Заступник начальника
Управління ДАІ МВС України
Володимир РЕЗНІКОВ

За час, поки в Україні та Польщі тривав чемпіонат Європи з футболу, на території нашої держави не було зареєстровано жодної серйозної дорожньо-транспортної пригоди з участю вболівальників або учасників спортивного турніру. Про те, як спрацювали і чого навчилися вітчизняні стражі порядку на автошляхах, розповів «Урядовому кур’єру» заступник начальника Управління Державної автомобільної інспекції МВС України Володимир Резніков.

— Чемпіонат Європи — подія, яка вимагала від нас зустріти гостей, — і вболівальників, і футболістів — із зовсім іншим, так би мовити, обличчям. Ми вперше застосували таке нововведення, як ескортний супровід працівниками ДАІ футбольних команд-учасниць турніру з аеропорту до місця проживання або тренування. Наші інспектори на патрульних мотоциклах були екіпіровані парадною формою спеціального зразка.

На іноземних футболістів така зустріч справила приємне враження: такої уваги й поваги з боку правоохоронних органів, як в Україні, вони більше не бачили в жодній іншій країні.

Напередодні Євро-2012 ми провели стовідсоткове оновлення форменого одягу працівників ДАІ, виготовленого з урахуванням сучасних вимог безпеки. Зазначу: завдяки тому, що наші працівники перебували на службі у жилетах світло-зеленого кольору, який означає, що поліцейський перебуває на службі, іноземні громадяни найчастіше по допомогу зверталися до наших працівників: просили визначити власне місце перебування, оптимальний маршрут проїзду тощо.

Було обладнано частину патрульних автомобілів спеціальними табло, які дають змогу подавати інформацію, необхідну учасникам дорожнього руху, а також загальноприйняті команди поліцейського. Інформація на табло дублюється англійською мовою. Іноземці, які пересувалися на власному транспорті, бачили ці команди і виконували їх.

Окрім того, службові автомобілі ДАІ були обладнані спеціальними відеореєстраторами, що дають змогу проводити відеозапис подій як попереду, так і позаду автомобіля. Ці дані можуть архівуватися, аби згодом стати доказами у справі про адміністративне правопорушення.

У німецьких уболівальників не було змоги  «загубитися». Фото УНІАН 

— А як змінилося обладнання стаціонарних постів ДАІ? Чи виправдали вони своє призначення і чи є у них майбутнє?

— Ті пости, які були введені в експлуатацію (наразі це 72 споруди з 93), вже обладнані спеціальною технікою. Вона передбачає проведення моніторингу транспортного потоку, розпізнавання номерних знаків, а також архівування отриманих даних.

Користуючись цією технікою, ми мали змогу одержувати інформацію про кількість транспортних засобів, що рухається дорогами державного значення. Ми навіть могли встановлювати місце перебування певного водія, який заблукав. На підтвердження своїх слів наведу такий приклад.

До нас звернувся громадянин Німеччини, який повідомив, що десь розминувся зі своїм земляком. Вони разом подорожували власними автомобілями до Києва. За допомогою спецтехніки ми встановили, що на одному з перехресть чоловіки банально роз’їхалися в різні боки і пізно помітили. Працівники ДАІ визначили, де це трапилося, і повідомили найближчий пост ДПС на шляху іноземця, який загубився. Наряд того поста зупинив гостя, зв’язався з колегами, і, врешті-решт, ми допомогли громадянам Німеччини знайти один одного.

До того ж, технічне обладнання постів давало змогу контролювати дорожню обстановку та своєчасно реагувати на її зміни.

Сьогодення вимагає від нас застосовувати сучасну техніку та позбуватися практики суб’єктивного оцінювання ситуації працівниками ДАІ. Ми розуміємо, що не слід залишати працівника сам на сам із дорогою, адже він, як і всі люди, має свої сильні і слабкі сторони. Інспектор має бути такою собі останньою ланкою у ланцюжку «правопорушник — покарання» і зобов’язаний лише підтвердити факт правопорушення, зафіксований безпристрасною технікою.

— Чи довелося тісніше співпрацювати з іноземними колегами?

— Якщо говорити про досвід спілкування з колегами з інших країн, що працювали у містах, де відбувалися змагання, хочу навести такий приклад. У Львові були створені спільні екіпажі, до складу яких увійшли наші працівники разом із представниками данської поліції. Ці екіпажі виїжджали до місць розташування груп уболівальників із Данії, цікавилися проблемами, які могли у них виникнути, і таким чином оперативно на них реагували і усували. Подібні групи були організовані в Києві, Харкові, Донецьку. Тобто нормальна поліцейська співпраця, порозуміння з іноземними колегами — наше основне досягнення. Завдяки цьому не було допущено жодного конфлікту.

На жаль, не всі наші працівники володіють іноземними мовами, однак при кожній черговій частині ДАІ чергували або волонтер, або працівник служби, який володіє іноземною мовою. Таким чином за необхідності нам вдавалося забезпечити порозуміння з іноземними гостями.

З приводу психологічної підготовки, то розпочали ми її заздалегідь. Було зрозуміло, що до нашої країни приїде багато іноземних уболівальників. Серед них були і такі, які мали певні ознаки агресивної поведінки. Тому при спілкуванні з ними намагалися врахувати певні національні риси характеру кожної окремо взятої країни.

Сьогодні можна констатувати: такі заходи досягли мети — ми не створили проблем людям і своєю діяльністю залишили позитивні враження у гостей. Робота ДАІ була організована з високим рівнем доброзичливості, а загалом її можна оцінити на тверду «четвірку» за п’ятибальною шкалою. А досвід, набутий працівниками ДАІ, керівниками підрозділів, які здійснювали управління силами служби, виводить її на зовсім інший рівень. Гадаю, що після Євро-2012 ми зможемо провести в Україні змагання будь-якого рівня.

Ганна РОМАШКО
для «Урядового кур’єра»