Начальник Сумської митниці
Володимир ОРЛОВ

 

Протягом останнього року завдяки комплексному реформуванню Сумська митниця увійшла до числа кращих серед державних установ.

Її з повним правом називають північно-східними воротами України. Щодня пункти пропуску перетинають до двох тисяч автомобілів і трьох тисяч залізничних вагонів, понад 15 тисяч громадян. За цими цифрами — копітка і наполеглива робота колективу митників, у складі якого майже 700 професіоналів. Саме професіоналів, бо лише завдяки їхньому вмінню і досвіду підрозділ працює як чіткий годинниковий механізм.

Про сьогоднішні будні сумських митників бесіда з їх начальником Володимиром Орловим.

— Володимире Володимировичу, якщо виокремити провідні напрямки роботи вашого колективу, то їх, за великим рахунком, два. Перший — відрахування митних платежів до бюджету. Другий — боротьба з контрабандою. Наскільки, на вашу думку, вдається виконувати поставлені завдання?

 — У таких випадках краще пояснювати не на пальцях, а оперувати конкретними цифрами і показниками. Щодо першого: протягом нинішнього року ми зібрали понад 600 млн грн митних бюджетних платежів. Це на 79% більше порівняно з відповідним минулорічним періодом. Іншими словами, щодня поповнюємо державну казну майже на 6 млн грн. Показова і така статистика. Якщо порівняти питому вагу митних платежів у структурі наповнення бюджету Сумської області, то вона перевищує 15%. У розрізі державного — 1,5, або в півтора раза більше, ніж було торік. Тобто спостерігається чітка позитивна динаміка.

Під неослабним і результативним контролем друге питання. Сумська область має показове географічне розташування, а саме — межує з трьома прикордонними областями Росії: Курською, Бєлгородською і Брянською. Є автотраса міжнародного значення Київ — Москва і її тезка — залізнична. Природно, що для контрабандистів це справжня знахідка. Тож і активізують усіляку можливу і неможливу діяльність. Звісно, що митники чекають їх скрізь і переважно там, де вони не сподіваються. З початку року складено понад 600 протоколів про порушення митних правил на загальну суму майже 33 млн грн. Порушено п’ять кримінальних справ, з яких три пов’язані з незаконним переміщенням наркотиків.

Наведу ще кілька цифр. З початку року, порівняно з 2010-м, товарообіг вантажів зріс на 60%. При цьому сальдо торгового балансу позитивне: з України вантажів експортовано на 50 млн доларів більше, ніж імпортовано. Тобто намічаються тенденції, які свідчать про оздоровлення вітчизняної і насамперед нашої слобожанської економіки.

— Останнім часом Сумщина серйозно заявила про себе як про інвестиційно привабливий регіон. Яке практичне місце відводите в цьому процесі працівникам митної служби?

 — Безпосереднє і конкретне. Кожен суб’єкт господарської діяльності, який має інвестиції, для нас на особливому контролі. Із запровадженням єдиного інвестиційного вікна фінансова привабливість сумського регіону значно зросла. Все більше іноземних компаній і підприємств підтверджують своє бажання співпрацювати із сумськими партнерами.

 Як правило, великі промислові структури, зорієнтовані на зовнішньоекономічну діяльність, становлять основу бюджетоутворювальних підприємств. Для Сумської області це насамперед ВАТ «Сумське НВО ім. Фрунзе», ВАТ «Сумихімпром», ЗАТ «Крафт Фудз Україна», ВАТ «СЗ Насосенергомаш», ТОВ «ГУАЛА КЛОЖЕРС УКРАЇНА», ЗАТ «Технологія» тощо. Низка підприємств працюють за листами відкріплення, наприклад, всесвітньо відоме «P&G», ТД «Агроімпорт», «Украгроінвест», «Агроцентр-Агрохім» та інші.

У зоні діяльності Сумської митниці функціонують 40 складів для тимчасового зберігання товарів, три митних ліцензійних склади, шість місць прибуття. Їх цілком достатньо для того, аби бізнес-структури одержували якісні митні послуги.

Як приклад результативної співпраці, — один із лідерів харчової промисловості України ЗАТ «Крафт Фудз Україна» активно нарощує виробництво своєї продукції в зоні діяльності відділу митного оформлення №3 Сумської митниці, що в Тростянці. Для області це додаткові інвестиції, а для митниці — поповнення бюджету за рахунок оформлення як обладнання, так і сировинної складової.

— А як складаються стосунки з представниками бізнесу і що робиться для активізації експортно-імпортного потенціалу?

— Понад півроку працюємо в рамках програми реформування митної служби «Обличчям до людей». Її назву не варто деталізувати, оскільки свідчить сама за себе. Один з пунктів, який виконали, — значне скорочення терміну митного контролю та оформлення. Зараз цей показник не перевищує півтори години, тоді як торік сягав трьох. Тобто ми чітко дотримуємося правила, що не суб’єкти зовнішньоекономічної діяльності працюють на митницю, а навпаки.

До речі, хронометраж встановлений і в автомобільних пунктах пропуску, аби час оформлення вантажних і легкових транспортних засобів не перевищував тих нормативів, що визначені Держмитслужбою.

— Ви — наймолодший керівник митниці в Україні. Чи були вагання, коли очолювали колектив?

 — Молодість — поняття відносне і тимчасове. Сьогодні молодий, а завтра — досвідчений і зрілий. До віку ставлюся спокійно, хіба що з однією поправкою — корисні і потрібні справи треба робити змолоду. Якщо довірили таку посаду, то розраховують на мою віддачу. Я цього свідомий з першого дня митної служби.

Олександр ВЕРТІЛЬ,
«Урядовий кур’єр»

ДОСЬЄ «УК»

Володимир ОРЛОВ. Народився 6 січня 1980 р. в Донецьку. Закінчив Донецький державний університет економіки і торгівлі, Донецький юридичний інститут МВС України. Радник митної служби 1 рангу. Раніше працював на Східній, Бердянській, Кримській митницях. У Сумах — з 2010 р. Наймолодший керівник митниці в Україні.