Підписання політичної частини Угоди про асоціацію України з ЄС, яке відбулося 21 березня у Брюсселі, без перебільшення, важлива подія. Що ж дасть нашій країні в економічному сенсі цей документ?

Головне, що слід нагадати: асоціація — перший не лише політичний, а й економічний крок до активізації зовнішньоторговельних відносин із європейськими країнами та до більшої відкритості українського ринку іноземним інвестиціям. Так, ЄС скасує 98% імпортних мит на українські товари, що, за прогнозами уряду, дасть змогу Україні зекономити 487 мільйонів євро на рік.

487млн євроза рік зекономить країна,якщо ЄС скасує98% імпортних мит.

Як вважає Ерік Найман, керуючий партнер компанії Capital Times, така угода, безперечно, буде оцінюватися позитивно. На думку експерта, це трохи послабить тиск Росії на нашу країну. «Слід визнати, що розмір позитивного впливу на економіку буде обмеженим, проте для нас найважливіше — отримання кредиту МВФ. І не слід забувати, що підписання угоди та позика від цієї поважної організації —  частини одного ланцюга. Отже, рух для економіки правильний», — додає він.

Українська фарміндустрія розквітла буквально за кілька років. Фото з сайту pravdaurfo.ru

У розмові з кореспондентом «УК» економічний та політичний експерт Всеволод Степанюк зазначив, що скасування мит не дасть змоги швидко переорієнтувати експорт товарів із ринків СНД до ЄС, адже наші товари там неконкурентоспроможні з різних причин і для зміни ситуації потрібні величезні кошти й час, яких у нашої економіки немає. 

«Дивує поспіх, з яким це було зроблено. До того ж угода є цілісним документом, і неможливо було підписати тільки її частину. Також викликає сумнів і правомірність підписання зовнішньополітичної угоди Прем’єр-міністром, адже, згідно з Конституцією України, такі права належать виключно Президентові. Тож цей документ, можливо, треба було б  підписувати вже після президентських виборів», — констатує він. І зазначає, що зараз  радіють з того, що Україна активно експортує зерно та іншу сільгосппродукцію в країни ЄС, проте держави, в яких велика частка експорту належить аграрному сектору, не є успішні та розвинені.

Із приводу неконкурентоспроможності нашої продукції на європейському ринку з шановним експертом можна посперечатися. Адже чимало товарів, які виробляють в Україні, уже кілька років поспіль відповідають найвищим європейським стандартам. До них насамперед належать не лише зерно та олія, тобто сільгосппродукція й товари переробки сировини, а, приміром, продукція хімічної, металургійної й фармацевтичної промисловостей. Про останню слід сказати докладніше, адже Україна завдяки дуже великим зусиллям та державній підтримці змогла не лише практично з колін підняти фармацевтичну галузь, а й за кілька років зробити фармпродукцію високоякісною, що відповідає всім вимогам та стандартам ЄС. І справді, з нашими ліками нам не буде соромно в розвинених країнах.

Тож слід чекати підписання економічної частини Угоди про асоціацію й будувати країну на європейському фундаменті. Однак ніхто не каже, що це для України буде  безболісно.

КОМПЕТЕНТНО

Олександр ЖОЛУДЬ,
експерт Міжнародного центру перспективних досліджень:

— Цифри щодо економії після зняття більшості імпортних мит на ввезення українських товарів до ЄС, які озвучив Прем’єр Арсеній Яценюк, вважаю близькими до істини. Однак скажу, що після вступу України до СОТ ми отримали дуже низькі тарифні обмеження, тому підписання політичної частини угоди між нашою країною та ЄС хоч і має позитивний економічний ефект, проте він незначний. Щоправда, значна частина українських товарів (а це аграрна продукція, металургія, хімічні товари, фармацевтична продукція) вже кілька років відповідають європейським стандартам. Тож вони будуть затребувані в Європі й знайдуть там покупця.

Тому з цього приводу не може бути жодних хвилювань, і зауважте, що  ринок країн ЄС дуже великий — там мешкає майже 600 мільйонів людей.

Однак не вся продукція в європейських країнах знайде покупця. Насамперед це стосується вітчизняного машинобудування. Виробникам буде нелегко просувати свої товари і на російський ринок, адже РФ і надалі вводитиме торговельні санкції щодо української машинобудівної продукції.