РЕГУЛЮВАННЯ

Обсяги продажу імпортних і вітчизняних автівок за короткий час дії мит на неукраїнські автомобілі значно зросли 

Чимало не лише експертів та звичайних споживачів, а й представників вітчизняного автопрому та дилерів ще місяць тому не могли уявити собі,  якими будуть перші підсумки дії мит на імпортовані автомобілі. Як відомо, цей захід почав «чавити» «заморські» авто з 13 квітня.

Що ж сталося протягом останніх 30 діб на авторинку нашої держави? Як зросли (або впали) обсяги продажу і «рідних», й імпортних автівок?

 Маркетингу завдяки

Слід зазначити, що вітчизняні  виробники  чотириколісних «друзів» паралельно з введенням у дію мит на імпорт провели чудовий маркетинговий хід: вони дещо знизили ціни на свою продукцію.

Так, на  офіційному сайті  ВАТ «Запорізький автомобілебудівний завод» (ВАТ «ЗАЗ») було зазначено, що з 11 квітня дилери виробника зробили знижки на автівки — ЗАЗ Lanos и ЗАЗ Sens стали коштувати на 7 тисяч гривень дешевше. Пропозиція доволі приваблива. Чи скористалися нею споживачі?

Ще до першотравневих свят (28 квітня), коли з моменту дії імпортних мит минуло лише два тижні, кореспондент «УК» поцікавився в одного з керівників «Автоцентру на Кільцевій» у Києві, як триває продаж «рідних» автівок. За даними фірми, за цей невеликий проміжок часу обсяги продажу наших Lanos та Sens зросли порівняно з двома першими тижнями квітня на 10%.

Нині ж, за підсумками 30 днів дії імпортних мит, обсяги продажу вітчизняної продукції, як зазначають експерти, зросли майже на 25%. Воістину астрономічні масштаби з урахуванням такого короткого терміну.

Імпортери також не відстають

Та водночас від вітчизняних «колег» по цеху не відстали в цей період і дилери різних автокомпаній світу. Так, приміром, за даними дилерів, обсяги продажу нових моделей Renault за цей час зросли на 63%, а деяких моделей китайських автівок — на 70—90%.

Як зазначив кореспонденту «УК» генеральний директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів та дилерів (ВААІД) Олег Назаренко, компанії завезли до набуття чинності митами 2-3-місячний запас автівок. «Обсяги продажу в нас пішли різко вгору. Чимало любителів хочуть придбати автомобілі за старими цінами. Але зазначу, що жодного автомобіля, який  можна було обкладати спецмитом, ми не завезли й такого робити надалі не будемо», — констатував він.

Таким чином, як прогнозує пан Назаренко, «бал» активного продажу імпортних автівок закінчиться до середини літа, а потім настане затишшя.

Втім, імпортери впевнені, що радіти вітчизняним виробникам та їхнім дилерам поки що не варто. За даними ВААІД, зниження цін було лише на вітчизняні автомобілі 2012 року випуску і, як свідчить практика, ті самі Lanos постійно дорожчають. (Однак це спростовує офіційний сайт ВАТ «ЗАЗ», який стверджує, що знижки діють і на авто 2013 року випуску. — Авт.). Тож радість та втіха для любителів вітчизняних автомобілів з приводу зниження цін, на думку імпортерів, дуже коротка. Але все покаже час.

Слід відзначити й іншу позитивну тенденцію, яка прослідковується на ринку останнім часом. Так, комерційні банки розпочинають «епопею» зниження кредитних ставок на купівлю автівок.

Зокрема, за словами директора центру роздрібного бізнесу банку «Фінанси і кредит» Олексія Руднєва, його фінустанова зробила це ще  8 травня (ставка за кредитом — 8% річних у гривнях).

До РФ по досвід

Що ж дасть державі та споживачам дія таких мит, враховуючи досвід інших країн? Як кажуть, ходити за прикладом далеко не треба — маємо досвід сусідньої Росії. Там спецмита було введено в кінці 2008 року (коли розпочалася криза), і за 10 місяців їх дії імпорт авто скоротився на 71%. Звісно, мита в РФ були  просто-таки драконівськими й не залишали небагатим автолюбителям права вільного вибору своїх «залізних» коней (враховуючи їхній гаманець).

Однак влада таки змогла досягти менш ніж за рік позитивного ефекту: надходження до бюджету від роботи російського автопрому та «внутрішніх» дилерів значно підвищилися. Це вже не кажучи про відкриття нових робочих місць в автомобільній та суміжних галузях країни. Звісно, такі «заслони» — тимчасове явище (як це  планує й український уряд — терміном на 3 роки).

Перші серйозні підсумки дії таких імпортних мит для країни загалом та споживачів, як і в РФ, ми справді зможемо спостерігати не раніше ніж через рік. Можливо, за цей час підвищиться і якість вітчизняних автівок, на яку постійно нарікають споживачі.