спільного контролю. Фото з сайту zik.ua

Потужність залежатиме від пасажиропотоку

Україна та Польща свого часу вже апробували нові західні ворота на українсько-польському кордоні: міжнародний пункт пропуску «Угринів — Долгобичув» упродовж 6 тижнів працював у тимчасовому режимі під час чемпіонату Європи з футболу у 2012 році. Облаштовувала новий міжнародний автомобільний пункт пропуску, який працюватиме в режимі спільного контролю, і сусідня Польща, яка й взяла на себе всі витрати з його спорудження, і вчасно впоралася зі своїм завданням.

Пункт пропуску «Угринів — Долгобичув», кошторисна вартість якого 125 мільйонів злотих (понад $30 мільйонів), збудовано коштом Європейського Союзу. Відповідно до угоди українська сторона мала прокласти дорогу до кордону. Однак масштабної реконструкції автомагістралі від кордону до Львова, як сподівалися тамтешні жителі, не розпочинали. Спромоглися прокласти всього 9-кілометровий відтинок дороги. А ремонт, повідомили у Львівській облдержадміністрації, — це один із об’єктів, який внесено у плани Служби автомобільних доріг у Львівській області.

 Ще один перехід (це шостий і один із найсучасніших на українсько-польському кордоні автомобільний пункт пропуску на території Львівщини) має розвантажити п’ять раніше створених. За стандартами Євросоюзу відстань між кожним із них не повинна перевищувати 25—30 кілометрів, тож завдяки пункту «Угринів — Долгобичув» вона вже не буде 70 кілометрів. На переході заплановано 18 смуг на в’їзд і виїзд: 14 уже повністю облаштовані та готові до використання, а чотири — добудовують. Нині для руху відкрито лише по дві смуги в обох напрямках. Та якщо буде відповідний пасажиропотік, наголосив начальник управління організації митного контролю та оформлення Міндоходів України Ігор Тимофеєв, то пункт пропуску запрацює на повну потужність. Щодоби кордон перетинатиме близько чотирьох тисяч легкових автомобілів та 12 тисяч подорожуючих, тисяча вантажних автомобілів (вагою до 3,5 тонни) та 60 автобусів.

На сході закриваємо, на заході відкриваємо

Облаштування на рівні міжнародних стандартів ще одного пункту пропуску —це черговий крок до відкритості й прозорості у відносинах з ЄС. Якщо на сході України, за словами депутата Верховної Ради України Степана Курпіля, ми змушені перекривати кордони через агресію східного сусіда, то на заході України навпаки — відкриваємо нові сучасні пункти пропуску. І це глибоко символічно. Це ще одне підтвердження, що в Європі нас чекають, підтримують, ставляться як до рівноправного партнера. А тому наш рух до ЄС безальтернативний.

Водночас це і турбота про подорожуючих, адже тепер їм не доведеться вистоювати у багатогодинних і багатокілометрових чергах перед кордоном — черги суттєво зменшаться, і шлях до Європи та до сусідів стане значно коротшим і комфортнішим. У новому пункті пропуску українські й польські митні та прикордонні служби працюватимуть у режимі спільного контролю, що також суттєво прискорить проходження кордону. І, що особливо важливо, спільний контроль унеможливлює, за словами Ігоря Тимофеєва, корупцію.

Доки тривала церемонія урочистого відкриття нового пункту пропуску, до кордону вилаштувалася невелика черга автівок подорожуючих. За три хвилини (!) перетнув кордон із сусідньою Польщею підприємець з Києва пан Ігор. Такого рекордного за часом перетинання, каже бізнесмен, за його практики ще не було. Проте коли наступного разу їхатиме у бізнесових справах до Тарнова, то він не впевнений, чи скористається цим пунктом пропуску, — жахлива дорога, зізнався співрозмовник. Такої ж думки й інші. Бо не лише проблема з дорогою — повністю бракує інфраструктури: після  Червонограда та невеличкого містечка Белз немає жодної автозаправної станції, вказівників. І той, хто не знає дороги, годинами петлятиме довколишнім бездоріжжям. Тож поки не буде добротного автошляху, конче потрібний регіонові новий митний перехід «Угринів — Долгобичув», так само, як і недавно відкритий «Грушів — Будомєж», на повну потужність запрацюють нескоро.