ТРАНСПОРТ

Влада прагне навести порядок на ринку. До чого може призвести війна з нелегалами?

Із 5 січня влада розпочала боротьбу з нелегальними та напівлегальними таксистами. Саме з цього дня набув чинності Закон України «Про автомобільний транспорт», згідно з яким змінено поняття «внутрішні перевезення». Такого, як відомо, і вимагали раніше професійні таксисти і галузеві організації.

Відтепер таксиста-нелегала не врятують шашечки на автівці. Фото Oлександра ЛЕПЕТУХИ

Жорсткі  покарання

Адже у більш ранній версії цього документа під  перевезеннями, які підпадали під ліцензування, малися на увазі такі, що виконуються між містами України. Тож таксі це, як кажуть, обходило стороною. Нова версія «додала» туди і таксистів.

За словами голови Професійної спілки таксистів (ПСТ) Василя Попика, за новим законом право надання послуг таксі мають лише особи зі статусом приватного підприємця і з відповідною ліцензією. Тобто без цього на ринок зась.

Для контролю за виконанням норм документа було значно розширено повноваження Управління державного контролю та нагляду за безпекою на наземному транспорті. За словами його голови Богдана Свищовського, відомство має право проводити перевірки, рейди, контрольні закупівлі. Для таксистів-нелегалів відтепер передбачено адміністративну відповідальність у вигляді штрафів від 1700 до 8000 гривень, а  також конфіскацію транспортного засобу.

Ось такі й справді жорсткі покарання. Утім, Б. Свищовський уже зараз зазначає, що кількість людей, які контролюватимуть виконання цього закону і ревно боротимуться з нелегальними таксистами, незначна. Тому він сподівається на допомогу громадських організацій.

Не врятує єдиний податок?

З одного боку, справа, яку започаткували народні обранці, а виконуватимуть державні та громадські органи, дуже корисна. Так, за даними різних експертів, до 80% ринку таксі країни у «тіні». З іншого — це надає хоч якусь копійку для прожиття власникам автівок, які залишилися без роботи і хочуть прогодувати свої родини.

Саме таку думку має один із власників фірми з таксоперевезень  з Одеси (що вразив своєю солідарністю з нелегалами), який побажав залишитися невідомим. «На сьогодні нелегальні перевезення в межах наших міст — віддушина для безробітних. І якщо зараз їм повністю, як кажуть, перекрити кисень, то вони не зможуть заробляти на хліб. Якщо нелегали переходитимуть у відкритий бізнес, формуючи приватні підприємства та сплачуючи  невеликий єдиний податок, то може лише на перший погляд здатися, що це незначні кошти й інших проблем не існує», — зазначив він кореспондентові «УК».

За словами керівника-інкогніто, це буде лише початком — далі підуть витрати на відмітки у МРЕО, на перефарбування та переобладнання автівки згідно з нормами, які можуть часто змінюватися. Також, на думку фахівця, чималі кошти потрібно буде викладати приватному підприємцеві-одинаку і за щоденний огляд техніка та лікаря. Тож коли він це усе пройде і сплатить, то вижити такому таксистові буде дуже важко і, як упевнений одесит, підприємець-«єдиноподатківець» буде змушений збільшувати тарифи, які будуть навіть вищими за ті, що пропонуватимуть великі компанії-перевізники.

До речі, саме «нелегали» і збивають тарифи на перевезення пасажирів у наших містах та селищах. А легальні таксисти та їхні об’єднання частенько бідкаються, що перевезення залишаються нерентабельними.

Так, на сайті ПСТ оприлюднено інформацію, де її керівники стверджують, що мінімальний тариф на перевезення пасажирів на відстань 1 кілометр повинен становити 5—6 гривень, а не 1,5—2 гривні, як нині.

Звідки взято останні цифри, невідомо. Адже, як зазначає керівник одеської компанії-перевізника, саме зараз у найбільших містах України 1 км перевезень і коштує в середньому 5—6 гривень. Можливо, ПСТ має на увазі тарифи нелегальних перевізників?

Ще один нюанс стосується тарифів, які формуються наразі у пору «великої» ожеледиці на наших дорогах. Так, чимало представників легальних таксі підвищили вартість перевезень інколи на 20-30% порівняно з «доожеледним» періодом. Пасажири скаржаться на те, що часто оператори служб відповідають, що вільних автівок немає, проте, якщо ви погодитеся на підвищений тариф, то машини швидко з’являться. Цікаво, а знизяться тарифи на перевезення пасажирів, коли дороги наших міст і селищ звільняться від льоду та снігу? Адже часто-густо в нас ціни тимчасово підвищуються у зв’язку з «чимось», а потім вже не повертаються на попередні рівні.

Хоч би там як, а ринок найближчим часом зазнає змін. Ось чимало експертів упевнені: ефект у боротьбі з нелегалами буде мінімальним, а люди, для яких залізний кінь став основою заробітку, підуть ще в більшу «тінь». До того ж, легалізація ринку таксі призведе до зростання тарифів. Хоч про таке говорити поки що зарано.