НЕГОДА

Як комунальники, дорожні служби й рятувальники підготувалися до зими

Львівщина. Це тільки прелюдія зими 

Негода суне в Україну. Крижаний холод і перші легкі заметілі, що викликають захоплення перехожих, надто дітей, для комунальників — як перший дзвіночок і дуже доречне нагадування: до справжньої зими треба належно підготуватися, аби морози і снігопади не застали зненацька. Плюсова температура не дала змоги сформувати сніговий покрив. Навіть у гірських районах сніг перетворювався на талу воду. Лише на перевалах легким морозцем прихопило міжнародну автомагістраль. Уже кілька днів у посиленому режимі працюють дорожники: вночі, коли почалися заморозки, карпатські дороги посипали піскосумішшю. Загалом, повідомили у Львівській облдержадміністрації, техніка і служби готові до роботи у зимових умовах. Закуплено в достатній кількості піскосуміш і 75 відсотків від потреби солі. Натомість через недостатнє фінансування бракує коштів на придбання пального для снігоприбиральної техніки.

До початку зимового сезону підготувалися і комунальники обласного центру. Для механізованого прибирання вулично-дорожньої мережі міста організовано чергування 16 одиниць спеціальної техніки: снігоприбиральних машин, піскорозкидувачів і навантажувачів. Загалом до прибирання міських вулиць, повідомили у прес-службі Львівської міської ради, буде залучено 130 одиниць спецтехніки. Готові до роботи і двірники: вони розчищатимуть вулиці і прилеглі до будинків території, як і у попередні роки, старим дідівським способом — з допомогою лопат. Та наразі плюсова температура дала комунальникам незначний тайм-аут до першого серйозного снігопаду.

Волинь. Рятувальники вам шини не замінять!

Черги на шиномонтажних пунктах в Луцьку нагадали: час міняти гуму на зимову!

— Це не просто данина моді, а продиктована самим життям вимога. Адже після пониження температури зачепи на літніх шинах «працюють» погано, — розповів знаний у Луцьку фахівець з ремонту автомобілів Костянтин Вакуленко. — М'якіша гума на них краще викидає з шин сніг, що сприяє щільнішому зчепленню її із дорожнім полотном. Та й «малюнок» їх протекторів створений спеціально для їзди засніженими чи вкритими льодом дорогами.

Порада фахівця, звичайно, слушна. Але той, хто має вдосталь вільних коштів і більше турбується про безпеку, нині може без зайвих клопотів придбати ще один комплект нових зимових шин, шипувати їх і встановити на комплект дисків. Тоді процес зміни автомобільних «черевиків» буде взагалі красивим.

— Але нині на мокрих дорогах незайвим буде нагадати: автомобілі з шипованою гумою мають значно коротший гальмівний шлях, — нагадують фахівці.

Перший сніг і перші морози, які щороку приходять несподівано, стають своєрідним іспитом для дорожників, працівників комунальних служб і рятувальників. На Волині, як показує багаторічна практика, вони працюють в основному добре, з розумінням покладеної на них відповідальності.

— Хоча сам статус і завдання нашої служби передбачають постійну готовність виїзду на будь-яке лихо, рятувальники теж, як і всі, підготувалися до зими, — повідомив помічник начальника територіального управління МНС в області Володимир Нестеров. — Найперше, це були роботи з підготовки техніки і спеціального майна до роботи в умовах низьких температур. У розпорядженні служб цивільного захисту, комунальних та інших формувань екстреного реагування є вдосталь техніки, яка може бути використана під час ліквідації надзвичайних ситуацій в зимовий період. Це — півтори сотні автокранів, 230 екскаваторів, майже півтисячі тракторів, 80 бульдозерів, 88 навантажувачів, 10 одиниць снігоочисної техніки, 28 пересувних електростанцій тощо.

Тож, на випадок чого, рятувальники підстрахують. Хоча, звісно, було б краще, аби прихід зими не потребував їхнього втручання!

Сніг прикрасив все навколо, але й додав проблем. Фото УНІАН

Буковина. Вдарили сіллю по ожеледиці

Буковинські дороги — самі підйоми і спуски. В негоду вони перетворюються для водіїв на суцільне випробування майстерності і технічного стану авто.

— Ми зробили все можливе, аби у морози і снігопади рух на наших дорогах залишався безпечним і безперебійним. Траси загального користування у належному експлуатаційному стані, — запевняє начальник Служби автомобільних доріг Чернівецької області Ігор Гах.

Для боротьби з ожеледицею автодорожники запаслися з лишком піском, сіллю і спеціальною сумішшю, яку вже завезено і складовано поблизу найпроблемніших дорожніх ділянок. Навіть встановили на крутих поворотах додаткових 300 снігостримувальних щитів, а також зі сторонніми організаціями домовилися про 23 одиниці важкої техніки, яка допоможе автодорожникам і водіям у разі надзвичайних ситуацій.

— Що важливо, цієї зими нашим співробітникам, працівникам усіх служб, які чергуватимуть на дорогах у будь-яку негоду, буде де зігрітися і перепочити. Стаціонарні і переносні пункти обігріву відремонтовано і забезпечено необхідним обладнанням, у тому числі оперативним радіозв’язком, — розповів Ігор Гах.

Тернопілля. Теплий тротуар ще не вмикали

У хлопчиків і дівчаток нині радість — пішов сніг. Вони ліпили маленьких снігових баб, гралися у сніжки.

Перший сніг на Тернопільщині нагадав комунальникам, дорожникам, владі і краянам про насування холодної пори. В області з першими «білими мухами» створили оперативний штаб координації дій із проведення заходів і мінімізації можливих негативних наслідків надзвичайних ситуацій, пов’язаних із погіршенням погодних умов осінньо-зимового періоду. Начальник управління житлово-комунального господарства облдержадміністрації Марія Степанова каже, що всі котельні краю працюють, тепломережі в належному стані, людям тепло подають, посипальних матеріалів «заготовили, згідно з нормативами». У в. о. начальника управління ЖКГ Тернопільської міськради Миколи Лесіва у голосі більше впевненості. Називає, скільки заготовили кубічних метрів піску, тонн солі та шлаку й твердить, що цієї маси вистачить на цілу зиму. Всі піскороздавачі готові до виїзду. З першим снігом стали чергувати вдень і вночі відповідні служби, аби вчасно посипати сумішами дороги, міські вулиці, підйоми й перехрестя. Торік, мабуть, чи не єдині у країні, в Тернополі встановили на пішохідній частині, що веде центральною спадистою вулицею, теплий тротуар. Його обладнали системою підігріву, і працюватиме він за таких погодних умов, коли якраз відбувається процес обледеніння. Наразі його ще не вмикали.

Як на автошляхах? Начальник сектору профілактичної роботи управління ДАІ в області Микола Лецкалюк зазначає, що за час випадання першого снігу зафіксували кілька дорожньо-транспортних пригод. На щастя, обійшлося лише матеріальними збитками. Проте нинішні погодні умови значно ускладнили ситуацію на дорогах. Водіям треба пам’ятати про мокру трасу, потурбуватися про підготовку автомашин до зимової пори й бути розважливим, керуючи транспортним засобом. Перший сніг, здається, працівників дорожніх служб зненацька не застав. Приміром, у Монастириському районі випало майже 5 см снігу. Дорожники взялися ліквідовувати зимову слизькість: обробляли підйоми і спуски протибуксуючими матеріалами.

Закарпаття. Ми маємо встигати за погодою

–Комунальні служби до снігу та холодів готові стовідсотково, — розповідає начальник управління житлово-комунального господарства Закарпатської облдержадміністрації Василь Романець. — Будь-якої хвилини можуть приступити до роботи 109 одиниць спеціалізованої прибиральної техніки, в арсеналі маємо 4,1 тонни піскосуміші та реагентів.

За готовність опалювальних пристроїв головний комунальник області спокійний: вся бюджетна сфера на автономному забезпеченні. Прилади перевірені. Не так усе добре зі снігозбиральною та іншою спецтехнікою для роботи взимку: вона роками не оновлювалася, на комунальних шляхах, на відміну від державних автомагістралей, її бракує. Нестача механізмів відчувається в районах області. Про закупівлю агрегатів домовляються із галузевим міністерством.

А у рятувальників гірської пошуково-рятувальної частини Аварійно-рятувального загону спеціального призначення Територіального управління МНС у Закарпатській області — свої турботи. Перевіряють оснащення, звіряють карти маршрутів, налагоджують зв’язки з волонтерами та турфірмами.

— До екстремальних умов готувалися ретельно, — говорить начальник частини Віктор Опаленик. — Минулого сезону тричі визволяли людей, що зависали у повітрі під час аварійних зупинок канатно-крісельних доріг. А це висота — 15-20 метрів, люди на пронизливому вітрі і холоді.

Крім того, з початку року у горах було врятовано 259 любителів екстриму. Вони рушають у походи і за найбільш небезпечних погодних умов. Поки такі не настали, рятувальники тренуються в «мирних» умовах. Останнє заняття відбулося на найбільшому в області підйомнику — на горі Красія, що у селі Вишка Великоберезнянського району.

Гірськолижний курорт Драгобрат майже весь у полоні снігу, й тут розпочинають кататися. З дня на день подадуться «за адреналіном» спортсмени та туристи в інших місцевостях.

Сторінку підготували: Оксана МЕЛЬНИК,Валерій МЕЛЬНИК,Світлана ІСАЧЕНКО,Микола ШОТ,Василь БЕДЗІР, «Урядовий кур’єр»