РЕФОРМА

Жителі малих міст на собі випробували переваги сімейної медицини

У Кам'янці-Подільському, Скадовську, Вознесенську запровадили нові моделі організації охорони здоров'я. Зокрема, у Вознесенську зробили акцент на інституті сімейної медицини й почали розглядати медичну послугу як економічну категорію, що має собівартість та ціну. Це дає змогу розраховувати обсяги допомоги і розподіляти її персонально для кожної людини. Пацієнтам забезпечили право вибору сімейного лікаря й перевели відносини "лікар - пацієнт" на контрактну основу із взаємними правами і обов'язками. Це дало змогу змінити систему оплати праці сімейних лікарів та їхніх помічників.

Вчасно і доступно

Такі кроки місцевої влади максимально зорієнтували медичну допомогу на потреби пацієнта, яка надається на основі тісної співпраці між постачальниками первинної та спеціалізованої медичної допомоги в рамках єдиного медичного й фінансового поля, з чітким розподілом функцій і загальною відповідальністю за кінцевий результат. Окрім того, було сформовано розподілені медичні бази даних на всі дільниці з присвоєнням кожному жителю персонального автоматизованого коду.

На думку фахівців, сьогодні вкрай важливо виважено втілювати в життя напрацьовані різними експертами ініціативи. Адже допоки не буде системи управління, що дала б змогу довести фінансування до конкретного пацієнта, навіть значні фінансові вливання не виправлять ситуацію. З 1992 р. Україна перейшла на формування бюджету охорони здоров'я за принципом розрахунку фіксованої суми коштів на медичну допомогу кожному українцю. Та це перетворилося на фінансування ліжок, а не медичної послуги.

- В основу реформування треба поставити людину як споживача послуг, - переконаний директор департаменту розвитку медичної допомоги Міністерства охорони здоров'я України Микола Хобзей, - а результатом реформування має стати один критерій: у разі потреби медична допомога повинна бути доступною, вчасною і в адекватному обсязі. За великим рахунком людям не цікаво, будуть госпітальні округи чи ці проблеми вирішуватиме місцева чи центральна влада, - вони повинні отримати свою послугу.

Корисний досвід колег

Така практика вже зацікавила фахівців різних рівнів. Начальник управління охорони здоров'я Миколаївської області Світлана Хотіна вважає, що її можна брати на озброєння:

- Ми спостерігали, чим закінчиться цей експеримент. Було багато дискусій, змін. Це була дитинка, яка набивала собі гулі, але тепер вона має право на життя. Упродовж 8 років Вознесенськ ішов шляхом реформ у медицині. І ми переконалися, що запровадження цієї моделі функціонування медичної сфери не просто вдале. Головне - воно придатне для впровадження по всьому регіону. І сьогодні Миколаївська область сміливо йде за Вознесенськом.

Цікавим досвідом може поділитися і Скадовськ.

- У нас курортне місто, влітку його населення збільшується в декілька разів. Тож лікарям зазвичай дуже складно працювати, - розповідає головний лікар Скадовської ЦРЛ Віктор Турик. - Тому ми вирішили звернути увагу на вознесенську модель організації охорони здоров'я. Перш за все провели моніторинг - скільки маємо населення, які послуги надаються кожній людині, їх вартість. З'ясувалося, що часто ці послуги дублюються різними службами (Червоний Хрест, медики, соціальні служби). А іноді трапляється й так: до однієї людини ходять всі одночасно, а до іншої - ніхто. Тому ми запровадили персоніфікований облік кожного споживача медичних послуг. Подібна міжсекторальна інтеграція дає високий економічний ефект.