ІННОВАЦІЇ

Вчителі столичної гімназії завдяки авторським розробкам перетворюють заняття на цікаве дійство

Не секрет, що під час традиційних уроків далеко не всі школярі із захопленням вивчають той чи інший предмет. Тож учителю часто доводиться докладати чималих зусиль, аби доступно пояснити новий матеріал, зацікавити кожного учня. Тут сучасному педагогові неабияк допоможе мультимедійний комплекс - завдяки новітнім технологіям учитель може розробити власні авторські уроки та перетворити традиційні заняття на видовищне дійство - цікаве й захопливе. Кореспондент "УК" відвідав такий урок майбутнього у класичній гуманітарній гімназії N48 Шевченківського району столиці.


Захоплива візуалізація

У кабінеті хімії та біології майже зашторені вікна - тут старшокласники саме здобувають нові знання про генетику людини за допомогою інноваційних технологій. "Які подразники впливають на наші сприйняття, органи чуття? Чому ми відрізняємось психологічно, маємо різну пам'ять, уяву, здібності? Як впливає на нашу поведінку вища нервова діяльність?.." - вчитель хімії та біології Світлана Тіщенко, подаючи нову тему, крок за кроком змушує дітей мислити логічно. Клас хором відповідає на запитання - діти не лише захоплено слухають учителя, а й активно беруть участь у занятті.

Звичайний навчальний матеріал педагог вдало переплітає з доречними життєвими та історичними прикладами. А головне, ключові моменти одразу відображаються в анімаційних малюнках на екрані - інтерактивній дошці. Техніка допомагає Світлані Миколаївні наочніше продемонструвати тему уроку кільком десяткам допитливих очей. Спілкування вчителя з учнівською аудиторією відбувається настільки швидко й гармонійно, що діти - хочуть вони того чи ні - легко запам'ятовують новий матеріал. Відтак урок перетворюється на цікаву подорож до країни знань.

У творчому доробку Світлани Тіщенко - кілька десятків авторських уроків. Їх створення - досить кропітка справа, адже треба продумати кожний слайд і швидкість викладання матеріалу. За бажанням до зображення можна додати аудіосупровід - звуки, мелодію чи начитати свій текст. А вже безпосередньо на уроці відтворити все це за допомогою мультимедійного комплексу, до якого входять комп'ютер (на вчительському столі), проектор та інтерактивна дошка - на ній можна виконувати різні тестові завдання, натискаючи на правильну відповідь, писати та малювати.

Унікальність таких авторських уроків у тому, що їх можна розробити індивідуально для кожного класу. "Скажімо, навіть на одній паралелі класи можуть бути різними - більш чи менш сильнішими, зацікавленими, емоційними, - пояснює Світлана Миколаївна. - І цей урок дає можливість знайти індивідуальний підхід до дітей, які навчаються в певному класі. Адже деколи фон і швидкість зміни слайдів, малюнків та анімації на екрані - все це по-своєму сприймається різними віковими категоріями школярів. Велику роль відіграє емоційність дітей - приміром, активних учнів дратують яскравий колір, звукові сигнали, а від анімації вони будуть швидко втомлюватися. Спокійніші діти навпаки виявлять зацікавленість, отримуватимуть позитивні емоції впродовж усього уроку".

Педагог один за одним демонструє свої напрацювання на екрані комп'ютера і доводить, наскільки авторські уроки допомагають їй у роботі. Приміром, на уроці біології завдяки анімації дітям можна показати поведінку комах, розвиток гусені або розмноження папороті - досконалість зображення справ?ді вражає і мимоволі од?разу все розумієш!

"Коли кілька разів прокручуєш таку анімацію, включається чітка емоційна та зорова пам'ять - це дуже наочно. Адже одна справа на пальцях щось пояснювати і зовсім інша продемонструвати візуально", - запевняє Світлана Миколаївна. Що й казати, подібне унаочнення на уроках хімії - просто знахідка! Адже за допомогою нових технологій учням можна показати хімічну реакцію в електронному вигляді. Віртуальні досліди допомагають у роботі вчителя ще й тому, що у школах часто не вистачає необхідної кількості дорогих хімічних реактивів. До того ж, зазвичай темп мультимедійного уроку високий, отже, матеріал, який раніше можна було дати за два-три заняття, учні засвоюють за одне.

У ногу з часом

Юним вихованцям 48-ї гімназії, яка сьогодні святкує свій 60-річний ювілей, справді пощастило - тут вже впродовж 15-ти років педагоги запроваджують у навчальний процес новітні технології. На сьогодні вчителі створили понад тисячу авторських уроків із застосуванням інтерактивного мультимедіа.

- Зараз багато з'явилося готових дисків з уроками, випущених Міністерством освіти. Але з них можна взяти якийсь шматочок, певний фрагмент - 2-5 хвилин і коефіцієнт корисної дії від цього не такий високий, - розповідає заступник директора з навчально-методичної роботи, вчитель математики Микола Гончарук. - А от коли вчитель створює власні авторські уроки, він робить їх під себе, під свою методику викладання, під учнів певного класу. До того ж, ми це почали робити майже 15 років тому, коли тільки почали з'являтися мультимедійні комплекси і так звані інтерактивні дошки. Нам абсолютно ніхто і нічим не сприяв. Авторські уроки допомагають педагогу в роботі. Створивши такий урок хоча б раз, - у нього вже є готова база. Через рік по цій темі доведеться лише дещо змінити під той чи інший клас. І ти не йдеш на урок з кольоровою крейдою, з лінійками, графіками, таблицями - у тебе все готове.

Микола Дмитрович розповідає, що в гімназії 25 сучасно обладнаних навчальних кабінетів, 17 із них оснащені мультимедійними комплексами та інтерактивними дошками. Вони встановлені в кожному класі середньої та старшої школи і в деяких початкових класах. Загалом у навчальному процесі задіяно понад 70 комп'ютерів, об'єднаних у локальну мережу. Вчителі закладу постійно намагаються йти в ногу з часом, вдосконалюють свою професійну майстерність - 17 педагогів пройшли курси за програмою Інтел "Навчання для майбутнього" з використанням інформаційно-комунікаційних технологій.

До речі, Микола Гончарук говорить, що навіть у столичних школах, де таки придбали хоча б інтерактивні дошки - а це недешеве задоволення вартістю 12 тис. грн - вчителі за браком навичок не використовують усі можливості нового обладнання. Так, інтерактивну дошку застосовують як звичайний білий екран. "То навіщо купувати її, коли можна придбати екран вартістю 80 гривень і показувати казочки дітям? - дивується Микола Дмитрович. -Тобто коефіцієнт корисної дії використання дорівнює нулю, бо не всі вчителі ще здатні створювати інтерактивні уроки, оскільки здебільшого ще не готові до користування такими новітніми технологіями - не навчені. І вони й не повинні за свою заробітну плату це робити. Їм за це не доплачують - педагоги створюють мультимедійні уроки лише на власному ентузіазмі".

На жаль, у державних закладах освіти наразі немає змоги стимулювати вчителів. Відтак у гімназії N48 намагаються заохотити своїх працівників хоча б добрим словом, званням, підвищенням кваліфікаційної категорії.

Дивно, чому в час повальної комп'ютеризації значна частина українських учителів просто боїться підійти до комп'ютера? У київській гімназії на це запитання знають відповідь. "Понад 10 років тому наші вчителі теж боялися комп'ютера, - запевняє директор гімназії Маріанна Босенко, яка працює на цій посаді вже 25 років. - Я сама закінчила комп'ютерні курси, якось на зимових канікулах зібрала всіх вчителів і сказала: я навчилася, і ви всі навчитеся. Ось так, крок за кроком ми почали впроваджувати нові технології. Насправді це так захоплює, що потім дедалі більше і більше починаєш углиблюватися, відчувати, наскільки учні сприймають матеріал! Адже сучасні діти розкутіші, поінформованіші, технічно розвиненіші. Тому вчитель не може залишатися на місці, він постійно працює над професійним зростанням".