Насправді за цими офіційними рядками стоїть справжній мистецько-громадянський вчинок і Херсонського обласного академічного музично-драматичного театру ім. М. Куліша, який організовує і приймає цей проект, і керівництва театру, що генерує найсміливіші ідеї фестивалю. І очільників міста й області, що підтримали цю подію, і, звичайно, самих херсонців, які на тиждень стали не тільки найактивнішими глядачами, а й учасниками «Мельпомени Таврії».

Актуальним був і девіз нинішнього фестивалю «За єдину Україну», який і справді зібрав митців з багатьох областей. А з ними виявили солідарність гості з Білорусі, Угорщини, Латвії й Португалії. Хоч заявок на участь надіслали набагато більше країн і театрів, не всі доїхали. Даремно, бо театральне місто Херсон усіх зустрічало спокійною і привітною атмосферою і водночас темпераментною глядацькою вдячністю.

За роль афериста — у найкращі актори

16 років фестивалю — пора повноліття. Це підтвердила фестивальна команда, яка працювала навдивовижу професійно, тож втілила все задумане. А заплановано було 16 вистав із 5 країн у різних театральних видах і жанрах. Традиційно багато класики. Так, диплом у номінації «Самобутність візуального втілення поезії Тараса Шевченка» заслужено одержав Криворізький академічний театр музично-пластичних мистецтв «Академія руху», який створив за мотивами творів Тараса Шевченка емоційне і зворушливе дійство.

Миколаївський академічний український театр драми та музичної комедії звернувся до безсмертних «Мертвих душ» Миколи Гоголя (у постановці відомого київського режисера Ігоря Славінського). Виконавиця ролі Коробочки Тетяна Лавська отримала диплом за «найкраще виконання жіночої ролі другого плану». А Сергія Чверкалюка у ролі афериста Чічікова визнано «найкращим актором» фестивалю.

Цим званням відзначили і Богдана Базилевича за роль Івоніки у виставі за повістю Ольги Кобилянської «Земля» Коломийського академічного обласного драматичного театру ім. І. Озаркевича.

Херсонський театр ім. М. Куліша теж віддав шану українській класиці — «Свіччиному весіллю» Івана Кочерги, призабутому нашими театрами. І п’єса віддячила митцям успіхом у глядачів і театральних фахівців. Нова сучасна вистава молодого режисера Влади Білозоренко одержала одразу три нагороди фестивалю: за режисерське вирішення, найкращі хореографічне і хорове рішення.

Сучасна українська драматургія була представлена спектаклем херсонського театру за п’єсою Тетяни Іващенко «Ідзанамі», зверненою до культур Японії і Франції. Ця вистава стала цікавим експериментом для молодих акторів театру.

На фестивалі було традиційно багато класики: «Мертві душі» в постановці відомого режисера Ігоря Славінського. Фото з сайту fecebook.com

Франківці показали «Скляний звіринець»

Вистави сучасних закордонних драматургів привезли Київський академічний Молодий театр і Національний академічний драматичний театр ім. Івана Франка. До речі, вже стало доброю традицією «Мельпомени Таврії» показ останніх прем’єр киян, і, завдячуючи фестивалю, херсонський глядач завжди має уявлення про новинки у театрах столиці. «Скляний звіринець» Тенессі Вільямса у Театрі ім. І. Франка створювали як бенефіс народної артистки Ірини Дорошенко, і її головну роль визнано на фестивалі як «найкращу жіночу роль». А її «дочку» за п’єсою Тетяну Шляхову названо «найкращою виконавицею ролі другого плану».

Не випадково «Загадкові варіації» відомого швейцарського драматурга Еріка-Емманюеля Шмітта у постановці Андрія Білоуса мають підназву «дуель без антракту», бо чудова гра двох прем’єрів Молодого театру Олексія Вертинського і Станіслава Боклана в гармонії з іншими складовими цього психологічного спектаклю дала підставу журі назвати його «найкращою виставою» цьогорічного фестивалю. А ось «найкращою виставою камерної сцени» став моноспектакль «Політ» латвійського фестивалю моновистав ZVAIZGNE у виконанні одного з авторів цих «спогадів у літаку про дитинство» Андріса Буліса — молодого харизматичного актора.

Ще один блискучий акторський дует продемонстрували закордонні гості Анн Бусторфф та Руї Мадейра з міста Брага — третього за розмірами міста Португалії (театр СТВ) у виставі за п’єсою американського драматурга Джеффрі Хетчера «Малюнок Пікассо». Виконавців назвали «найкращим акторським дуетом» фестивалю, а сам спектакль «відкрив» ще один театральний простір у Херсоні — підвал під сценою театру.

«Zоna» стала творчою майстернею

А вже освоєний минулими фестивалями лісовий театральний майданчик на базі зеленого туризму «Чумацька криниця» перетворився на палац римського прокуратора Іудеї у виставі херсонського театру «Понтій Пілат» за Михайлом Булгаковим з білоруським актором Ігорем Сіговим у головній ролі. Він і відкрив альтернативний фестивальний простір біля театру з назвою «Grin Zone» для творчих спілкувань: драматургійних читань, музикування, відеоінсталяцій. І творчі зустрічі тут теж отримали трохи іншу — ліричну тональність, часом перетворюючись на дружню розмову.

А чи часто у вас є змога поспілкуватися з народною артисткою Ларисою Кадировою або з неординарним режисером Дмитром Богомазовим чи з актором театру і кіно Ігорем Сіговим і почути історію, як його номінували на премію «Оскар» і свідком чого став на церемонії цієї премії у Лос-Анджелесі?

«Zоna» стала і своєрідною творчою майстернею сучасних драматургів, що приїхали на фестиваль: Тетяни Іващенко, Анатолія Крима, Олександра Марданя, білоруса Андрія Курейчика.

Окрім вистав, було кілька художніх виставок. А на день прикордонника 28 травня херсонський театр виступив з ініціативою концертної програми, приїхавши з фестивальною групою за 200 кілометрів на український кордон із Кримом. І цей мистецький подарунок наші прикордонники довго і вдячно згадуватимуть. 

Галина ЦИМБАЛ
для «Урядового кур’єра»