Слизько? Та скільки тої зими...

ЗИМА

Складні погодні умови збирають урожай  матеріальних збитків і травмованих українців 

Негода не збирається залишати нас у спокої. Лякає дощами і заметілями, морозами й ожеледицею. Тримаймося, іншого виходу немає.

Львівщина: Залишилися без тепла і світла

Мокрий сніг, злива і раптове зниження температури зробили свою чорну справу — лінії електропередач вкрилися шаром льоду, подекуди товщина намерзання сягає 20–25 міліметрів, що вдвічі перевищує допустимі норми. Через обледеніння на них падали дерева, гілля, внаслідок чого сталися обриви проводів, тросів, що, за словами енергетиків, ускладнює проведення аварійно-відновлювальних робіт. Тож жителі 244 населених пунктів Львівщини залишаються без електропостачання.

163 бригади та оперативні групи особливу увагу приділяють забезпеченню електропостачання медичних та навчальних закладів, інших об’єктів соціальної сфери. Для цього задіяні 54 пересувні електростанції, повідомили у департаменті з питань цивільного захисту населення Львівської облдержадміністрації. До роботи на пошкоджених об’єктах залучено 215 одиниць техніки та 935 осіб. Найскладніша ситуація в Жовківському районі — навіть у лікарні дві доби не було світла. Однак пацієнтів не залишили без медичної допомоги — використали автономне живлення. Породіль доправляють у пологові відділення до обласного центру. Загалом на об’єктах соціальної сфери працюють 26 пересувних електростанцій.

Наслідки негоди, на щастя, не позначилися на роботі об’єктів життєзабезпечення обласного центру — на знеструмлених водозаборах, звідки вода надходить до Львова, власними силами проводить відновлювальні роботи ЛМКП «Львівводоканал». На більшості водозаборів роботи вже завершено, а у Шевченківському районі Львова споживачам вода подається постійно, хоч і з незначним пониженням тиску.

Підрозділи дочірнього підприємства «Облавтодору» забезпечили проїзд на міжнародних автомагістралях та дорогах загального користування, але стан доріг місцевого значення не найкращий: вибоїни, вкриті льодом, перетворюються на пастки для водіїв.

Допомагають енергетикам ліквідовувати наслідки негоди бригади обласних підрозділів лісового й мисливського господарства та рятувальники. Прибрано близько 1000 повалених дерев, які перешкоджали доступ до пошкоджених ліній електропередач, руху транспорту та становили загрозу пішоходам. Водночас енергетики закликають жителів бути уважними: на землі та деревах лежать обірвані електропроводи!

Втім, це не єдина небезпека, яка очікує пішоходів на вулицях Львова, треба бути максимально обережними, щоб не поковзнутися та не впасти на погано розчищених тротуарах. Останніми днями вдвічі зросла кількість звернень постраждалих до травмпунктів, інформують травматологи.

 

Найгірше тим, хто змушений увесь день перебувати на вулиці. Фото з сайту photoblog.nbcnews.com

Полтавщина: Ожеледиця добу тримала в напрузі

Цілу добу, починаючи з ранку 23 січня і до наступного дня, тримала ожеледиця в напрузі полтавців. Вони в цей час боялися вийти на вулицю, бо поверхня пішохідних доріжок подекуди була покрита кригою, наче склом. А скуті прозорим панциром гілки на деревах і кущах тріщали навіть від слабких поривів вітру. За минулу добу тільки до травмпункту для дорослих при Полтавській міськлікарні №1 звернулося 134 постраждалі, що майже втричі більше, ніж зазвичай. Про це «УК» сказала головний лікар Анна Селькіна. Не менше було пацієнтів і в травмпункті при дитячій лікарні, розташованій у мікрорайоні Левада.

Додала ожеледиця клопотів і еменесникам, яким довелося виїздити у віддалені райони для того, щоб витягати автотехніку з кюветів.

— За добу наші люди порятували 34 автівки, в яких перебувало 95 людей. Більшість машин не могли самостійно вибратися на схили. Доводилося буксирувати також автобуси з пасажирами. Наприклад, 23 січня приблизно о 9 ранку наші співробітники надали допомогу «Ікарусу» сполученням Миргород–Мелітополь з 25 пасажирами, який занесло в кювет. Тільки його витягли, як надійшов сигнал, що застряг інший автобус. А ще через півтори години біля села Байрак Великобагачанського району витягли з кювету міжміський Велика Багачка—Нікополь. Надавали допомогу і вантажівкам. Поблизу Лохвиці повернули на трасу 27 машин, — розповідає начальник відділу по роботі із ЗМІ та громадськістю ГУ МНС у Полтавській області Віталій Шкаревський.

За його словами, для того щоб оперативно виправити ситуацію на дорогах області, протягом минулої доби було задіяно 108 одиниць спецтехніки. В посиленому режимі працювали автодорожники. Тому вже о 6 ранку 24 січня дороги області були проїзними. Цю інформацію підтвердив і начальник управління з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи Полтавської облдержадміністрації Михайло Андрусенко. Принагідно він повідомив, що через ускладнення погоди 23 січня на кілька годин було призупинено рух електротранспорту в Кременчуці та Полтаві, місцями відключали електропостачання. Але загалом, сказав, це нормальна ситуація для зими. Нічого надзвичайного не сталося.

— Рух на дорогах області стабілізувався, — розповідає директор ДП «Полтавський облавтодор» Дмитро Кобченко. — У нас на обслуговуванні майже 10 тисяч кілометрів доріг, нині їх стан задовільний. Наші люди працюють у посиленому режимі, на цілодобовому чергуванні по 2-4 піскорозкидачі та навантажувачі. Головну увагу приділяємо мережі доріг державного значення — Київ–Харків, Суми–Полтава–Олександрія, Решетилівка–Дніпропетровськ. Усього в нашому розпорядженні близько 500 одиниць спецтехніки, яку можемо залучити для наведення порядку на автошляхах. Зокрема, на звільнення їх від снігових заметів. Окрім того, уклали договори з низкою підприємств та організацій, де можемо взяти важку техніку. Посипаємо дороги піщано-соляною сумішшю, якої запасли 7 тисяч тонн. Окрім того, є в нас 28 тисяч кубів піску та 8 тисяч тонн фракційних матеріалів (гранвідсіву, дрібного щебеню). Пальним та мастилами також забезпечені повністю. Тож сподіваюся, що рух на дорогах області буде стабільним і надалі.

Влада просить киян: скаржтеся!

ІНІЦІАТИВА. Київським комунальникам нині не до відпочинку. Доводиться розчищати столицю від снігу й «солити» дороги й тротуари мало не цілодобово. Однак їхня увага не повсюдна — у багатьох місцях ковзанки залишаються.

Втім, на такий стан справ можна поскаржитися. У столиці вже давно діє міський кол-центр: телефони 15-51 (з телефонів оператора фіксованої мережі) або 205-73-37 (з мобільних телефонів). Щоправда, там доведеться довгенько чекати відповіді оператора. Щоб уникнути очікувань, можна скористатися Інтернетом. Департамент міського благоустрою та збереження природного середовища нещодавно відкрив у мережі Фейсбук свою сторінку, http://www.facebook.com/blagodepkmda, на якій люди можуть висловити все, що думають про роботу цієї служби.

А днями директор Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища Сергій Садовой продемонстрував найвищий рівень відкритості: виступаючи на одному з телеканалів, повідомив номер свого мобільного телефону — (050) 380-75-75, на який можна дзвонити, якщо дошкуляє ожеледиця.

Відверто кажучи, багато хто з моїх знайомих сприйняв такий жест скептично: «той номер уже відключений». Та коли ми зателефонували, Сергій Садовой відповів. А також розповів «УК», що лише 24 січня до нього звернулося понад 100 чоловік з питаннями щодо накрижень. Ще понад 200 дзвінків прийняли інші міські служби.

— Я приймаю цю інформацію, відправляю в район, щоб комунальники зреагували, — розповів він. — Тож люди бачать нашу безпосередню роботу і дякують за неї. Зрозуміло, якщо постійно дзвонитимуть, то це впливатиме на графік роботи. Але я вважаю, що в цей складний період додаткових навантажень не уникнути. Тож я запропонував Олександру Попову, щоб і голови районів, і керівники комунальних служб підтримали мою ідею.

Вирушаєш на авто — бери з собою лопату

НЕБЕЗПЕКА. ДАІ попереджає водіїв про сильні снігопади в восьми областях сходу й півдня України.

Згідно з попередженням Гідрометцентру, 25–26 січня на території Одеської, Миколаївської, Херсонської, Запорізької, Кіровоградської, Дніпропетровської, Донецької та Луганської областей очікуються складні погодні умови: сильні снігопади, вітер 17–22 м/с, хуртовини, снігові замети. В Миколаївській, Херсонській, Запорізькій і Донецькій областях – сильний мокрий сніг і дощ, налипання мокрого снігу, ожеледь. У західних та північних областях очікується істотне зниження температури повітря: вночі –– до 16–21° морозу, місцями — до 24–26°, вдень — до 10–15° морозу.

Через несприятливі погодні умови та сильні морози ДАІ нагадує автовласникам про особливості експлуатації транспортних засобів у зимовий період. Вирушаючи в дорогу, слід перевірити технічний стан авто, особливо зовнішніх світлових приладів, склоочисників, обігрівачів салону. Крім стандартних предметів (аптечки, вогнегасника, знака аварійної зупинки, балонного ключа, запасного колеса й домкрата), водіям варто взяти з собою комплект теплого одягу, ліхтар на батареях, свічки, сірники, лопату, зарядний пристрій до мобільного телефону, гарячі напої в термосі. Водії зобов’язані користуватися поясами безпеки, дотримуватися безпечної дистанції, правил маневрування, не перевищувати швидкість, в умовах недостатньої видимості рухатися з увімкненими фарами.

Не будьте байдужими: якщо хтось потрапив у скрутне становище ––  викличте на допомогу ДАІ або аварійні служби. Крім того, ДАІ рекомендує водіям під час ускладнення погодних умов утриматися від поїздок на власному транспорті, а тим, хто виїхав, бути максимально уважними та обережними за кермом.

Хто заплатить за травму?

ПОРАДИ ЮРИСТА. Ожеледиця, що вкрила дороги і тротуари Києва на цьому тижні, «вклала» на лікарняні ліжка немало людей. А 21 січня, коли вулиці стали схожими на суцільний крижаний каток, у Києві було встановлено своєрідний сумний рекорд: за добу з травмами, отриманими через ожеледицю, в лікарні звернулося 579 осіб. Це в чотири рази більше за середні показники в столиці.

Юристи зауважують, що люди, які отримали ушкодження з вини комунальників через слизькі тротуари, мають право вимагати компенсації моральної і матеріальної шкоди.

Як же домогтися такого відшкодування? Юрист благодійного фонду ГОРЄНІЄ — член Всеукраїнської коаліції з надання безоплатної правової допомоги Денис Гречко пояснив «УК», що згідно з розділом 3.5 та розділом 4.5 Правил утримання житлових будинків та прибудинкових територій, прибирання тротуарів і внутрішньоквартальних проїздів, а також очищення дахів від снігу й бурульок покладено на організацію –– виконавця житлово-комунальних послуг. Якщо він не дотримався рекомендованої зимової періодичності прибирання тротуарів і дахів, то саме він має нести відповідальність за наслідки.

Денис Гречко розповів також, які документи потрібно зібрати у разі отримання травми. По-перше, треба зафіксувати її в медичному закладі, та, за можливості, визначити свідків і зафіксувати стан дорожнього покриття. По-друге, слід зберігати всі документи, які підтверджують витрати на лікування та інші додаткові витрати.

Однак одразу до суду бігти, може, і не варто. Адже, як пояснює Денис Гречко, людина, яка зазнала травм через відсутність оброблення дорожніх покриттів піщано-соляною сумішшю чи падіння бурульок, може звернутися спочатку з письмовою претензією до виконавця послуг ЖКГ і вимагати відшкодування моральної шкоди та шкоди здоров'ю. Зрозуміло, додавши копії всіх підтверджувальних документів. Виконавець послуг може добровільно виплатити компенсацію, і сторони, як то кажуть, розійдуться «полюбовно». Якщо ж він відмовляється це зробити, тоді варто звертатися до суду.

У разі встановлення вини організації –– виконавця послуг, постраждалі, відповідно до ч. 1 ст. 1195 Цивільного Кодексу мають повне право на відшкодування понесених збитків. Морального відшкодування можна вимагати відповідно до ч.1 ст. 1167 Цивільного Кодексу. Згідно з ч.1 ст. 1168 ЦК, така моральна шкода може бути відшкодована одноразово або шляхом здійснення щомісячних платежів.

Види компенсацій, на які може розраховувати людина, яка зазнала травм через ожеледицю:

• Відшкодування витрат на лікування та інших додаткових витрат (посилене харчування, придбання ліків, протезування, сторонній догляд тощо).

• Відшкодування втраченого заробітку (доходу).

• Відшкодування моральної шкоди.