НОРМОТВОРЧІСТЬ

Практика  спрощення реєстрації прав на нерухоме майно  з 1 січня 2013 року може мати багато недоліків і непорозумінь, прогнозують експерти

До нововведення готувалися довго — майже півтора року. І ось з 1 січня нового року набувають чинності нові правила реєстрації прав на нерухомість (згідно з постановою Кабміну №824 від 5 вересня 2012 р.). Спеціально задля спрощення затяжних і принизливих процедур з оформлення квартир, будинків і землі Президент України підписав 6 квітня 2011 року указ «Про затвердження Положення про Державну реєстраційну службу України» (Укрдержреєстр), на яку покладено фактично всі функції з реєстрації прав громадян на нерухомість. 

«УК» дослідив, чи поліпшаться умови та швидкість оформлення документації й надання різних витягів, які багато років забирали чимало коштів, часу і нервів у пересічних людей.

«Єдині» вікна  та нотаріуси  на зміну БТІ

Отже, спершу про відчутні позитиви. Укрдержреєстр, за словами його голови Леоніда Єфіменка, створив у всіх куточках країни 583 центри для обслуговування клієнтів з реєстрації прав на нерухоме майно, де працюватимуть спеціально навчені державні реєстратори. Крім того, цими питаннями, за новим законодавством, займатиметься чимала армія нотаріусів — 6800 осіб. Останні, як зазначає заступник голови Союзу юристів України, президент адвокатського об’єднання «Українська іноземна юридична колегія» Данило Курдельчук, теж, по суті, стають державними реєстраторами.

Дуже добре, що функції, пов’язані з юридичними питаннями (реєстрації), з нового року нарешті відберуть у відомих ще за радянських часів бюро технічної інвентаризації (БТІ). Адже саме на них, за словами директора Запорізького БТІ Неоніли Сепп, свого часу було перекладено всю роботу — від технічних до юридичних питань. І звісно, через велику завантаженість БТІ мало не на роки затягували видачу документів і витягів для громадян, які простоювали у довжелезних чергах.

Із 2013 року відповідні договори та реєстрацію прав на землю і житлову нерухомість можна буде оформити у так званих «єдиних» вікнах. Нині права та обтяження нерухомості реєструють різні органи в шести окремих реєстрах. Саме  тому  якісно новий (і єдиний) електронний реєстр майнових прав на нерухомість почав народжуватися у довгих муках, образно зауважив гендиректор державного підприємства «Інформаційний центр» Мін’юсту Віталій Добжанський.

До того ж, реєструвати нерухомість (термін скорочують із 14 до 5 робочих днів) можна буде незалежно від місця її розташування. Це, безумовно, полегшить життя ріелторам, які супроводжуватимуть угоди купівлі-продажу житла та землі, а також покупцям. Так, незабаром клієнтам не треба буде після оформлення угоди прямувати до БТІ і стояти там у чергах, щоб зареєструвати нерухоме майно. Усе це можна буде зробити в нотаріуса, що дуже зручно. Та й ціна на реєстрацію угод купівлі-продажу, яку називають в Укрдержреєстрі, буде незначною: держмито 119 грн.

Стан будинку вже нікого  не цікавитиме

Нещодавня конференція у стінах Укрдержреєстру підтвердила, що промахів як у самому законодавстві, так і в практичній підготовці до старту нової системи держреєстрації прав на нерухоме майно чимало, і це навіть визнають самі його «батьки» і «поводирі».

За словами Данила Курдельчука, через поспішність ухвалення актів (деякі норми змінювались один-два рази на місяць за останній рік) період з 23 грудня 2012 року по 2 січня 2013-го вирішили зробити «вакуумним». За цей час  «старий» паперовий реєстр, що накопичувався за роки діяльності БТІ, вже не діятиме, а нового ще не буде. «У людей це справедливо викликає панічні настрої. І яскравий приклад цього — Київ. Люди кинулися завчасно завершити оформлення своєї нерухомості й стоять у довжелезних чергах у БТІ», — зазначає він. До речі, населення не знає, чи діятиме новий реєстр і після 2 січня 2013 року.

Представники київського БТІ звинувачують Укрдержреєстр у тому, що у столиці в цьому напрямку не проводиться ніякої роботи і люди не знають навіть місцезнаходження представництва нового органу.

Ще керівників БТІ дуже турбує, що від 40 до 80% «старих» місцевих реєстрів нині на паперових носіях, тоді як новий документ має бути в електронному вигляді. Поповнення останнього відбувається вкрай погано і, звісно, це також стане на заваді оформленню документів і видачі витягів з нового року.

Керівників різних БТІ з міст України справедливо непокоїть, що приватного нотаріуса не цікавитиме технічний стан нерухомого об’єкта, на який він оформлюватиме документи. «А це дуже важливо. Приміром, ситуація: до нотаріуса приходить людина, яка хоче переоформити документи на об’єкт. У неї є папери, датовані 2007 роком. А зараз 2012-й. Нотаріус не  уточнюватиме, що сталося з будинком за ці роки, як це робило БТІ. А там може бути все що завгодно, приміром, площа об’єкта збільшилась удвічі-втричі. А нотаріус цього «не помічає». Це стане простим способом уникнення оподаткування», — зазначає Неоніла Сепп.

Її київський колега вважає, що «завдяки» недосконалому законодавству з нового року ми часто продаватимемо згорілі й аварійні будинки. А БТІ не надало б дозволу на такі дії.

Хто заплатить за ризик?

На людей перекладуть витрати із страхування відповідальності, переконані представники відомого органу, який незабаром утратить великий «пиріг» своїх повноважень і, звісно, ображений на нові правила та приватних нотаріусів. На це звертають увагу й самі нотаріуси. Так, член нотаріальної палати і громадської ради при Укрдержреєстрі Валентина Якименко зазначає, що з 1 січня 2013 року за такі можливі випадки вони нестимуть відповідальність своїм майном.

Як вважає експерт ринку Сергій Шкільов, мінімальний обсяг страхування відповідальності нотаріусів збільшено майже всемеро — до 1 тис. мінімальних зарплат. «А це становитиме 1,1 млн грн. Сума значна і, звісно, нотаріуси перекладуть витрати на страхування на свого клієнта, який також буде невдоволений», — підкреслює він.

До того ж, як слушно зауважує один із керівників БТІ, «ми всі знаємо розцінки за послуги приватних нотаріусів».

Отже, проблем у цій воістину революційній реєстраційній справі дуже багато і, звісно, попервах без певних непорозумінь у роботі системи не обійтися, переконані експерти. Однак як вважає старший юрист міжнародної юридичної компанії Salans Анжеліка Штукатурова, у майбутньому, коли система запрацює, неточностей фактично не буде, а послуги нотаріусів стануть дешевшими. Адже у конкурентній боротьбі за клієнта вони просто змушені будуть ефективно працювати і зменшувати вартість своїх послуг.

А перші вади чи позитиви від чинності нових правил реєстрації нерухомого майна ми самі зможемо побачити вже незабаром. Щоб уникнути непорозумінь, створено спеціальну телефонну лінію — (044) 277-8-277, де людей консультуватимуть фахівці з цих питань. Громадяни з регіонів можуть звертатися до регіональних філій Інформаційного центру Мін’юсту, телефони якого можна знайти на сайті установи,  зауважив його гендиректор Віталій Добжанський.