КОНФЛІКТНА СИТУАЦІЯ

Міжнародні перевізники готові розпочати акції протесту, якщо їх знову примусово заганятимуть у приватний "відстійник"

Місяць тому на засіданні уряду Прем'єр-міністр Микола Азаров зазначив: "Звучали зауваження про різного роду підприємства при органах виконавчої влади. На них перекладено надання таких послуг, які насправді є функціями органів влади. А ми ж з вами домовилися про ліквідацію таких підприємств". У зв'язку з цим глава уряду доручив Секретаріату Кабінету Міністрів підготувати рішення про ліквідацію підприємств при міністерствах і відомствах, які надають платні послуги, дублюючи при цьому їхні функції.

Вічна тимчасовість

Зрозуміло, що керівництву уряду буде нелегко повністю "виполоти бур'ян" на владному полі, оскільки спроби реанімувати ліквідовані структури під іншим брендом не припиняться ніколи. Бо якщо Остап Бендер знав "400 порівняно чесних способів відбирання грошей", то доморощені бізнесмени вдосконалили та значно розширили цей арсенал. І не обов'язково при міністерстві чи відомстві створювати посередницькі контори та потрапляти під пильний приціл контролюючих структур - достатньо просто зайнятися лобіюванням інтересів тих, хто "в боргу не залишиться". Не стверджуватиму, що останнє є обов'язковим у взаємовідносинах між державною структурою та підприємницькою, однак усі добре знають, що часи альтруїзму канули в минуле. Тому будемо враховувати цей "аргумент" при подальшому розгляді проблеми, яка виникла у трикутнику взаємовідносин між державною, громадською та приватною структурами.

Тринадцять років тому, а точніше, у грудні 1997 року, Держмитслужба видала наказ про створення тимчасового вантажного термінала "Автопорт "Ягодин" з урахуванням інвестиційної пропозиції Української інноваційно-фінансової компанії, яка по суті була ініціатором цієї справи. Наміри були начебто благі - спростити процедуру і прискорити митне оформлення вантажів та вантажного автотранспорту. Враховуючи, що державні фінанси тоді "співали романси", керівництво зобов'язало свій підрозділ підписати угоду з вищезгаданою компанією про експлуатацію тимчасового вантажного митного термінала "Автопорт "Ягодин". У цій фразі ключовим стало слово "тимчасового". Тобто власників автопорту одразу ж поставили до відома, що рано чи пізно від їхніх послуг відмовляться. Це мало відбутися ще 10 років тому, після завершення запланованої реконструкції державного прикордонного переходу "Ягодин - Дорохуськ". Але бізнесмени, знаючи наші реалії, очевидно, були впевнені, що немає нічого довговічнішого, ніж тимчасове. І друге - компанія, з якою уклали угоду, українська лише за назвою, а фактичні її господарі - іноземні громадяни.

Слід сказати, що їхні сподівання на "тимчасове-вічне" знайшли реальне підтвердження - до 2008 року так званий автопорт, через який в Україну йшов імпорт, приносив своїм власникам, мабуть, непогані дивіденди. Адже крім термінала, де стояли на приколі фури, доки водії оформляли документи для в'їзду і ввезення вантажу на українську територію, тут з'явилися кафе, готель і різні "розваги". Все це, зрозуміло, не безплатно. Але для кого, приміром, призначалося спиртне? Адже прикордонникам на службі навряд чи хто дозволить "вживати", митникам - теж, туристи бояться крок ступити від своїх клунків, отже, залишаються "далекобійники". Їм же треба якось скрасити свій вимушений добовий простій в очікуванні митного оформлення вантажу. Як наслідок, навіть після "добра" митниці водії не завжди спроможні були рушити у дорогу, а гроші тим часом "капали" на рахунок власників термінала за стоянку фур. Митники, у свою чергу, теж не дуже поспішали з оформленням документів. А тим часом на підприємствах чекали на обладнання, комплектуючі, без яких неможливо запустити виробництво, завершити будівництво тощо. Керівники таких підприємств зверталися в асоціацію міжнародних автоперевізників (АсМАП), яка має захищати і відстоювати законні інтереси перевізників, асоціація - до різних державних інстанцій з проханням навести лад у питаннях перевезення імпортних вантажів.

І так поспіль кілька років. Урешті-решт проблему врегулювали. З приходом до керівництва Держмитслужбою України тодішній її голова Валерій Хорошковський вимоги закону поставив вище чиїхось інтересів. І зробив це не через листування чи телефонні переговори, а безпосередньо на території митниці, де він зустрівся з керівництвом Асоціації міжнародних автоперевізників та представниками приватної структури. Бізнесмени навіть спробували пригрозити(!) представнику влади тим, що вони перекриють каналізацію, енерго- та водопостачання митникам, однак Валерій Іванович не дозволив приватній структурі шантажувати владу. Коли ж самі митники почали нарікати, що в них не обладнані робочі місця, тому безпосередньо на кордоні у них немає можливості працювати, асоціація виділила кошти та обладнала всім необхідним більше десяти робочих місць. Після демонтажу старих конструкцій на їхньому місці побудували майданчик для стоянки 40 автомобілів. Усе це власним коштом. Від послуг приватного термінала, який висмоктував гроші з кишень автоперевізників, відмовилися і зітхнули з полегшенням. Причому на цілком законних підставах. Адже в міжнародних угодах, які від імені України підписав Мінтранс, чітко зазначено, що міжнародні перевізники мають платити транспортний збір лише при перетині кордону. Однак, як свідчать наступні події, радість автоперевізників була передчасною.

Наша пісня гарна-нова...

Сьомого травня цього року Держмитслужба звернулася до президента Асоціації міжнародних, автоперевізників України Леоніда Костюченка з листом. В ньому - пропозиція тимчасово залучити інфраструктури приватного термінала "Автопорт "Ягодин" для здійснення державного митного та інших видів контролю. А також митного оформлення товарів, що переміщуються вантажним автотранспортом через державний кордон України в міжнародному автопункті пропуску "Ягодин-Дорохуськ". Однак, розуміючи, що такі дії будуть незаконними, митники зазначили, що реалізувати цей задум можна через законодавче врегулювання питання. Тобто після того, як Кабмін визнає таким, що втратило чинність, своє ж розпорядження "Про поліпшення умов перетину державного кордону вантажними автотранспортними засобами". До речі, цей документ підписував чинний глава держави Віктор Янукович ще на посаді Прем'єр-міністра під час своєї першої каденції в 2002 році. У ньому чітко зазначено, що автомобілі мають доглядатися безпосередньо в пунктах пропуску при перетині державного кордону.

І ось Держмитслужба для скасування цього рішення вирішила запросити у союзники керівництво АсМАП. Однак в асоціації вважають, що такими діями митники фактично ініціюють повернення до часів здирницької політики стосовно міжнародних автоперевізників. Свою позицію з цього приводу висловив Мінфін, який вивчив ситуацію і зазначив: здійснення контрольних процедур на території приватного термінала є недоцільним, а пропозиції митної служби необгрунтованими, такими, що не відповідають нормам чинного законодавства. Аргументуючи свою оцінку, головне фінансове відомство держави вказало на відсутність правових підстав для здійснення усіх контрольних процедур на території термінала і зазначило, що відповідно до вимог ст. 71 Митного кодексу, термінал не підпадає під законодавче визначення "вантажний митний комплекс", "автопорт" чи "автотермінал". Свою солідарність з такими оцінками висловили також Мінекономіки та Мінтрансзв'язку. Тому Кабмін вирішив не виносити на розгляд ініційований Держмитслужбою проект рішення, чим засвідчив, що вважає перенесення митного огляду у термінал і приватної структури незаконним.

Однак у Держмитслужбі, очевидно, вирішили діяти за принципом "якщо не можна, але дуже хочеться, то можна". А змусити непокірних кардинально змінити свою позицію не так уже й важко. Раптом чисельність автомобілів, що їх оформлюють митники на кордоні, почала стрімко падати. Якщо раніше межі митниці за зміну покидало до 300 авто, то після того, як Держмитслужба вирішила повернутися до "старих добрих часів" і не знайшла підтримки в АсМАП, чисельність щасливих автоперевізників скоротилася майже вдвічі. Пояснення затримки просте: ще не поступили документи на вантаж або немає їх повного пакета. Та варто було, наприклад, віце-президенту асоціації Юрію Кучинському під час перебування на митниці зробити спробу самому "зазирнути у комп'ютер", як йому одразу ж повідомили, що вже все в порядку. Перевізники запідозрили в цьому елементи саботажу - мовляв, митники у такий спосіб хочуть продемонструвати необхідність і невідворотність повернення на термінал. Однак у Держмитслужбі, щоб це не видавалось як лобіювання інтересів приватних структур чи корупційні дії, знайшли цілком логічні пояснення такій своїй наполегливості. Приміром, нещодавно з ініціативи УСПП відбувся "круглий стіл" за участю представників митної служби. Голова Держмитслужби Ігор Калєтнік у відповідь на запитання щодо ситуації на митниці зазначив, що автомобілі заважають глобальній реконструкції міжнародного пункту пропуску "Ягодин", яку слід зробити до Євро - 2012. Його заступник Степан Дериволков під час нещодавнього спілкування з журналістами у свою чергу пояснив, що скорочення оформлюваних автопотягів пов'язано виключно із реконструкцією пункту пропуску. Мовляв, саме тому ухвалено рішення тимчасово перенести огляд до термінала. Але як тільки буде завершено реконструкцію "Ягодина", ці питання самі собою відпадуть.

Словесна реконструкція

Але є ще одне запитання, на яке досі немає чіткої відповіді, - чому, наприклад, експортний міжнародний автомобільний пункт пропуску "Ягодин" обладнано за всіма міжнародними стандартами, а реконструкція імпортного - на в'їзд в Україну тягнеться добрий десяток років. Автоперевізники схильні вбачати у такій "довгограючій" реконструкції заінтересованість власників приватного термінала та підігрування їм у цьому митників. Адже останні у своєму листі керівництву АсМАП прямо вказали, що перевізникам доведеться платити власнику термінала додаткові кошти, але Держмитслужба, мовляв, вживає заходів, щоб цінова політика була зваженою. В асоціації ж більше вірять не запевненням митників, а озвученим намірам власників термінала - до 120 гривень з авто. Як наслідок, з кишені перевізників на рахунки приватної структури за рік може перетекти до 10 мільйонів гривень.

Віце-президент АсМАП Юрій Кучинський, який нещодавно побував на злощасному державному пункті пропуску, вважає, що нинішній стан справ більше схожий на саботаж, ніж на реконструкцію. Адже "найбільшу проблему" - майданчик для стоянки 150 автомобілів - уже засипано щебенем, його залишилося заасфальтувати. Однак про справжні наміри "реконструкторів" більше, ніж їхні слова, свідчить добре заасфальтована дорога, яка веде до приватного термінала. При цьому ніхто не поцікавився, яким чином польська сторона зі свого боку збудувала прекрасний пункт пропуску, і ніхто його під час робіт не закривав.

Варто також звернути увагу на те, що інформація про вантажопотоки є стратегічною, а винесення митного контролю за межі режимної зони значно полегшує її збір для конкурентів. І не забувати, що міжнародні автоперевізники вже страйкували, висловлюючи своє обурення здирницькою політикою приватної структури. У разі повторення примусу користуватися її послугами вони готові до найрадикальніших заходів. Тоді ситуація може вийти з-під контролю, про що Держмитслужбу вже поінформував президент АсМАП Леонід Костюченко. Будемо сподіватися, що спільна зустріч українських митників та автоперевізників з польськими колегами, проведення якої з ініціативи польських перевізників заплановано на 15 листопада на території сусідньої держави, все-таки допоможе зрозуміти, як треба діяти, щоб "і вівці були цілі, і вовки ситі". Її перебіг, позиції сторін та результати ми плануємо висвітлити на шпальтах видання.
 

Микола АЛЕКСАНДРОВ
для "Урядового кур'єра"