Донедавна перетнути контрольний пункт в’їзду-виїзду (КПВВ) на лінії розмежування в зоні проведення АТО вдавалося більш-менш безпроблемно. Загалом ця процедура займала максимум кілька годин. Проте за останні тижні ситуація змінилась: тепер, щоб перетнути лінію розмежування, людям доводиться вистоювати величезні черги. Інколи до кількох діб. І це при тому, що на вулиці вже вночі холодно, а серед очікуючих є діти й пенсіонери. Хто винен у тому, що черги зросли, та як планують покращити ситуацію, з’ясовував «Урядовий кур’єр».

З відкриттям нових КПВВ затори на лінії розмежування мають скоротитися. Фото з сайту texty.org.ua

Плітки  створюють ажіотаж

Більшість опитаних нами експертів зійшлись на тому, що є кілька причин збільшення черг. Насамперед — менше стріляють, тож люди перестали боятись і почали частіше їздити, щоб вирішити ті чи ті свої питання. «Чимало тих, хто змушений був виїхати з окупованої території, зараз повертаються назад, щоб навідатись додому, подивитись, чи вціліло житло, й у такому разі підготувати його до зими (заклеїти вікна тощо), — упевнений головний координатор Громадської організації «Донбас СОС» Олександр Горбатко. — Також їдуть, щоб узяти теплі речі. А ті, хто живе на окупованій території, приїжджають на неокуповану для оформлення довідок, пенсій тощо. Не секрет, що жителі з території, непідконтрольної нашій владі, роблять так звані продуктові вояжі до нас, адже тут продукти значно дешевші».

Однією з причин збільшення черг стали... вибори. Здавалося б, до чого тут народне волевиявлення, яке не відбувалося ні на окупованій території, ні в більшості населених пунктів вздовж лінії розмежування? Як з’ясувалося, хтось вирішив штучно створити ажіотаж і запустив плітку, мовляв, після виборчих перегонів Україна закриє КПВВ і тоді вже ніхто не зможе заїхати на тимчасово окуповану територію. Багато жителів Донеччини й Луганщини повірили цій плітці і масово кинулися вивозити з окупованої території те, що ще вціліло, чи їхали «законсервувати» житло.

Зіграла свою роль у збільшенні бажаючих перетнути контрольний пункт в’їзду-виїзду і сезонність: восени світловий день став коротшим. Якщо в теплу пору року графік роботи становив 14 годин (з 6-ї ранку до 20-ї), то зараз це лише 9 годин (з 8-ї до 17-ї). Із збільшенням черг стало дуже актуальним і таке явище, як «верблюд-кочівник»: людина на автомобілі ще з ночі займає місце в черзі перед КПВВ, яке згодом продає, а потім знову повертається в кінець черги. Ось так заробляють — місце в черзі коштує в середньому 200—400 гривень.

«Ще одна проблема — псевдо пільговики: на пунктах пропуску існує окрема черга для пільгових категорій населення (в загальному потоці пропускають машини то з основної черги, то з пільгової). Проте за певну суму може проїхати будь-хто, — переконує Олександр Горбатко. — Понад те курсують навіть «пільгові» маршрутки. Їхніми послугами користуються не лише ті, хто хоче в’їхати чи виїхати, але й співробітники Держприкордонслужби, які за хабарі пропускають цих людей. Я дуже хочу позашивати всі кишені у наших прикордонників, аби їм не клали туди гроші!»

У Держприкордонслужбі не відхрещуються від таких прикрих моментів. І наголошують: вони не залишають без уваги жодного сигналу щодо цього. Нині з різних причин в Єдиний реєстр досудових розслідувань внесено інформацію стосовно приблизно 30 співробітників служби.

Усе це призвело до того, що черги на КПВВ зросли вдвічі, а то й утричі.

Мобільні пункти не рятують  ситуацію

Звісно про проблеми з довжелезними чергами у Державній прикордонній службі знають. Її працівники наголошують: ці питання вони зараз вирішують. Один із шляхів розв’язання проблеми — відкрити нові пункти пропуску.

«Нині ситуація на кордоні доволі непроста. Зараз діють такі контрольні пункти в’їзду-виїзду: «Зайцеве», «Новотроїцьке», «Георгієвка». Певною мірою можна говорити про функціонування КПВВ «Внуково», 28 жовтня відновили роботу пішохідного пункту у Станиці Луганській. Щоправда розраховувати на те, що він перебере на себе частину черги, не доводиться. За першу добу там оформили тільки 496 людей. Нині фактично всі громадяни, які проживають на тимчасово окупованій території в межах Луганської і Донецької областей, перетинають лінію розмежування переважно через КПВВ «Зайцеве» і «Новотроїцьке», — наголошує перший заступник голови Державної прикордонної служби Василь Серватюк. — Значна кількість наших громадян проживає на тимчасово окупованій території і змушена в’їжджати через ці контрольні пункти, черги зростають. І це попри те, що недавно ми разом з місцевими органами влади та громадськістю облаштували ці контрольні пункти, збільшили їх пропускну спроможність у 2,5—3 рази. Якщо раніше на КПВВ «Зайцеве» у нас було 10 автоматизованих робочих місць, то тепер їх 18. На КПВВ «Новотроїцьке» функціонує 24 автоматизовані робочі місця».

Пропускну  спроможність збільшено

Проте юрист фонду «Восток SOS» Левон Азізян розповідає, що в перший день роботи КПВВ «Станично-Луганське» там не працював інтернет. І людей з паперовими перепустками прикордонники перевіряли, телефонуючи в штаб. «До нас уже надходили скарги щодо деяких громадян, які отримали електронні перепустки, але їх не було в списках. До того ж у селищі Станиця Луганська не працюють необхідні для людей структури, із фінансових закладів там є лише «Ощадбанк», — переконує Левон Азізян.

Для кращого розуміння ситуації в Держприкордонслужбі наводять кілька прикладів. 28 жовтня на КПВВ «Новотроїцьке» з 8-ї до 17-ї години оформили 8830 громадян України і 3150 транспортних засобів. На КПВВ «Зайцеве» — 5050 осіб і 1100 транспортних засобів. Для порівняння візьмемо пункт пропуску «Краківець» (українсько-польська ділянка кордону). Тут за добу 27 жовтня пропустили 10 146 громадян і 4339 транспортних засобів.

Тому можливості прикордонників обмежені. Проте роботу над розв’язанням існуючих проблем розпочато. Скажімо, на працюючі КПВВ відправили мобільні комплекси, завдяки яким хоча б трохи збільшилась пропускна спроможність.

Прикордонники звернулися з ініціативою в РНБО, Антитерористичний центр і штаб АТО, щоб там розглянули можливість щодо відкриття чи відновлення роботи додаткових КПВВ у межах Донецької і Луганської областей.

«Розглядається питання збільшення пропускної спроможності КПВВ «Гнутове», порушено питання відновлення пропускного пункту на Лисичанському напрямку, — розповідає Василь Серватюк. — Також спільно з військово-цивільною адміністрацією Донецької області працюємо над питанням відновлення роботи КПВВ «Курахове». Нас підтримує в цьому питанні військово-цивільна адміністрація. Сподіваємося й на сприяння РНБО. Я оптиміст, тому розраховую, що нові пункти пропуску запрацюють уже в листопаді».

Маємо надію, що з відкриттям нових КПВВ і завершенням виборчих перегонів, після яких жителі Донеччини та Луганщини зрозуміють, що ніхто не закриває пункти пропуску, ситуація покращиться.