Перший заступник директора
Інституту інноваційних технологій
і змісту освіти Міносвіти
Святослав СЕРЕБРЯНСЬКИЙ

Щоранку доводиться спостерігати, як до школи поспішають… рюкзаки. Адже дітей часто й не помітиш за величезним ранцем — маленькі «герої» щосили тягнуть на своїх крихітних плечах непідйомну ношу. Чого тільки немає у кількакілограмовому спорядженні: підручники, посібники, численні зошити, інше шкільне приладдя. По-сусідству з буденним учнівським набором тісняться бутерброди, пляшка з водою, а тричі на тиждень — ще й спортивна форма.

Щоб дізнатися, скільки кілограмів носять школярі за плечима, «УК» зважив ранці учнів різного віку. Так, ноша другокласника «тягне» майже на 3,5 кг, шестикласника — на 5,3 кг, а дев’ятикласника — на всі 6,5 кг. Як зробити портфель українського учня легшим, розповідає перший заступник директора Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Святослав Серебрянський.

— Святославе Миколайовичу, скільки сьогодні важить один шкільний підручник?

— У середньому 500 грамів. Утім, до ваги підручника встановлені певні гігієнічні норми. Так, для учнів 1–2 класів один підручник повинен важити не більше 300г, для 3–4 класів — 350г, для 5–6 – 450 г, для 7–10 — 500 г і для одинадцятикласників — 600 г. Збільшення можливе, але в межах 20%. Після виконання держзамовлення на видання навчальної літератури видавництва здають інституту підручники з відповідними гігієнічними висновками санітарно-епідеміологічних станцій на підставі наказу Міністерства охорони здоров’я. Вони підтверджують відповідність книг гігієнічним вимогам до друкованої продукції для дітей стосовно якості паперу та фарб, дотримання максимально допустимої ваги.

— Цікаво, чи є конкретні обмеження загальної ваги портфеля, яку дитина може носити в певному віці?

— Як і вага підручника, це теж передбачено відповідним наказом Мінохорони здоров’я. Загальна вага підручників із розрахунку на один навчальний день у комплекті зі шкільним приладдям (без ваги ранця чи портфеля) не повинна перевищувати допустимих гігієнічних норм: перший-другий класи — до 2 кг, третій-четвертий — до 2,3 кг, п’ятий-шостий — до 3, сьомий-восьмий — до 3,5 кг, старша школа — до 4,5.

Новий «одяг» для підручника

— Втім, не секрет, що насправді школярам доводиться нести значно тяжчу ношу. За вікном XXI століття — і в час розвитку новітніх технологій, мабуть, вже придумали, як зробити ранець легшим?

— Звісно, існує так звана технологія легкого картону – коли за рахунок виготовлення легшої палітурки зменшується вага підручника. Скажімо, якщо в середньому звичайна палітурка важить 100 грамів, то полегшена вдвічі менше. А якщо таких підручників щодня у портфелі шість-сім — це вже буде суттєво.

— Наскільки виготовлення одного легшого посібника буде дорожчим від звичайного?

— Для кожного класу ціна різна, оскільки в першому — одна товщина книги, а в одинадцятому – інша. Приміром, для випускного класу цього року середня ціна підручника становила 20 гривень. Виготовлення книги з полегшеною палітуркою обійдеться в 21 гривню. Відтак подорожчання є, але воно несуттєве. Насправді більш актуальне питання потужностей.

— Тобто не всі підприємства готові до освітянських новацій?

— Полегшену палітурку мають можливість виготовляти на одній з фабрик Державної акціонерної компанії «Укрвидавполіграфія», яку оснащено відповідним обладнанням, і воно працює, а також на кількох приватних поліграфічних підприємствах. Але цим підприємствам буде важко у відповідні терміни впоратися з величезним обсягом видання підручників – 5-10 мільйонів примірників на рік. Проте маємо запозичувати передовий досвід країн Європи, які понад три роки використовують ці технології.

— Тож поки що немає жодного класу, який навчався б за такими підручниками?

— Такі підручники в Україні ще не випускались. Міністр освіти і науки, молоді та спорту Дмитро Табачник неодноразово проводив зустрічі з видавцями, де піднімалося в тому числі й це питання. Сьогодні ставиться завдання повного переходу на полегшену палітурку для всіх класів.

— Чи можна майбутнім школярам сподіватися, що з роками у них нарешті будуть підручники нового покоління?

— Сподіваюся, вже незабаром. Адже у зв’язку з переходом у 2012 році на нові стандарти початкової школи з наступного року ми починаємо друкувати підручники для першачків. Звичайно, хотілося б якраз для них  полегшені обгортки й зробити. Зараз ми вивчаємо можливості підприємств — не лише державних, а й приватних — щоб розрахувати потужності, проаналізувати та визначитись, чи  встигнемо за цей час виготовити посібники з полегшеною палітуркою. Орієнтовно у січні ми вже будемо розуміти, як друкуватимемо підручники у 2012 році.

— Зараз багато суперечок стосовно електронних підручників — можливо, це вихід в плані ваги? Але такий «друг» далеко не всім батькам по кишені.

— Так, він коштує $300–500, але якщо пристрій для читання у великій кількості закуповуватиметься за державним замовленням, його ціна буде меншою. Проте головна проблема залишається в наповненні такої книги. Перевести тексти підручників в електронний вигляд нескладно, але для цього необхідно отримати повний обсяг авторських прав на підручники, з відповідною виплатою авторської винагороди. Ми працюємо над тим, як сформувати банк таких підручників, перевести в електронні версії. А це об’ємне завдання і не з дешевих.

Питання електронного підручника актуальне, але це не питання завтрашнього дня. Щоб його запровадити, треба створити середовище для електронного ресурсу, відповідний портал, базу даних. Наш інститут проводить пілотні проекти на Луганщині. І не лише на базі електронної книжки, а й нетбука. Думаю, до весни отримаємо результати проекту і будемо розуміти, як нам далі рухатися в цьому напрямку. До речі, Європа не поспішає з переходом на електронні підручники. Адже це питання здоров’я дитини: від постійної праці за такою книгою все ж стомлюються очі.

Коли в портфелі — пусто

— На численних форумах батьки і вчителі скаржаться, що в школах не вистачає підручників. Приміром, дев’ятикласники досі залишаються без «Основ здоров’я», десятикласники не мають книг з англійської, німецької мов, в 11 класі — по одному підручнику на двох з деяких предметів.

— Цього року ми надрукували повний комплект підручників для 320 тисяч дітей. Проте часто на місцевому рівні відбувається неправильний розподіл книжок між навчальними закладами. Приміром, в одній з областей не вистачало підручників з екології. Виявляється, що обласна книжкова база передала районному відділу освіти необхідну кількість книг, а вже останній забезпечив підручниками декілька шкіл, у яких цей предмет не вивчався. Але школа, яка подавала замовлення на підручник з екології, не отримала жодного примірника.

Також існує механізм перерозподілу навчальної літератури в межах областей, який застосовується у випадку надлишку підручників в одному районі й нестачі в іншому. Яскравим прикладом ефективного використання цього механізму цьогоріч став досвід Міністерства освіти і науки, молоді та спорту АР Крим, яке в стислі терміни перерозподілило 70 тис. підручників. Це дало змогу забезпечити потребу інших районів півострова.

Якщо не вистачає тих чи інших підручників, необхідно звертатися до нашого інституту. Для вирішення таких питань вже розроблено нову редакцію «Порядку забезпечення студентів вищих навчальних закладів, учнів загальноосвітніх і професійно-технічних навчальних закладів та вихованців дошкільних навчальних закладів підручниками та навчальними посібниками», у якій удосконалено цей механізм.

Також щороку змінюється кількість учнів. Скажімо, торік одинадцятикласників навчалося 170 тисяч, тепер їх — 320 тисяч. Тому щороку закладається резервний фонд навчальної літератури.

Стосовно підручників для 10 класу. Дійсно, вони були видані не в повному обсязі — у зв’язку з затримкою прийняття державного бюджету, що призвело до невчасного фінансування та відповідно затримки видання. Лише у грудні минулого року книжки були доставлені до обласних книжкових баз. Але цьогоріч вперше за 16 останніх років підручники для учнів 11 класу надрукували та доставили до книжкових баз до початку навчального року.

— Відомо, що підручник «живе» 5 років. Та у багатьох школах діти ще гортають книги, які розсипаються в руках…

— Є підручники для початкової школи, надруковані ще у 2003– 2004 роках. Наступного року друкуватимемо підручники для 1-2 класів, через рік для 3-4, які замінять посібники для початкової школи у зв’язку з набуттям чинності Державних стандартів початкової загальної освіти та навчальних програм.

Змінився і підхід до проведення конкурсів рукописів підручників: раніше конкурс проводився для учнів одного класу, а з цього року міністерство започаткувало проведення конкурсу підручників для учнів 1-4 класів з кожного навчального предмета. Це дасть змогу зберегти логічну наступність у підготовці підручників відповідно до повних авторських концепцій з 1 по 4 класи. З метою підвищення якості підручників буде здійснюватися їх громадсько-педагогічне обговорення, науково-методичний та психолого-педагогічний аналіз інституціями НАПН України та розгляд комісіями Науково-методичної ради міністерства.

Запроваджено ще одну експертизу — практичну. Її здійснюють учителі-практики, які впродовж півроку працюють з новими підручниками, а потім надають свої висновки.

— У старшокласників немає ні хрестоматій, ні оригіналів творів світової і української літератури. У бібліотеці на 120 учнів паралелі — всього 3-4 книги. Вчитель ставить двійки всьому класу за відсутність твору на парті. Як бути дітям?

— Спільно зі Світовим банком торік у рамках проекту «Рівний доступ до якісної освіти» до визначених пілотних шкіл передали понад 500 книг – комплектів для поповнення бібліотек. Це стало суттєвою підтримкою для шкіл, адже на полицях бібліотек — книжки 70-х років. Аналізуючи ситуацію, яка склалася, збираючи відомості з областей, і розуміючи, що оновлення бібліотек не проводилось дуже давно, на наступний рік заплановано видання серії «Шкільна бібліотека» – творів класиків української та світової літератури. На це планується витратити близько 11 мільйонів гривень.

— Як ви  будете обирати школи — за принципом: кому пощастить?

— Правду кажучи, до механізму відбору ще не підходили. Думаю, нові книги отримає кожна область — за пропозиціями обласних управлінь освіти для навчальних закладів, які найбільше потребують цієї літератури.

Інна КОВАЛІВ,
«Урядовий кур’єр»

ДОСЬЄ «УК»

Святослав СЕРЕБРЯНСЬКИЙ. Народився 23 травня 1974 р. у м. Чернівці. Закінчив історичний факультет Чернівецького державного університету імені Ю. Федьковича, має стаж роботи на керівних посадах понад 10 років.