Перший заступник голови  
Державної реєстраційної служби
Інна  ЗАВАЛЬНА

У 2001 році з ініціативи глави держави відбулося реформування органів виконавчої влади. Серед новостворених інституцій і Державна реєстраційна служба України, до компетенції якої належить також реалізація державної політики в сфері державної реєстрації актів цивільного стану. Наскільки  реформування позначилось на роботі відділів державної реєстрації актів цивільного стану, які раніше підпорядковувалися Мін’юсту, — це перше запитання, з якого розпочалася наша розмова з першим заступником голови Держреєстру Інною ЗАВАЛЬНОЮ.

— Справді, з минулого року ми координуємо та контролюємо діяльність у сфері державної реєстрації актів цивільного стану, розробляємо та реалізуємо  заходи з  підвищення ефективності роботи у цій сфері, забезпечуємо виконання міжнародних договорів про правову допомогу та правові відносини щодо витребування документів про реєстрацію актів цивільного стану тощо.  У  період реформування ми робили все для того, щоб цей перехідний період не позначився на якості роботи відділів  державної реєстрації актів цивільного стану, виконанні завдань, пов’язаних із забезпеченням належної реалізації прав громадян, їх ефективного обслуговування, доступністю адміністративних послуг. Завдяки цьому, думаю, громадяни не відчули на собі жодних наслідків процесу реформування. Компетенція органів державної реєстрації актів цивільного стану та сфера їх діяльності залишились тими самими. Держреєстр проводить лише роботу, спрямовану на вдосконалення їх діяльності.

Завдання держслужбовців — оперативно і всебічно допомагати громадянам. Фото з сайту drsu.gov.ua 

— Інно Ігорівно, чи не могли б ви проілюструвати діяльність органів державної реєстрації актів цивільного стану, наприклад, протягом 2011 року конкретними даними? Зокрема розповісти, яка кількість цих органів, скільки актів цивільного стану ними зареєстровано?

— На сьогодні це 764 відділи державної реєстрації актів цивільного стану, а також 10 961 виконком сільських, селищних, міських (крім міст обласного значення) рад. За кордоном 2011 року державну реєстрацію актів цивільного стану здійснювали  114 дипломатичних представництв та консульських установ України. Щодо діяльності, то протягом 2011 року цими органами в Україні було складено понад 1 млн 600 тис. актових записів цивільного стану.

З огляду на невтішну тенденцію останніх років стосовно зменшення кількості народжень та підвищення кількості смертей хочу зазначити, що 2011 року порівняно з 2010-м в Україні хоч і незначно — на 1%, але все-таки збільшилась кількість державних реєстрацій народження, а чисельність реєстрацій смерті зменшилася майже на 5%. Зокрема на Буковині, Волині, у Києві, Рівненській та Закарпатській областях державна реєстрація народжень перевищила реєстрацію смертей від  1,4 до 22%.

Проте є регіони, де ці показники далекі від того, щоб дивитися на майбутню демографічну ситуацію оптимістично. Так, у Чернігівській області кількість державних реєстрацій смертей перевищує кількість реєстрацій народжень на 98%, у Харківській, Кіровоградській, Черкаській, Донецькій, Полтавській, Луганській, Сумській областях теж помирає громадян більше, ніж народжується, на понад 50%.

— А як щодо статистики  шлюбів та розлучень, які, до речі, теж багато про що свідчать для фахівців, які займаються вивченням питань демографії?

— Актових записів про шлюб було складено 355 880, що на 16%  більше, ніж у 2010 році. Отже, маємо позитивну тенденцію. Значно (на 51%) зменшився показник державної реєстрації розірвання шлюбу. Щоправда, слід зауважити, що після змін у законодавстві шлюб, розірваний за рішенням суду після 27 липня 2010 року, не підлягає  реєстрації в органах державної реєстрації актів цивільного стану. Так, 2011 року на підставі цих рішень судів відділами державної реєстрації актів цивільного стану в актових записах про шлюб було проставлено 111 508 відміток про розірвання шлюбу. Окрім цього, органи державної реєстрації актів цивільного стану видали понад 2 млн свідоцтв про шлюб, понад 1 млн витягів з Державного реєстру актів цивільного стану громадян.

   Для багатьох наших громадян Державний реєстр асоціюється зі стосами паперів, які треба довго перебирати, щоб знайти потрібний документ. Тому, якщо можна, детальніше про те, що таке Державна система реєстрації сьогодні.

— Державний реєстр актів цивільного стану громадян — це державна електронна інформаційна система, яка містить відомості про акти цивільного стану, зміни, що до них вносяться, відомості про поновлення та анулювання актових записів цивільного стану, а також про видачу витягів з цього документа. Сам Реєстр було запроваджено у 2008 році. Звичайно, його застосування полегшує роботу відділів державної реєстрації актів цивільного стану. Але Держреєстр насамперед  сприяє швидкому та ефективному обслуговуванню громадян, оскільки спрощує пошук необхідних для надання адміністративних послуг відомостей. При складанні актового запису цивільного стану його відомості одночасно вносяться до Реєстру.

Також наразі відділи державної реєстрації актів цивільного стану проводять інтенсивне наповнення Реєстру відомостями актових записів цивільного стану, складених протягом 1950—1995 років, яке повинно завершитись до кінця 2013 року.

   До повноважень Державної реєстраційної служби перейшла також функція надання апостилю на документах про державну реєстрацію актів цивільного стану, яку раніше виконувало Міністерство юстиції?

— Так,  Кабінет Міністрів України нашій службі надав повноваження щодо такої адміністративної послуги, як апостиль  на документах, що видаються відділами державної реєстрації актів цивільного стану і в подальшому  використовуватимуться за кордоном. Протягом 2011 року Укрдержреєстром проставлено 51 628 апостилів. З часу набуття для України чинності Конвенції, що скасовує вимогу легалізації іноземних офіційних документів 1961 року (з грудня 2003-го), це найбільший показник. Значну роботу ми провели щодо доступності адміністративної послуги з проставляння апостилю на документах про державну реєстрацію актів цивільного стану — запроваджено гнучкий графік роботи відповідного відділу. На виконання доручення Президента України встановлено додатковий день прийому громадян — у суботу та продовжено прийом до 20 години в середу. А всю необхідну інформацію щодо проставляння апостилю розміщено на офіційному веб-сайті Державної реєстраційної служби.

Володимир НИКОНЕНКО   
для «Урядового кур’єра»  

ДОСЬЄ «УК»

Інна ЗАВАЛЬНА. Народилася 3 грудня 1972 року в місті Києві. Має дві вищі освіти. В 1996 році закінчила юридичний факультет Київського національного університету імені Т. Г. Шевченка за спеціальністю «Правознавство». У 2001 році закінчила Українську академію зовнішньої торгівлі і отримала повну вищу освіту за спеціальністю «Менеджмент зовнішньоекономічної діяльності» та здобула кваліфікацію магістр міжнародного менеджменту. Пройшла шлях від секретаря судового засідання Дніпровського райсуду столиці до директора департаменту цивільного законодавства та підприємництва Мін’юсту. У квітні 2011 року Завальну І.І. призначено на посаду першого заступника голови Державної реєстраційної служби України.