ЗДОРОВ’Я ЗМАЛКУ

Тут під час уроків обов’язкові фізкультхвилинки,  дихальна гімнастика і вправи для очей

Коли у Драбівецькій школі Золотоніського району на Черкащині ще тільки починали оздоровчу практику (а було це 12 років  тому), 80% дітей хворіли досить часто. Батьки просто не знали, що вдіяти. Причини шукали у всьому: винуватили і школу, і погоду, і самих дітей. Край такій ситуації поклали разом: вистраждане й рішуче «Годі хворобам!» прозвучало від самих батьків, школярів та педагогів.

П’ятихвилинні розминки під час уроку — тут звичайна і обов’язкова річ. Фото автора та з шкільного архіву

Експеримент «Годі хворобам!»

Не останню роль відіграла й участь у міжнародному проекті «Європейська мережа шкіл зміцнення здоров’я». Завдяки йому цей освітній заклад став експериментальним педагогічним майданчиком, діяльність якого націлена на формування у дітей культури здоров’я, валеологічного світогляду та мотивації до здорового способу життя.

— Нині наш навчально-виховний комплекс є новою моделлю навчального закладу, який втілює в життя найсучасніші методи сприяння здоров’ю під егідою ЮНЕСКО, — розповідає директор закладу Тетяна Єремєєва. — Зокрема, під час уроків використовуємо здоров’язберігальні технології. У нас обов’язкові фізкультхвилинки, вправи для очей, дихальна гімнастика та багато іншого. За останні п’ять років школа видала дев’ять власних друкованих збірок профільного напрямку, які презентовані на освітянських виставках області. Наш досвід стає надбанням багатьох шкільних колективів області.

За період з 1997 по 2012 роки ставлення дітей до власного здоров’я і інтерес до навчання в «Школі сприяння здоров’ю» зріс. Підвищилася зацікавленість у здоровому способі життя у всіх учасників навчально-виховного процесу: учнів, учителів, батьків. Блоки запитань, поставлені учням під час моніторингу, показали, що діти серйозно ставляться до свого здоров’я, багато чого навчилися і знають.

За допомогою курсів за вибором, факультативних занять та гуртків тут створюють умови для розвитку здібностей обдарованих дітей і заохочення їх до творчої самостійної роботи.

Діти із задоволенням ходять по горіхах і навіть знають, чим корисний масаж стоп.

Плюс інноваційні технології

Окрім оволодіння основними предметами, особливу увагу в ході навчання тут звертають на фізичне, соціальне, психічне і духовне здоров’я. Кожен учень може обрати будь-який напрям для поглибленого вивчення: екологічні проблеми харчування людини, валеологію та основи медичних знань, основи психології, психологію спілкування, фітотерапію, біохімію, основи фармакології і кілька інших. На заняттях діти опановують основи здорового способу життя, виховують у собі свідоме ставлення до свого здоров’я і здоров’я інших людей, формують гігієнічні навички.

Дослідження мотивації на здоровий спосіб життя показали, що свідомість учителів, учнів і батьків щодо збереження свого здоров’я кардинально змінилася на краще. Про це свідчить доброзичливий психологічний мікроклімат, який склався в учнівському і педагогічному колективах, у сім’ях дітей і в мікрорайоні школи взагалі. Між учнями, педагогами й батьками — традиційно міцні і здорові стосунки. Свою позитивну роль у цьому відіграла плідна співпраця вчителів, вихователів, батьків, практичного психолога й дирекції школи.

Крім того, в НВК постійно реалізують новітні педагогічні технології. Проводять ранню діагностику рівня психологічної готовності дітей дошкільного віку до навчання, психопрофілактику і корекцію можливих відхилень та труднощів. Проводять активну просвітницьку роботу серед батьків щодо готовності дітей до навчання.

Аби поставити впровадження інноваційних технологій, що зміцнюють здоров’я, на високий науковий рівень, свого часу уклали угоду про співпрацю з Черкаським національним університетом імені Б. Хмельницького. Триває активний обмін методичними матеріалами, науково-дослідницькими програмами й методичними розробками. Йде спільна експериментально-пошукова робота в застосуванні програм функціональної музики, аеронотерапії, сегментарних, психофізичних вправ для хребта, регламентованого дихання, образного уявлення, арттерапії та психокорекції.

Босоніж — по каштанах і солі

Загляньмо до класів. Тут навіть кольори парт підібрали відповідно до темпераменту школярів. Для молодших — сонячний, аби відповідати їхній активності. Для старших — відтінки зеленого і блакитного. На кожній парті — тарілочка з горіхами, каштанами й кубиками з різного дерева — і масаж, і енергетика деревини. Геометричні фігури й кольорові вогники на стінах — для гімнастики очей. Втомився на уроці сидіти — можеш без дозволу вчителя перейти за парту-пюпітр, аби змінити позу і постояти. Протягом уроку дитина повинна як мінімум тричі встати з-за парти: саме так у школі підтримують рухому активність. Для цього на нитках до стелі підвішують завдання, аби школяр добре потягнувся за ним. Розслабитися або зібрати докупи думки допомагає функціональна музика.

У садочку, що діє при школі, двічі на день малюки босоніж ходять по горіхах, каштанах, камінцях і солі. Як кажуть вихователі, сіль — альтернатива обливанню, активізує життєдіяльність усіх клітин організму. Змалку кожен вихованець має власний паспорт здоров’я. У ньому — інформація про щеплення, артеріальний тиск, стан серцево-судинної, травної систем та опорно-рухового апарату.

У школі можна пройти курс масажу, діти займаються на дошці Євмінова. Улюблене місце школярів, куди вони збігаються після другого уроку, — фітобар. Деякі цілющі трави для нього вирощують самі на присадибній ділянці, інші купують в аптеці. Вітамінні чаї п’ють усі, спеціалізовані — за призначенням лікаря.

— Оцей смачний червоно-коричневий напій, — показує медична сестра Галина Борисова, — настій плодів шипшини. Це справжній цілющий скарб. Його з задоволенням п’ють усі школярі. А чай з деревію добре допомагає як протизапальний засіб при захворюваннях шлунково-кишкового тракту. До речі, листя чорної смородини, малини, м’яту, деревій, ягоди калини діти збирають і заготовлюють на зиму самі, в тому числі й на уроках фітотерапії.

У шкільному саду розкинули розкішні віти й молоді яблуні, яблука з яких нині їдять учні. На обідніх столах шкільної їдальні обов’язкові цибуля й часник, здатні захищати і зміцнювати імунну систему. Загалом організації харчування дітей, вітамінізації їжі тут приділяють першочергову увагу.

…І ніякий грип  не страшний

У часи масового закриття шкіл на карантин під час епідемії грипу Драбівецьку школу за останні десять років не закривали жодного разу: не було потреби.

— Разом з тим, — зітхає Тетяна Євгенівна, — у нас ще бракує належної матеріальної бази: спортивного і тренажерного залів, басейну, великого спорт-майданчика, душових… Хотілося б їх мати, бо це не для розкоші, а для здоров’я дітей.

Але навіть і без них сонце, вода, чисте повітря, а головне — вміння дітей налаштуватися на добре самопочуття дають і їм, і їхнім наставникам енергію, здоров’я і радість.