ГАРЯЧА ПОРА

З 1 липня стартує вступна кампанія

За кілька днів виші почнуть приймати документи від абітурієнтів. «УК» вирішив нагадати, на які нюанси варто звернути увагу вступникам.

Читайте умови вступу

Прийом документів для абітурієнтів із повною середньою освітою триватиме з 1 до 31 липня. Втім, є кілька застережень: зокрема ті, хто має складати вступні екзамени, повинні принести документи до 20 липня. Вступні іспити триватимуть 11 днів: з 21 до 31 липня включно.

Так само до 20 липня треба встигнути з поданням документів абітурієнтам, які проходитимуть творчі конкурси. Вони проводитимуться в кілька сесій з 11 до 31 липня включно. 20 липня — останній день, аби подати документи для тих, хто має базову середню освіту. Вступні іспити такі абітурієнти також складатимуть з 21 до 31 липня включно.

Як і торік, абітурієнти мають право подавати заяви до п’яти вишів та не більше ніж на три спеціальності. Документи на вступ можна подавати або в паперовому варіанті, принісши їх до приймальної комісії, або зареєструвати свою заяву в електронній формі на сайті Єдиної державної бази з питань освіти (ЄДЕБО).

Перед тим, як подати документи, обов’язково ознайомтесь із  умовами вступу до конкретного вишу. Аби уникнути черг у приймальних комісіях фахівці радять не поспішати здавати документи в перший тиждень вступної кампанії: ані на  місце в рейтингу, ані на конкурс це не впливає.

У приймальній комісії абітурієнт, подаючи заяву, має особисто показати атестат та додаток до нього, сертифікати ЗНО (для вступників на основі повної загальної середньої освіти), медичну довідку за формою 086-о, документ, що посвідчує особу та громадянство (паспорт, військовий квиток, свідоцтво про народження). На вимогу вступника приймальна комісія може засвідчити копію атестата та додатка до нього, а також сертифікатів ЗНО.

Як відомо, цього року можна подавати сертифікати ЗНО, видані 2013 року, або сертифікати чи їх дублікати за 2012, або 2011, або 2010, або 2009, або 2008 рік. Важливо пам’ятати, що всі копії документів засвідчуються за оригіналами.

Щоб подати електронну заяву, абітурієнт має зареєструватися на сайті за адресою http://ez.osvitavsim.org.ua та вказати адресу своєї електронної пошти, номер, пін-код та рік отримання сертифіката ЗНО, серію й номер атестата про повну загальну середню освіту.

Якщо дані введено правильно, абітурієнт отримує логін та пароль для доступу до особистого електронного кабінету, де потрібно вказати стать, місце проживання, номери телефонів, номер та дату видачі медичної довідки, середній бал додатка до атестата про повну загальну середню освіту та обрати виш і спеціальність. У особистому електронному кабінеті можна внести дані щодо інших сертифікатів ЗНО.

Відразу після подання заява отримує статус «Заяву подано до ВНЗ». До моменту, коли з’явиться інший статус, — «Заяву зареєстровано у ВНЗ» або «Заява потребує уточнення», — абітурієнт має право її скасувати. Завважте, що електронна заява, яка протягом 48 годин з моменту подання не отримала іншого статусу, ніж «Заяву подано до ВНЗ», автоматично анулюється.

Як формується прохідний бал

Як і торік, аби претендувати на освіту молодшого спеціаліста, потрібно мати щонайменше 124 бали з конкурсних предметів; бакалавра (а також спеціаліста, магістра медичного та ветеринарно-медичного спрямувань) — не нижче 124 балів з непрофільних конкурсних предметів та мінімум 140  — з профільних.

Як і торік, конкурсний бал складається з балів сертифіката з конкурсних предметів (вступних екзаменів, творчих конкурсів), середнього бала атестата та додаткових балів.

Призери Всеукраїнських учнівських олімпіад та  переможці ІІІ етапу конкурсів МАН можуть додатково отримати 50 балів (диплом I ступеня), 40 балів (диплом IІ ступеня) або 30 балів (диплом IІІ ступеня). Проте додаткові бали зараховуються за умови, що абітурієнт має диплом із того предмета, котрий є профільним для спеціальності, на яку він планує вступати.

Крім того, тим, хто в рік вступу закінчив підготовчі курси вишу, при подачі документів на його природничо-математичні та інженерно-технічні спеціальності додається до 20 балів. 

Три хвилі зарахування

Процес зарахування до вишів, як і раніше, матиме три хвилі. Отож рейтинговий список абітурієнтів оприлюднять не пізніше 12 години 1 серпня. Ця інформація буде доступною на сайті інформаційної системи «Конкурс» (www.vstup.info), на сайті обраного вишу та на інформаційних стендах ВНЗ. Відтак абітурієнти матимуть час до 4 серпня, аби подати оригінали документів для зарахування у ВНЗ. Оприлюднення другого, оновленого, рейтингу відбудеться 5 серпня, й абітурієнти матимуть 3 дні, аби принести до вишу оригінали. Третя хвиля пройде 8 серпня, а оригінали треба буде принести до 10 серпня включно.

Увага! Обов’язково слід пильнувати не стільки своє місце в загальному рейтингу, скільки тих абітурієнтів, хто стоїть у ньому після вас: при змінах у рейтингу ви за жодних обставин не можете опинитися нижче за тих, хто був у ньому після вас.

Зарахування за державним замовленням відбудеться 11 серпня, а за контрактом — не пізніше 25 серпня.

Пільговики — не більше чверті від держзамовлення

Кількість місць для пільговиків встановлює виш, погодивши ці дані з Міносвіти. Проте їхня кількість не повинна бути більшою за 25% від обсягу державного замовлення з кожної спеціальності. Таким чином, на пільги можуть розраховувати:

— діти, які мають таке право згідно із Законом «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»;

— діти-сироти (до 23 років) та діти, позбавлені батьківського піклування;

— інваліди I та II груп та діти-інваліди віком до 18 років, яким не протипоказане навчання за обраним напрямом;

— абітурієнти, на яких поширюється дія Закону «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи»;

— ті, хто підпадає під дію Закону «Про підвищення престижності шахтарської праці»;

— діти, чиї батьки загинули або стали інвалідами на вугледобувних підприємствах, можуть скористатися пільгами при вступі на навчання за гірничими спеціальностями;

— діти військовослужбовців Збройних сил України, працівників правоохоронних органів, які загинули під час виконання службових обов’язків;

— члени сімей шахтарів та гірничорятувальників, які загинули внаслідок аварії на орендному підприємстві «Шахта імені О.Ф. Засядька».

Крім того, за умови рівної кількості балів передовсім на зарахування можуть сподіватися сироти, члени родин військових (при вступі до відповідних вишів), інваліди ІІІ групи та діти інвалідів з малозабезпечених родин, демобілізовані з армії за рік до вступу, діти з родин, де є п’ять та більше дітей, медалісти.

УВАГА

В комплекті документів має бути:

Заява на вступ

Атестат і додаток до нього (на особистий вибір — оригінали або копії)

Сертифікати ЗНО (оригінали або копії)

Копія документа, що посвідчує особу та громадянство (паспорт, свідоцтво про народження)

Медична довідка за формою №086-о або її копія;

Шість кольорових фотокарток розміром 3 х 4 см.

ДЕРЖІНСПЕКЦІЯ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ РЕКОМЕНДУЄ

Обираючи виш, поцікавтеся його ліцензією

♦ Уважно вивчайте правила прийому до обраного вишу, звертаючи особливу увагу на наявність ліцензій на напрями підготовки й спеціальності та ліцензований обсяг прийому.

♦ Аби уникнути порушень, факт кожного подання заяви у паперовому вигляді (із зазначенням того, оригінали чи копії додані до заяви) реєструється в Єдиній державній електронній базі з питань освіти (далі — ЄДЕБО) уповноваженою особою приймальної комісії безпосередньо під час прийняття заяви і тільки після цього обробляється приймальними комісіями;

♦ При подачі документів до приймальної комісії абітурієнти заповнюють заяву, де зазначають обрані напрям, спеціальність та форму навчання. Підписуючи заяву, зверніть увагу на таке: в ній вказано, що абітурієнт з правилами прийому, ліцензією та сертифікатом про акредитацію ВНЗ ознайомлений та дає згоду на використання персональних даних в ЄДЕБО.

♦ Перевіряйте наявність сертифіката про акредитацію за обраною вступником спеціальністю, що надає право навчальному закладу видавати випускникам документи про освіту державного зразка. 

♦ Якщо навчальний заклад уперше отримав ліцензію на підготовку фахівців з певної спеціальності, то за умови виконання ним усіх нормативних вимог з надання освітніх послуг акредитація цієї спеціальності проводиться лише в період першого випуску студентів. Тому при вступі до такого вишу є певний ризик: трапляються випадки (особливо це стосується приватних ВНЗ) відмови вищому навчальному закладу в акредитації за порушення вимог законодавства. Як наслідок — неможливість продовження терміну дії ліцензії і видачі документа про освіту державного зразка. 

♦ При вступі до державних вишів обов’язково з’ясуйте інформацію про обсяги прийому за державним замовленням на підготовку фахівців з обраної спеціальності. Чим більший обсяг підготовки фахівців за державним замовленням, тим більше можливості має абітурієнт для зарахування на безплатне навчання.

♦ Всі документи навчальних закладів (ліцензія, сертифікат про акредитацію) мають бути у відкритому доступі (наприклад, на інформаційному стенді). Якщо їх немає, то на вашу вимогу їх повинні показати. Відмова зробити це має насторожити.

♦ Якщо ж усе-таки ви потрапили на гачок до вишу-шахрая, слід негайно повідомити МОН або Державну інспекцію навчальних закладів України. Якщо ж ще й встигли заплатити гроші за навчання,  одразу зверніться до правоохоронних органів та суду.

ВАРТО ЗНАТИ

♦ У Міністерстві освіти і науки під час вступної кампанії діятиме оперативний штаб. Зокрема, працюватимуть консультаційні телефони щодо питань вступу до вишів: (044) 481-32-15, до професійно-технічних навчальних закладів — (044) 279-16-56. Телефони діятимуть із 1 липня 2013 року.

Впродовж вступної кампанії діятиме «гаряча лінія» ГМ «ОПОРА»: (044) 222-57-27 

Сторінку підготувала Тетяна МОІСЕЄВА, «Урядовий кур’єр»