Екологічно чиста, ретельно відібрана сировина, без пальмової олії, багаторівневий контроль і орієнтованість на дитину – принципова позиція керівництва Хорольського молококонсервного комбінату дитячих продуктів у виробництві харчування для малюків. Досконалу якість та безпечність продукції підтверджено сертифікатами Міжнародної системи управління безпечністю та якістю харчових продуктів – НАССР (ДСТУ ІSО 22000) та (ІSО (ДСТУ ІSО 9001). Про успіхи й перспективи цього унікального в Україні підприємства, про те, якою має бути харчова продукція для дітей, ведемо мову з директором комбінату Віталієм ІЛЬНИЦЬКИМ.

Віталію Васильовичу, чим принципово відрізняється продукція хорольського комбінату від тієї, яку випускають інші виробники дитячого харчування? І наскільки сильну конкуренцію вони становлять вашому підприємству?

– У першу чергу, наша продукція має стійкий попит завдяки високій якості і чіткій орієнтації саме на дитину. Адже існує чимало різних способів зменшити собівартість продукції з начебто незначною шкодою для її якості. Однак слід пам’ятати, що організм дитини, на відміну від дорослих, надзвичайно вразливий. Тому харчування за збалансованістю і поживністю  має сприяти  нормальному розвитку малюка, а не шкодити його здоров’ю. Ми не заробляли і ніколи не зароблятимемо кошти шляхом економії на здоров’ї наших дітей – це наша стратегія ведення бізнесу.

По друге – ми принципово не використовуємо у виробництві дитячого харчування відносно дешеві і шкідливі для несформованого дитячого організму сорти олії, зокрема, пальмової. Адже дитячий організм ще не готовий до таких навантажень, не здатний взяти з неї корисні речовини і повною мірою їх засвоїти. Тому всі інгредієнти, з яких наше підприємство виготовляє продукцію,  натуральні і лише найвищої якості.

І по третє – ми не використовуємо неякісну молочну сировину або вже готове сухе молоко інших виробників. Усі процеси від закупівлі молока до розфасування готової продукції в пакети відбуваються безпосередньо на нашому підприємстві за участі висококваліфікованих фахівців.

Щодо конкурентів, то тих, кого можна насправді вважати такими, насправді не так уже й багато. Оскільки, на мій погляд, дуже мала кількість продукції, яку вони випускають, може зрівнятися за якістю з нашою. Навіть якщо це всесвітньо відомі бренди. До  того ж вартість того, що вони поставляють на зарубіжні ринки, зокрема й в Україну, в 4-10 разів вища, ніж ціна за якою українські споживачі мають можливість купити продукцію нашого комбінату.

Порівнювати наш продукт з чимось у красивій упаковці і великим вмістом пальмової олії однозначно не можна. Адже це дитяче харчування, і в його оцінці слід враховувати не яскраву, так би мовити, обгортку, а те, як цей продукт вплине на організм дитини. Тому з упевненістю можна твердити, що за якістю таких продуктів дитячого харчування, як наші, на вітчизняному ринку обмаль. При цьому, як я вже говорив, ціна на них в рази вища.

В.о. директора Хорольського молококонсервного комбінату дитячих продуктів Віталій ІЛЬНИЦЬКИЙ.

– Якщо ви так впевнено говорите про високу якість продукції, яку виготовляє Хорольський молококонсервний комбінат дитячого харчування, то розкрийте секрет, завдяки чому її досягають…

– Основна сировина, з якої ми її виготовляємо, – це молоко, яке купуємо виключно у сертифікованих сільськогосподарських підприємств, які повинні мати всі необхідні санітарні, ветеринарні дозволи та інші документи, що підтверджують якість і безпеку сировини. Звичайно, вартість молока у приватних осіб як мінімум наполовину нижча, проте для свідомого виробника, яким ми є, це не показник. Наші постачальники сировини, деякі з них перевірені не одним десятком років співпраці, перебувають під постійним контролем –санітарним і ветеринарним. За необхідності їм надаємо холодильне обладнання комбінату. Крім планових перевірок господарств-постачальників, у нас особливий вхідний контроль молока під час надходження на пункт прийому. Особливо важливим є використання самостійно виготовленого сухого молока у випуску кінцевої продукції. Адже більшість аналогів, зокрема й зарубіжних, працюють із вже закупленим сухим молоком, часом сумнівної якості.

Ще раз підкреслюю: ми не використовуємо шкідливу для незміцнілого дитячого організму пальмову олію. А на упаковках більшості іноземних виробників вона серед першої трійки-п'ятірки зазначених інгредієнтів. І далеко не всі знають, що температура плавлення пальмової олії 39 градусів, а нормальна температура тіла людини 36,6 градуса. Це вказує на те, що, потрапляючи в організм дитини, пальмова олія не перетравлюється і, відповідно, не виходить з організму, поступово накопичуючись у ньому.

Так, технологія виробництва дитячого харчування передбачає використання рослинних олій. Приміром, ми використовуємо виключно високоякісні олії: кукурудзяну українського виробника і ріпакову – німецького. Олія, яку ми закуповуємо у Німеччині, використовується, до речі, і у світовій фармакологічній промисловості, що свідчить про її найвищу якість.

– Нинішній рік з відомих причин став непростим для економіки України. Мабуть, і у вас виробництво зазнало втрат. Які ваші плани на наступний рік і на який показник плануєте вийти в кінці року?

– Ми зберігаємо торішні обсяги виробництва. Звичайно, є чинники, через які порівнювати окремі показники минулого року з цьогорічними не зовсім коректно. Приміром, валютний сегмент: минулого літа відмітка долара досягала 12 гривень, цього – 23 гривень. Природно, що такі коливання позначаються на ціні придбання імпортної сировини і необхідних компонентів. Якщо ж за основу оцінки брати регіони України, куди поставляли нашу продукцію, то цього року через війну на сході України значну частину з них ми втратили. Однак, попри такі непрості умови, в яких нині живе  наша країна, Хорольський молококонсервний комбінат дитячого харчування продовжує зберігати обсяги виробництва і реалізації.

– Відомо також, що ваше підприємство працює на експорт. Які це країни? І чи є в цьому сенс? Які перспективи і чи можливий вихід комбінату зі своєю продукцією на нові ринки збуту?

– Наші обсяги експорту поки що незначні порівняно з продажем в Україні. Нині ми відправляємо нашу продукцію в Молдову і Придністров'я. За 9 місяців цього року підприємство здійснило 14 експортних поставок, що становить понад 50 тонн продукції. Зрозуміло, це мало, тому робота з зарубіжними ринками триває безперервно. Ступінь їхньої перспективності можна оцінювати по-різному – все залежить від їх лояльності стосовно імпортерів. Приміром, на китайський ринок дуже непросто зайти, оскільки існують досить серйозні і своєрідні вимоги до сертифікації продукції, що ввозиться. Крім того, є певні вимоги до упаковки. Це витрати, які вимірюються сотнями тисяч євро. Тому необхідно все ретельно проаналізувати, прорахувати всі плюси і мінуси.

Власне кажучи, придбанням нашої продукції цікавляться в багатьох країнах світу. І в Європі, і в Азії. Нам безумовно є над чим працювати і куди розвиватися. Але для старту як мінімум необхідно модернізувати хоча б упаковку – до картонної додати бляшану.

– Попит народжує пропозицію. Він сьогодні, як і раніше, на продукцію вашого підприємства залишається сталим?

– Нині хочемо зміцнити свої позиції на ринку FMCG-сектору. Що стосується попиту, то можу з впевненістю сказати, що ми повністю задовольняємо споживача у співвідношенні ціна-якість. Окрім того, наш комбінат може збільшити виробництво без будь-яких серйозних технологічних змін як мінімум на 30 відсотків. Причому зробити це ми готові у найкоротші терміни. Якщо завтра нашої продукції почнуть купувати більше – ми відреагуємо миттєво. Працюємо над цим щоденно. І тільки-но на ринку відбудеться зростання попиту, ми готові оперативно відреагувати і задовольнити його.

До речі, про додаткові можливості. Чи є в планах на наступний рік розширення асортименту продукції? Адже одне і те саме може швидко набриднути покупцеві. Чи можна очікувати появи нових пропозицій? І що для цього потрібно?

– Звичайно, ми не стоїмо на місці. Так, у планах закупівля нового додаткового лабораторного обладнання. Багато сил задіяно на вивчення ринку відповідними службами, які постійно надають технологам своє бачення, результати досліджень та побажання споживачів. Технологи, у свою чергу, розробляють рецептуру, експериментують. Зараз всі ці процеси відбуваються виключно всередині підприємства.

Серед найближчих планів підприємства - виведення на ринок нових дитячих каш. Зараз ми перевіряємо, наскільки сам ринок готовий до появи нових продуктів. Розробок достатньо, але поки що це комерційна таємниця. Упевнений, ми зможемо здивувати навіть найприскіпливішого покупця.

Безсумнівно, попри те, що ринок дитячого харчування досить консервативний, якщо поставити перед собою мету – можна виробляти весь асортимент продуктів. Поки що про це говорити рано, адже для досягнення такої мети потрібно побудувати цілий технопарк. А це непростий процес. Візьмемо, наприклад, оновлення транспорту: начебто звичайна бочка для перевезення молока насправді є досить складною конструкцією, схожою на великий термос. Ремонт однієї такої бочки коштує майже 50 тисяч гривень.

Звичайно, підтримка наявного обладнання в належному стані - це добре, але для прориву потрібно закуповувати найновіше обладнання, а також модернізувати упаковку. Лише таким чином можна досягти поставленої перед підприємством амбітної мети. До речі, ми зараз розглядаємо різні інвестиційні програми, щоб відчутно поліпшити не тільки продукцію, але й ті чинники, які впливають на її виробництво.

– Вас називають ефективним менеджером. Поділіться секретом: як це  - керувати великим підприємством? Ще й коли воно є головним виробником дитячого харчування в Україні. Адже через це продукція перебуває під постійним пильним оком держави та споживача.

– На жаль, мені не відома формула щастя. Але одне я знаю точно: необхідно побудувати роботу підприємства так, щоб кожен співробітник почувався незамінним у величезному механізмі комбінату. Всі до одного повинні усвідомлювати свій внесок у спільну справу, в загальний процес і, звичайно ж, бути зацікавленими в кінцевому результаті. Безперечно, дуже важливий і соціальний чинник. Тому ми всіляко допомагаємо і підтримуємо наших співробітників, - і нинішніх, і пенсіонерів. Це об'єднує колектив. Я твердо впевнений також у тому, що в масштабах підприємства людей слід  відгородити від потрясінь та збурень. Вони мають спокійно працювати і бути впевненими у завтрашньому дні. 

Володимир КОНОНЕНКО
для "Урядового кур'єра"