«Героя» таки знайшли

Закарпатська журналістка й водночас волонтерка Тетяна Вайдич у мережі Фейсбук мала гіркий досвід спілкування з «антигероєм» України.

«Сьогодні довелося їхати з Берегового до Мукачевого «приватником», — написала вона. — На трасі автобус зупинили п’ятеро учасників АТО, що їхали з лікарні. Один із хлопців тихенько запитав, чи може їхати без оплати, за посвідченням. І… наштовхнувся на гнів водія, який грубо вигукував: «Шо то в тебе за папірчик, мені всьо равно, я частник». Узяв із хлопців удвічі більшу плату, ніж встановлено. На зауваження, що потрібно вчитися культури спілкування, а брати такі гроші з учасників АТО — великий гріх, навіть не думав реагувати: «Мені шо, я частник!»

Ділова реакція головного закарпатського інспектора з безпеки руху не забарилася. Через тиждень у тій самій соціальній мережі начальник управління Укртрансінспекції в Закарпатській області Сергій Слободянюк повідомив: «Інформую, знайшли «героя». Довелося в буквальному сенсі відстежувати цього перевізника цілий тиждень щодня з раннього ранку. За порушення законодавства на нього накладено фінансові санкції і проведено профілактичну роботу. Хочу ще раз попередити перевізників: покарання за порушення закону не уникне ніхто! Нумо разом позбавляти країну від нахаб і заробітків на воїнах АТО. Також дякую активістам за їхню позицію — разом ми крок за кроком наведемо лад у пасажирських перевезеннях».

Багато людей дякували Сергієві Слободянюку, розповідали про схожі випадки зі своєї практики.

Для автора цих рядків згаданий випадок став слушною нагодою звернутися до вивчення ситуації: що діється на закарпатських автошляхах, чи все гаразд із безпекою руху?

Рейдові перевірки на дорогах закарпатці здійснюють комплексно. Фото автора

… І наповнення держскарбниці

Відомо, що із cерпня минулого, а потім і з початку цього року введено мораторій на проведення будь-яких перевірок підприємств, установ та організацій, фізичних осіб-підприємців контролюючими органами. Вже стало очевидно, що це не сприяло підвищенню безпеки руху й позитивній статистиці на дорогах.

З відновленням перевірок і порядку на дорогах стало більше, і держскарбниця активно поповнюється. За період з початку року місцеві інспектори винесли 623 постанови й наклали штрафних санкцій на 541 тисячу гривень. З них уже перераховано до бюджету 451 тисячу.

Звичні порушення під час руху вантажівок — перевищення допустимих норм навантажень на вісь. Це безкарно руйнує покриття доріг, а гроші, які могли б бути витрачені на розбудову інфраструктури автошляхів, спрямовують на нескінченний їхній ремонт.

Тож цілком виправдано, що із серпня після тривалої перерви відновлено габаритно-ваговий контроль на автотранспорті. Дорожні ваги, встановлені на трасі Київ—Чоп біля санаторію «Карпати», дали змогу виявити 35 випадків перевищень допустимих параметрів транспортних засобів. Кожна чотирнадцята автомашина везла більший від дозволеного вантаж або не враховувала обмеження за габаритами. За три місяці роботи пункту габаритно-вагового контролю нараховано додаткову плату за проїзд автодорогами загального користування на суму майже півмільйона гривень.

Та обставина, що українські автошляхи на Закарпатті зливаються з євросоюзівською мережею, змушує пильнувати авто з іноземними номерами. Їхні водії, сподіваючись на поблажливість українських інспекторів з безпеки руху на транспорті, займаються каботажем. Протягом серпня і вересня виявлено чотири випадки таких порушень, зокрема перевезення пасажирів і вантажів між пунктами, що розташовані на території України, транспортними засобами, які належать іноземним перевізникам. Сума накладених штрафних стягнень становить 68 тисяч гривень.

Мобільною бригадою — в рейд!

За кордоном порушувати правила безпеки — занадто дороге задоволення, бо ж обійдеться штрафом у сто, а то й тисячі євро! Там сплачують усе до копійки, і відкупитися від інспекторів не вдасться. Але непереливки тим, хто зневажає правила і в українському Закарпатті.

Більшість місцевих водіїв добре обізнані з вимогами і стандартами Євросоюзу, які зобов’язана впроваджувати Україна, — сказав начальник управління Укртрансінспекції в Закарпатській області Сергій Слободянюк. — Але знати ці норми недостатньо, їх слід виконувати. Через це порушники повинні пам’ятати: рука інспектора дотягнеться до них будь-де.

Найдієвіший засіб у цьому — рейд. Мобільні групи, до яких разом із працівниками Укртрансінспекції входять інспектори ДАІ, фіскали, антимонопольники та профільне управління облдержадміністрації, виїжджають у найнесподіваніші місця. Під час перевірок інспектують технічний стан транспортних засобів, наявність дозвільних документів тощо. Жодного мікроавтобуса, який перевозить пасажирів, поза територіями автовокзалів у ці дні немає. І все одно «рибка» в закинутий «невід» потрапляє. У жовтні лише протягом одного дня було складено протоколи про адміністративні порушення на дев’ятьох перевізників.

До сусідів — по новації

За кордоном важливі транспортні проблеми, зокрема й щодо міжнародних автомобільних перевезень, розв’язують і урядові, й неурядові установи. Щороку на різні навчальні семінари, які сприяють розвитку цих перевезень, запрошують і представників з України. Постійними їхніми учасниками є й закарпатці.

Один із таких заходів проходив в угорському місті Сегед, у ньому брали участь гості з 15 країн та представники Європейської комісії з транспорту, — сказав заступник начальника управління Укртрансінспекції у Закарпатській області Сергій Кейс. — Наші фахівці теж були серед учасників, але головне не це. На угорсько-румунському кордоні за участю мобільних станцій угорської, австрійської та словацької транспортних інспекцій продемонстровано універсальні контрольні комплекси. Ми переконалися, якого значення на європейських дорогах надають безпеці руху, скільки коштів у це вкладають. І там є вагомі досягнення. Нам, українцям, є чого прагнути. Транспорт глобальний, тому забезпечення дієвості контролю над ним вимагає активної міжнародної співпраці.

Щодо запровадження європейських підходів закарпатці випереджають колег з інших регіонів. Взяти хоча б контроль з використанням зчитувача даних тахографа — пристрою, за допомогою якого отримуємо інформацію про режим праці та  відпочинку водія. Мініатюрний (вміщується у руці), а скільки корисних функцій! Вставив карту водія, яка є обов’язковою для транспортних засобів, що облаштовані цифровими тахографами та рухаються європейськими автошляхами, — й одразу, як на картині, бачиш і «географію», й «історію» поїздки автомашини. За перші півроку використання зчитувача закарпатці виявили десятки порушень руху автотранспорту на міжнародних лініях, що дало змогу запобігти ймовірним транспортним пригодам, зберегти людям здоров’я, а можливо, і життя.