Випробування на професіоналізм і мужність проходять військові медики, які рятують поранених бійців у зоні АТО та забезпечують їхню доставку в шпиталі. Лікаря анестезіолога-реаніматолога Вадима Бабія, який працює у вінницькому Військово-медичному клінічному центрі Центрального регіону, торік навесні направили на підсилення медичного забезпечення 95-ї аеромобільної бригади. Не раз йому доводилося в польових умовах боротися за людське життя. А поблизу гори Карачун їхня колона, потрапивши в засідку, прийняла бій. В умовах бою, надаючи допомогу пораненим, його самого поранено в око.

Указом Президента України Вадима Бабія нагороджено орденом Богдана Хмельницького ІІІ ступеня. Тривалий час він лікувався. За сприяння волонтерів ключове оперативне втручання на оці йому виконали у США. Після одужання здійснив десятки вильотів у складі медичної бригади літака «Vita», що транспортує важкопоранених і хворих із шпиталів Харкова і Дніпропетровська до Києва, Одеси, Львова, Вінниці. Так розвантажуються лікарні, найближчі до передової. А якщо хворого на велику відстань везти автомобілем, у нього можуть виникнути ускладнення.

Фото надане автором

«Vita» — єдиний літак в Україні, який може одночасно перевозити 5 реанімаційних хворих. Його створили у 2001 році на базі транспортного Ан-26 на Одеському авіаремонтному заводі. Було підготовлено лікарсько-сестринські бригади, а згодом проведено акредитацію та сертифікацію літака і медичного персоналу за стандартами НАТО.

Надавати допомогу на землі й у літаку — різні речі. Вадим Бабій аеромедичної евакуації навчався тривалий час. Спочатку пройшов спеціалізацію за місцем роботи, а потім удосконалював знання на курсах у Німеччині, Сербії та у США.

«У літаку немає змоги прочитати у книжці чи когось запитати, якщо чогось не знаєш. Маєш бути до всього готовим. А перевозили важкопоранених на перший-другий день після операції, без свідомості, на штучній вентиляції легень, на фармакологічній підтримці кровообігу. Тому ми постійно навчаємося та вдосконалюємо свої навички», — сказав він і зауважив, що українські військові мужньо сприймають поранення, і коли запитуєш, чим допомогти — може, знеболювальне дати, то кажуть «допомагайте іншим, зі мною все гаразд, може, там хтось важчий є».

Зі слів лікаря, дуже важливо, що літак обладнаний для перевезення найскладніших хворих і має операційний відсік, де можна виконувати певні хірургічні маніпуляції, щоб безпечно транспортувати хворого. У штаті є операційна сестра і лікар-хірург, які можуть допомогти.

Безперечно, непросто постійно мати справу з пораненими.

«Ми намагаємося позиціонувати себе окремо від своїх емоцій і працюємо професійно. Це найважливіше. Бо якщо дуже вдаватися в емоції, це може вплинути на стан хворого», — зазначив підполковник медичної служби Вадим Бабій.

За словами заступника начальника Військово-медичного клінічного центру Центрального регіону Олександра Столяренка, спеціалісти центру поставили завдання сформувати медичний модуль, який давав би змогу будь-який літак чи гелікоптер перетворити на санітарний за дуже короткий термін.

Та нині «Vita» — унікальний літак.

«Майже за два роки ним було евакуйовано понад 400 вкрай важких, і жодний з них не помер на борту і протягом доби після евакуації. Це, вважаю, видатний результат. Це високопрофесійна робота», — зауважив Олександр Столяренко.

ДОВІДКОВО

♦ Літак «Vita» виконав 82% евакуацій літаками поранених та хворих загалом.

♦ Усе медичне забезпечення здійснили бригади з ВМКЦ ЦР.

♦ Жоден поранений не помер під час транспортування та впродовж доби після цього.

♦ Оснащення: апаратура для проведення інтенсивної терапії та невідкладної медичної допомоги, обладнання для проведення екстрених хірургічних втручань за життєвими показами (апарати ШВЛ, монітори стану пацієнта, інфузомати, електровідсмоктувачі, дефібрилятори, комплекти витратних матеріалів та медикаментів).

♦ Можливості: евакуація п’яти важкохворих на ношах (з них троє на ШВЛ з киснем) та восьми сидячих хворих.

♦ Склад медичної бригади: лікар-хірург, лікар анестезіолог-реаніматолог; медична сестра-анестезистка, операційна сестра.