Другого вересня Антимонопольний комітет України оприлюднив рекомендації для великих трейдерів, які постачають бензин і дизпаливо в роздрібні мережі.

АМКУ постановив вжити заходів щодо встановлення роздрібних цін на цю продукцію «на рівні, який би існував за умов звичної конкуренції на ринку». Іншими словами, ця установа рекомендувала фірмам, що займаються нафтопродуктами, знизити ціни й у 10-денний термін повідомити АМКУ про результати розгляду таких пропозицій.

У повідомленні головної антимонопольної установи країни йдеться, що  її спеціалісти проаналізували цінову ситуацію на європейських ринках у 2014—2015 роках. За їхньою інформацією, у цей період середні ціни на нафту, моторні бензини та дизпаливо істотно знизилися. «Так, середня ціна на нафту марки Brent у серпні 2015 року знизилася на 50% порівняно із 2014 роком та становила 55,43 долара за барель. При цьому роздрібні ціни на ці продукти на АЗС в Україні в середньому зросли на 20%», — ідеться в документі.

«УК» спробував розібратися, чи справді в Україні ціни на нафто продукти (бензин та дизельне паливо) надто високі з огляду на світову тенденцію до падіння вартості нафти і трейдери ніяк на це не реагують. Великі фірми з постачання нафтопродуктів не мали бажання розмовляти на цю тему і коментувати ситуацію на ринку. Також не варто забувати, що більш ніж 80% бензинів та дизпалива Україна закуповує за кордоном.

Хоч будь-який автомобіліст скаже, що ціни на бензин в Україні на багатьох заправках останнім часом знизилися. Це підтвердив заступник директора науково-технічного центру «Психея» (займається ринком нафтопродуктів) Геннадій Рябцев, який зазначив, що трейдери і без того значно знизили вартість бензинів та дизпалива.

«Бензин А-95 з високим октановим числом останніми тижнями став дешевшим у середньому на гривню за літр. А дизпаливо впало в ціні на 1,5—2 гривні за літр. Тому і ми реагуємо на світові тенденції, пов’язані з падінням цін на сиру нафту та нафтопродукти зокрема у Європі. Повірте, трейдери заробляють не за рахунок високої маржі, а завдяки обсягам реалізації. Їм не вигідно утримувати вартість нафтопродуктів високою», — повідомив він.

Експерт також зазначає, що головний чинник ціноутворення щодо бензинів та дизпалива — курсова динаміка поведінки гривні. Рік тому, коли цей показник постійно коливався, справді не можна було знижувати ціни. Тепер ситуація зовсім інша і є надія, що вартість нафто продуктів не зростатиме.