Єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування відтепер потрібно платити у Міністерство доходів і зборів. Функцію контролю за своєчасним надходженням єдиного соціального внеску (далі — ЄВ) та прийняття звітності від платників ЄВ у рамках адміністративної реформи покладено на Міндоходів ще Указом Президента України від 24 грудня 2012 року № 726/2012 «Про деякі заходи з оптимізації системи центральних органів виконавчої влади». У вересні звітність приймав ще Пенсійний фонд.     

Поліпшення  для бізнесу

Щодо передачі функції адміністрування ЄВ від Пенсійного фонду до Міндоходів, то у міністерстві пояснюють: нині актуальне питання стимулювання економічного зростання шляхом вдосконалення податкових інструментів. 

Згідно з Програмою економічних реформ на 2010—2014 роки «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава»,  податкова реформа необхідна як для поліпшення бізнес-середовища, так і для стабілізації державних фінансів. Розділ програми «Податкові реформи» визначає кроки для зниження рівня фіскального навантаження на бізнес і  скорочення витрат часу платників на нарахування та сплату податків, які передбачають реформування системи сплати внесків до фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування.

Отже, констатують у Міндоходів, запровадження моделі реорганізації Державної податкової служби та Державної митної служби України в одне відомство і передача йому функції адміністрування ЄВ спрямоване на реалізацію податкової реформи в Україні та орієнтоване насамперед на подальше спрощення ведення бізнесу, поліпшення інвестиційного клімату в державі. Основне завдання Міндоходів — зробити процес сплати податків і зборів та єдиного внеску максимально простим і зручним для суб’єктів господарювання.

Як зазначено в коментарі Міндоходів, ідеться про те, що податки, митні збори, ЄВ справлятимуть та адмініструватимуть одним відомством, а не трьома, як це відбувалося раніше. Крім того, удосконалюватиметься і спрощуватиметься існуюча звітність із єдиного внеску шляхом упровадження замість трьох звітів одного податкового розрахунку сум нарахованого (виплаченого) доходу на користь платників податку, нарахованого та утриманого єдиного внеску та податку на доходи фізичних осіб. А роз’яснення з питань податкового, митного законодавства та законодавства щодо ЄВ надаватимуть одним консультаційним центром.

Вести бізнес стане легше —` звітів поменшає. Фото Світлани СКРЯБІНОЇ

Не новація

У коментарі зауважено, що за основу процесу створення Міндоходів взяли сучасні методи бізнес-менеджменту, що дасть змогу контролювати своєчасність нарахувань та сплати податків і зборів та єдиного внеску. У світовій практиці соціальне страхування передбачає наявність різних моделей, які відрізняються принципами формування та наповнення бюджетів фондів соцстрахування. Нині є дві моделі побудови системи загальнообов’язкового соцстрахування.

Перша — збір соцвнесків шляхом встановлення соціального податку, який є підставою для формування бюджетів фондів соцстрахування (Велика Британія, Ірландія, Литва, Латвія, Естонія). Друга — збір страхових внесків, встановлених на підставі страхових тарифів, що здійснюється неприбутковими організаціями публічного права — пенсійними фондами та фондами соцстрахування, органами державної податкової служби (Люксембург, Австрія, Молдова).

Таким чином модель адміністрування єдиного внеску податковими органами не новація, а загальноприйнята світова практика, яка не має загроз для соціального захисту громадян. Отже, покладення цієї функції на Міндоходів жодним чином не вплине на порядок та строки нарахування пенсій і соціальних виплат застрахованим особам. Але порядок подання звітності, проведення перевірок, сплати єдиного внеску страховиками (роботодавцями) зміниться.

Зарплата  у «конвертах»  не насторожує?

У головному управлінні Міндоходів у м. Києві нагадують, що громадянам, які хочуть працевлаштуватися або вже працюють, необхідно вимагати оформлення трудової угоди та запитувати своїх роботодавців, чи перераховується єдиний соціальний внесок.

Податківці проводять акції, спрямовані на легалізацію заробітної плати — роздають брошури та листівки з інформацією щодо всіх ризиків і проблем, які виникають у працівників, що працюють нелегально чи отримують зарплату «в конвертах». Серед основних проблем та ризиків: неможливість отримання повної або часткової компенсації за лікарняним листом; втрата права на соціальне забезпечення у разі безробіття, народження дитини; позбавлення соціального захисту в разі нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання; відмова у виплаті належної заробітної плати через виникнення конфлікту з роботодавцем, а також у оплаті щорічної відпустки або компенсації за неї; низька пенсія через те, що пенсійні нарахування були здійснені не в повному обсязі; неможливість отримання кредитів.

У столичному управлінні Міндоходів визнають, що нині стосунки між роботодавцями та найманими працівниками не завжди відповідають нормам чинного законодавства. І це не таємниця для більшості громадян. Деякі несумлінні роботодавці, бажаючи скоротити свої «витрати», зокрема на соціальні виплати, видають працівникам, навіть без їх відома, заробітну плату готівкою, яка не відображена в бухгалтерському обліку, або нараховують заробітну плату на рівні, а нерідко й нижче, встановленого  законом мінімуму. А останній становить 1147 гривень.

Виявляють податківці і підприємства, де трудяться нелегали. Наприклад, на одному з підприємств столиці виявили 23 таких працівників, які без належного оформлення виготовляли солодощі. Зарплату вони, звісно, отримували «у конвертах».

А виходять фахівці Міндоходів на такі виробництва, зокрема систематично перевіряючи в Інтернеті оголошення сайтів рекрутингових компаній. Саме так з’ясувалося, що кондитерське підприємство тривалий час проводило набір значної кількості працівників, проте, згідно з податковими звітами, на виробництві було задіяно мало людей. За результатами перевірки підприємству довелося додатково сплачувати у бюджет ненарахований податок на доходи фізичних осіб, а також штрафні санкції.