Минулого тижня вітчизняні ЗМІ досить гостро порушили питання ускладнення експорту українських товарів через російський кордон у зв’язку з впровадженням нових заходів контролю митними органами Російської Федерації. Саме так починалась торговельна війна у серпні 2013 року. «УК» з’ясував, чи може повторитись тогорічна історія та яка ситуація нині на українсько-російському кордоні.

Тиждень тому у мас-медіа прокотилась хвиля повідомлень про можливий початок нового витка торговельної війни з Росією у зв’язку з введенням нових заходів митного контролю та ускладненням проходження українських товарів через російський кордон.

«Процедура посиленого митного контролю застосовується до вироблених в Україні харчових продуктів, продукції машинобудування, металу та торговельного обладнання. При митному оформленні продукцію вивантажують з вантажівок і залізничних вагонів, зважують, перевіряють сертифікати відповідності. Митні органи Росії вимагають від власників вантажів платити додаткові умовні мита в розмірі 5—40% вартості товарів. Ці заходи призводять до затягування строків поставки товарів російським клієнтам», — йшлось у повідомленні Федерації роботодавців України від 29 січня.

Питання ускладнення експорту порушила й Асоціація міжнародних автомобільних перевізників України. За прогнозами асоціації, з новими заходами контролю, введеними Росією 28 січня, процедура митного оформлення товарів може тривати до 10—15 днів, що матиме негативні економічні наслідки для експортерів та перевізників, як це було у серпні 2013 року. Досить гостро зреагували й представники овочевого бізнесу, адже проблеми з експортом почались саме напередодні активізації поставок тепличних овочів на територію Росії і вони ще не забули збитків, яких зазнали у серпні 2013-го. Так, за даними керівника проекту «АПК-Інформ: овочі та фрукти» Тетяни Гетьман, якщо у серпні 2012-го Україна відвантажила у Росію 13 200 тонн овочів на 4 мільйони доларів і 1800 тонн фруктів на 541 тисячу доларів, то вже у серпні 2013-го — 6600 тонн на 2 мільйони і 966 тонн на 384,5 тисячі доларів відповідно. Підтвердили інформацію про посилення контролю на кордоні й кілька компаній з інших секторів економіки, які не захотіли «світитись», очевидно, боячись подальшого тиску з російської сторони.

Натомість Центральне митне управління РФ спростувало інформацію про проблеми з оформленням українських вантажів та затримку їх на кордоні. А Міндоходів України заявило, що наразі ще не отримувало жодних повідомлень про зміни у порядку митного контролю Росією і пообіцяло експортерам підтримку. Кордон вантажівки справді проходять безперешкодно, кажуть в Асоціації міжнародних автомобільних перевізників України, та вони потім простоюють на митних терміналах Росії.

«УК» вдалось у понеділок додзвонитись генеральному директору Федерації роботодавців України Руслану Іллічову, який у п’ятницю повернувся з Москви з консультацій з російською стороною щодо можливості повернення до звичайного режиму процедури митного контролю українських вантажів, та представнику України в Євразійській економічній комісії Віктору Суслову, який наразі перебуває у Росії і фактично має відстоювати інтереси нашої держави в рамках Єдиного економічного простору та Митного союзу, у тому числі з митних питань, і прояснити нинішню ситуацію з експортом вітчизняних товарів.

«У нас є повідомлення, що товари, які були у профілях ризику 28, 29 і 30 січня, уже почали проходити контроль у штатному режимі. Ті, що потрапили у зони ризику, наразі дооформлюються, — повідомив Руслан Іллічов, який попри те, що перебуває на лікарняному і з температурою 39 градусів, тримає питання на контролі. — У понеділок-вівторок маємо провести моніторинг, щоб зрозуміти, наскільки ситуація врегульована».

За його даними, у зону ризику потрапило 15 підприємств з різних галузей, у тому числі ключових, а також компанії з іноземними інвестиціями та невеликі підприємства. «Це було повторення ситуації серпня 2013 року, але в менш жорсткому режимі, — зауважав він. — Цього разу питання було врегульоване протягом двох днів і, наскільки я знаю, на найвищому урядовому рівні».

На запитання «УК», з чим, на його думку, це пов’язано, він відповів: «Важко сказати. Але наразі, як і в серпні, якихось економічних передумов введення профілів ризику не бачимо. Якщо є якісь питання до груп товарів, що контрафактні чи за якимись іншими схемами надходять з території України, то є відповідні угоди між митними органами і їх достатньо легко вирішити у рамках консультацій та обговорення експортних декларацій. Натомість удару зазнають українські компанії, які з кожним таким випадком втрачають ринки збуту. На них приходить хтось інший. От чому таких проблем не треба допускати, а докладати зусилля, щоб ситуація з минулим роком не повторювалась», — наголосив він.

Харківщина. Працюють у штатному режимі

На українсько-російській ділянці кордону, що проходить в області, немає транспортних черг, зокрема й вантажівок, що прямують з України до Російської Федерації. Про це повідомив начальник Харківської митниці Міністерства доходів і зборів Олег Орлов. За його словами, всі пункти пропуску для автосполучення, у тому числі й пункт пропуску «Гоптівка», працюють у штатному режимі. Якщо торік середній час пропуску вантажівок, зокрема, на «Гоптівці» становив 55 хвилин, то в січні 2013-го — 50. І це за чинних часових нормативів у дві години.

Олег Орлов також поінформував, що українські перевізники, експортери або імпортери товарів не звертались до харківських митників за консультаціями чи допомогою через зміни у порядку здійснення митного контролю митними органами Російської Федерації. Зокрема й з питань запровадження додаткових форм контролю до товарів, що ввозяться з України.

Однак митники пильнують. Для оперативного реагування вони постійно моніторять ситуацію з проходження митного контролю вантажівками з українськими товарами на російській ділянці пунктів пропуску. Олег Орлов порадив українським перевізникам у разі виникнення проблем під час митного контролю чи оформлення товарів, що переміщуються в напрямку «виїзд з України», звертатися до оперативного чергового Харківської митниці Міндоходів за телефоном (057) 731-37-30 або безпосередньо до митного поста «Гоптівка» — (057) 766-10-42).

Луганщина. Черг немає

У зоні дії Луганської митниці черг та накопичення вантажів немає. Тут спростовують інформацію, ніби Росія ввела додаткові критерії ризиків під час розмитнення.

«Торік було досягнуто домовленості, що Російська Федерація в разі зміни якихось правил оформлення вантажів інформуватиме українську сторону. На сьогодні жодної офіційної інформації про це немає. Тобто ми працюємо у звичайному штатному режимі, затримок у пропуску вантажів на кордоні немає», — констатує заступник начальника Луганської митниці Міндоходів Анатолій Чех.

Водночас росіяни звернулися телеграмою до українських колег, аби забезпечити розчищення всіх прикордонних автодоріг. Особливе занепокоєння в росіян викликала дорога на Маріуполь.

У зоні відповідальності Луганського прикордонного загону, як повідомили в тутешній прес-службі, уже скоординовані дії всіх відповідальних служб, тож дороги розчищають загальними зусиллями зі службами Укравтодору та ДСНС. І вже позаду дні, коли через затор прикордонники не могли вчасно дістатися, наприклад, міжнародного КПП «Довжанський», щоб заступити на чергування. Тоді висота переметів там сягала двох метрів.

Сумщина. Вантажі оформляються за півгодини

Численні прогнози щодо можливого ускладнення експорту через українсько-російський кордон сьогодні не мають жодних підстав. Про це повідомив перший заступник начальника Сумської митниці Міндоходів Олександр Микула. Зокрема, всі 24 пункти пропуску і контролю області працюють у звичному штатному режимі. Як і раніше, на повне оформлення однієї вантажної машини митникам вистачає 20—30 хвилин.

Якщо, наприклад, у грудні пункт міжнародного пропуску «Бачівськ» перетнули майже 7 тисяч одиниць автотранспорту із загальним вантажем 109 тисяч тонн, то в січні відповідно 5 і понад 70 тисяч тонн. Різниця цілком очікувана і традиційна. Адже експортери завжди зважають на холодну погоду і не ризикують відправляти вантаж за низької температури. Та й новорічно-різдвяні свята також вносять свої статистичні корективи.

У звичному режимі працюють і прикордонники,?наголосив керівник прес-служби Сумського прикордонного загону Роман Ткач. Навіть негода, що свого часу розгулялася на території Сумщини, не внесла негативних коректив. Дорожники і працівники служби ДС швидко ліквідували снігові перемети на дорогах, що ведуть до українсько-російського кордону.

КОМПЕТЕНТНО

«Говорити про війну передчасно»

Віктор СУСЛОВ,
Представник України в Євразійській економічній комісії:

— Поки що говорити, що Росія розпочала нову хвилю торговельної війни з Україною, передчасно. Та й це буде великим перебільшенням. За моїми даними, на сьогодні на дії російських митників поскаржилось близько 15 підприємств. А це не показник, зважаючи, що з Росією торгують тисячі українських компаній. Можна припустити, що деякі митниці справді перевірили вантаж дещо жорсткіше, ніж зазвичай. Але це не має характеру якоїсь глобальної акції, спрямованої на обмеження ввезення українських товарів на територію Російської Федерації.

У всякому разі про це мені у приватній бесіді казали чимало тамтешніх високопосадовців. За їхніми словами, всі конфліктні питання при експорті українських товарів були вирішені ще в серпні 2013 року і обидві сторони у повному обсязі дотримуються цих та інших досягнутих раніше домовленостей.

Введення посиленого митного контролю українських товарів на російському кордоні не підтверджує офіційно й Кремль. Як заявив нещодавно президент Російської Федерації Володимир Путін, усі домовленості між країнами виконуються і будуть виконуватись, у тому числі щодо кредитування України. Тому в Росії немає ніяких підстав для таких дій. Москва не втручається у наші внутрішні справи.

Російські високопосадовці пов’язують активне порушення цієї теми з напруженою ситуацією в Україні, за якої певним силам вигідно дискредитувати співпрацю країн і створювати ілюзію того, що Росія якимось чином знову починає тиснути на Україну.

Щодо ЄЕК, то комісія не розглядала ніяких питань щодо посилення митного контролю в рамках Єдиного економічного простору та Митного союзу при експорті товарів з України і не вводила ніяких заходів. Тобто з боку Євразійської економічної комісії повний порядок.

ДОВІДКА «УК»

Євразійська економічна комісія (ЄЕК) — постійно діючий наднаціональний регулюючий орган Митного союзу і Єдиного економічного простору. Вона функціонує з 1 січня 2012 року й успадкувала повноваження комісії Митного союзу в сферах митно-тарифного регулювання, митного адміністрування та технічного регулювання.

Над матеріалами працювали Олександр ВЕРТІЛЬ,
Світлана ГАЛАУР, Галина ІЩЕНКО, Олена ОСОБОВА,
«Урядовий кур’єр»