НАЦІОНАЛЬНИЙ ІНТЕРЕС

Розпочато реалізацію амбітного для України проекту — будівництва десяти універсальних бойових кораблів класу «корвет»

Нещодавно Кабінет Міністрів затвердив Концепцію державної цільової оборонної програми будівництва корветів. Підписано відповідне розпорядження, яким Міністерству оборони доручено підготовку проекту відповідної Державної програми. На цей крок уряду миколаївські кораблебудівники покладають великі сподівання. По-перше, за довгі роки стагнації Чорноморський суднобудівний завод нарешті отримає важливе державне замовлення. А як наслідок — роботу та гідні заробітки. По-друге, у Миколаєва з’явилася нагода відновити своє реноме міста корабелів.

Як усе починалося

Звістка про те, що Чорноморський суднобудівний завод виграв тендер на будівництво серії кораблів для Військово-морського флоту України, надійшла у грудні 2009 року. Тоді скептики (і не тільки вони) відверто посміювалися: про який корвет взагалі мова? В державі не було ані стратегії розбудови Збройних сил та флоту, ані бази, яка б «витягнула» потужне замовлення.

Справді, в Миколаєві розташований велетень кораблебудування — Чорноморський суднобудівний завод. З початку двадцятого століття тут будували лінкори, крейсери, есмінці, підводні човни, великі протичовнові кораблі, наукомісткі розвідувальні судна. Зі стапелів заводу зійшли сотні найбільших військових кораблів, і всі (!) радянські авіаносні крейсери. Але з розпадом Союзу і втратою великих військових та цивільних держзамовлень, а потім і внаслідок світових фінансових струсів та зміни власників підприємств вітчизняні суднобудівники переживали не кращі часи. Чорноморський — не виняток.

Водночас завод, який і сьогодні є складним спеціалізованим виробничо-технічним комплексом, має у своєму розпорядженні відповідні площі, технологічне обладнання й оснащення, власний проектно-конструкторський центр, висококваліфікованих фахівців. Також ЧСЗ володіє необхідними державними ліцензіями на право виробництва та ремонту військової техніки. Переваги миколаївського заводу відзначив тодішній (у 2009 році) генеральний директор Дмитро Мордовенко: «Ми маємо критий елінг завдовжки 400 метрів, плавучий док, необхідне устаткування, зручну транспортну розв’язку. Нарешті, участь держави у капіталі заводу».

Всі ці чинники стали визначальними під час проведення тендера. Оцінка конкурсних пропозицій проводилась за 19 критеріями, серед яких відповідність технологій запропонованому методу будівництва кораблів, відповідність організації робіт умовам будівництва корабля і можливість оснащення його сучасним озброєнням і радіоелектронними засобами. Також експертна група з дев’яти фахівців оцінювала відповідність площ і цехового обладнання запропонованому методу будівництва, відсоток технічної готовності корабля до моменту спуску на воду для добудови. Як наслідок, ЧСЗ виграв конкурс на побудову корвета.

Народний корабель

Наміри України будувати корвети саме на Миколаївському чорноморському заводі підтвердив міністр оборони Михайло Єжель, який нещодавно побував в українській «столиці суднобудування». Він повідомив про прийняту Концепцію і подальші кроки уряду стосовно корветів. Але запропонував не надто поспішати. «Закласти першу секцію корвета, — зазначив міністр, — проблем немає. Можна цю подію красиво продемонструвати, «розтрубити» про неї по всьому світові. І записати в актив досягнень влади. Я проти цього. Слід ще провести серйозну підготовчу роботу, прийняти державну цільову програму, і головне – вишукати фінансування».

Стратегічне значення у необхідності забезпечення Військово-морських сил України універсальними бойовими кораблями безсумнівне. Проблему визначає вищезгадана Концепція — «недостатня кількість та вузька спеціалізація наявних бойових кораблів не дає змоги ВМС ЗС виконувати завдання, покладені на них Законом «Про основи національної безпеки України» та Воєнною доктриною України». Таким чином під загрозу поставлені національна безпека держави та захист її інтересів на морі, виконання міжнародних зобов’язань щодо боротьби з тероризмом, безпека на Чорному морі.

Така ситуація склалася не раптом і не зараз. За тривалий час існуючі кораблі застаріли й «зносилися», скоротилася науково-виробнича база їх будівництва, з’ясувалося, що в Україні повністю відсутній промисловий потенціал для виробництва корабельної зброї, як і бракує досвіду залучення до міжнародної кооперації суб’єктів господарської діяльності іноземних держав.

Для розв’язання проблеми розробники Концепції запропонували кілька варіантів. Наприклад, модернізація або переобладнання кораблів; закупівля подібних іноземних суден; проектування та будівництво вітчизняних кораблів за замкнутим циклом, і нарешті — проектування і будівництво вітчизняних кораблів з використанням іноземного корабельного озброєння та технічних засобів, які не виробляються в Україні. Але майже кожен з цих варіантів має низку недоліків. Так, витрати на пристосування іноземних кораблів до можливості використання нашими ВМС на 400% перевищили б вартість кораблів. А будівництво корветів за замкнутим циклом в Україні сьогодні просто не можливе через відсутність у нас бази для виготовлення корабельного озброєння (корабельної артилерії, ракетної та мінно-торпедної зброї) і технічних засобів.

Тож єдиним оптимальним варіантом за критеріями мінімізації вартості та усунення зовнішньополітичних ризиків вважається останній – будівництво вітчизняних кораблів з використанням іноземного обладнання. Перше судно передбачається спустити на воду вже до кінця 2012 року. А всього Міністерство оборони має намір побудувати десять корветів до 2026-го. Взагалі на проект планується витратити з державного бюджету понад 16 мільярдів гривень.

А вкласти перший мільйон у будівництво українського військового корабля вже є бажаючі. Про це заявив міністр оборони Михайло Єжель. «Сьогодні, — повідомив міністр, — наші ветерани флоту виступили з ініціативою звернутися до народу України з проханням усім миром зібрати кошти на корвет. Як у давні часи, побудувати народний корабель народним коштом. Коли я озвучив цю пропозицію, знайшлися люди, які висловили готовність підтримати її матеріально».

В очікуванні Програми

Поки що завод отримав транш від Міноборони в розмірі 1,2 млн гривень. За словами директора ЧСЗ Валерія Калашнікова, кошти спрямовані на закупівлю металу. «Проект фінансується згідно з умовами контракту, укладеного з Міністерством оборони 17 грудня 2009 року в Києві, — зазначає директор, — сьогодні йдуть два паралельних процеси: бюджетний та виробничий. За виробничим завод провів усю підготовчу роботу, закуплено метал, сформована заставна секція першого корабля. А що стосується бюджетного процесу, то лише після підписання Державного оборонного замовлення стане зрозумілий обсяг фінансування проекту в бюджеті-2011».

Будівництво корвета — не єдиний проект Чорноморського суднобудівного. Нині ЧСЗ у рамках міждержавної співпраці має ділові контакти в галузі військового кораблебудування з Аргентиною, Бразилією, Республікою Кіпр, КНР, Російською Федерацією, Францією та іншими країнами. Ситуація на підприємстві змінюється на краще. У минулому році завод збільшив чистий прибуток до 800 тисяч гривень, наростив обсяги виробництва.

Росіяни запропонували заводу модернізувати два траулера, які кілька років тому були куплені Преображенською базою тралового флоту. Сьогодні на першому з них —«Генерал Трошев» — оголошені швартовні випробування. У порівнянні з базовим проектом судна чорноморці втричі збільшили продуктивність з рибопереробки і заморожування продукції, в 2,2 раза зросли потужності з виробництва рибного борошна. На траулері встановлено сучасні прилади зв’язку і навігації, засоби пошуку та контролю лову риби, новий траловий комплекс.

Крім будівництва траулерів, ЧСЗ зайнятий будівництвом серії корпусів контейнеровозів для голландської компанії Damen. Перший минулого року передано замовнику, другий корпус формується, закладка третього запланована на другий квартал. Характерно, що кожне нове замовлення будується з більшим ступенем насичення, що дає підстави розраховувати на випуск повнокомплектних суден уже в найближчому майбутньому.

Заводчани впевнені, що славне минуле ЧСЗ нарешті стане реальністю.

ПРЯМА МОВА

Міністр оборони Михайло ЄЖЕЛЬ:

«Сьогодні наші ветерани флоту виступили з ініціативою звернутися до народу України з проханням усім миром зібрати кошти на корвет. Як у давні часи, побудувати народний корабель народним коштом. Коли я озвучив цю пропозицію, знайшлися люди, які висловили готовність підтримати її матеріально»