Ігор Ткачук  на посаді в. о. генерального директора УДППЗ «Укрпошта» працює  вже понад чотири місяці. Нині лунають численні запитання журналістів про запобігання корупції на підприємстві, здобутки Укрпошти за цей період, проекти, що перебувають на стадії реалізації, а також про плани на найближчий час. Пріоритетами діяльності керівник підприємства називає знешкодження і неприпустимість корупційних схем, підвищення ефективності роботи Укрпошти та реформування її діяльності.  Щоб дізнатися, як Ігореві Ткачуку вдалося зупинити кризові тенденції на підприємстві, про перспективи Укрпошти, ми поставили йому кілька запитань.

В. о. генерального директора УДППЗ «Укрпошта» Ігор Ткачук.—  Ігоре Віталійовичу, чим Укрпошта відрізняється від інших поштових операторів?

— 10 січня 2002 року Кабінет Міністрів України визначив Українське державне підприємство поштового зв’язку «Укрпошта» національним оператором поштового зв’язку. Таке право держава гарантує своїм громадянам відповідно до її міжнародних зобов’язань. Згідно із Законом «Про поштовий зв’язок», саме національний оператор поштового зв’язку має обов’язково надавати універсальні послуги поштового зв’язку — послуги, які  на всій території України  надають будь-якому користувачеві в заданий строк зі встановленою якістю і за доступною ціною, яку регулює держава.

У багатьох країнах оператори поштового зв’язку, які надають соціально значущі універсальні поштові послуги, отримують компенсації або дотації від держави, проте Укрпошта таких дотацій не отримує.

—  Нині точиться багато розмов щодо можливої корпоратизації Укрпошти. Невже підприємство може перейти  у приватні руки?

— Моя мета як керівника — зробити все можливе, щоб корпоратизація відбулася чесно і прозоро, а в законодавстві щоб було чітко виписано: «без права приватизації». Упевнений, Верховна Рада залишить Укрпошту у стовідсотковій власності держави, надавши статус акціонерного товариства. Це означатиме, що національний оператор поштового зв’язку матиме передусім більшу свободу в діяльності на ринку і відповідно стане більш конкурентоспроможним.

—  Про що саме йдеться? Як може змінитися діяльність підприємства?

— Нині наша діяльність надто зарегульована, ми обмежені в багатьох діях. Один приклад: не маємо права надавати клієнтам гнучкі знижки, бо це в будь-який момент можуть прирівняти до корупційних дій. Можна навести багато інших фактів, наприклад стосовно неможливості розпоряджатися своїм майном. Перетворення на акціонерне товариство зробить Укрпошту більш мобільною, самостійною та створить можливості для залучення стратегічних інвесторів і значних обсягів інвестицій у високотехнологічні проекти.

Зазначу також, що процес корпоратизації відбуватиметься непросто — він  вимагатиме наполегливості і злагодженої співпраці Укрпошти та Міністерства інфраструктури. У нас тепер повне порозуміння, і ми вдячні за увагу і допомогу, яку надають міністр інфраструктури Андрій Пивоварський та його заступники.

Листоношам та операторам обіцяють невдовзі підвищити зарплату. Фото Володимира ЗAЇКИ 

—  Нині обговорюють проект із прискореного пересилання посилок із Китаю. Цей проект було розпочато півтора року тому. Що заважало його фактичному впровадженню досі?

— Завдяки досягнутим домовленостям між Укрпоштою та поштою Китаю українці можуть отримувати придбані в Китаї товари вже за 7—10 днів після їх замовлення в Інтернеті. Досі посилку чекали тижнями, а то й довше. Відтепер посилки з товарами електронної комерції (до 2 кг) надсилатимуть не загальним, а окремим потоком.

Що заважало зробити це раніше? В Україні працює кілька приватних поштових операторів — наших конкурентів особливо в посилковому сегменті. Складається враження, що попереднє керівництво Укрпошти лобіювало інтереси однієї з таких компаній, отож підписання договору між Укрпоштою й Китаєм з незрозумілих причин відкладали. Тепер цим питанням займаються слідчі органи.

Коли мене призначили на посаду в. о. генерального директора, ці штучно створені перешкоди вдалося швидко подолати. Вистачило лише два місяці, щоб узгодити умови співпраці, підписати угоду й у тестовому режимі здійснити обмін 1600 посилками.

— Чи  вдалося викрити якісь корупційні схеми на підприємстві?

— Ми провели перевірку процедури впровадження на Укрпошті системи SAP. Загалом це корисна система, адже впроваджені її модулі дають змогу контролювати фінансові операції на підприємстві та швидко приймати якісні управлінські рішення. Проте її придбали за значно завищеною ціною. Розбираємося з цим.

Викриваючи злочинні схеми, стикаємося навіть із саботажем, коли через людський чинник порушилася робота системи проходження та контролю фінансів Укрпошти. Її відновлювали чотири дні! Цим питанням займаються правоохоронні органи.

Перевірки виявляють, що часто ми регулярно сплачували значні кошти незрозуміло за що. Так, існувала угода, за якою в разі аварії за натискання кнопки системи резервного живлення треба було заплатити 57 тисяч гривень. Cлужба безпеки Укрпошти виявила, що ця послуга, за яку сплачували величезні кошти, полягала у простому перезавантаженні комп’ютера!

—  Ще в перші дні роботи ви заявили, що нещадно боротиметеся з корупцією, і вимагали забезпечити прозорість закупівель.

— Кожен може зайти на корпоративний сайт, а також на канал Укрпошти в YouTube і пересвідчитися, що я виконую обіцяне. Прозорість закупівель, про яку ми говоримо, забезпечує онлайн-трансляція.

Будь-яка людина може спостерігати за проведенням тендерів. І це лише одна зі складових антикорупційної програми, яку я затвердив, і вона діятиме на нашому підприємстві. Цей документ, напрацьований зі службою безпеки Укрпошти, передбачає багато заходів із запобігання і протидії корупції.

—  Укрпошта інформувала про позитивні зміни у своїй діяльності впродовж І кварталу цього року. Загальна сума доходів підприємства за перший квартал становила на 18,8%  більше порівняно з аналогічним періодом торік. За цей час отриманий прибуток перевищив план на 54%. Як топ-менеджменту вдається долати кризу?

— Передусім завдяки рішучим антикорупційним та антикризовим заходам. Загалом вдалося зменшити витрати у 2015 р. на суму понад 100 мільйонів гривень!

Але я усвідомлюю, що антикризові заходи не можуть бути побудовані виключно на економії. Не можна втриматися на плаву за рахунок економії капітальних інвестицій. Якщо ми заощаджуватимемо на капітальних інвестиціях, це призведе до падіння нашої конкурентоспроможності та якості послуг.

Ми глибоко аналізуємо нашу економіку й розуміємо, що навіть в умовах нинішньої застарілої  бізнес-моделі існують точки зростання, які можуть забезпечити збільшення доходів у короткостроковій і середньостроковій перспективі. Саме на них зосереджуватимемося в 2015 році, що дасть змогу закріпити позитивні тенденції.

У сучасних умовах для економії коштів підприємства надзвичайно важлива ефективна політика енергоспоживання. Отож у генеральній дирекції за 100 днів підготовлено проект програми ефективного споживання енергоресурсів на 2015—2020 роки, плануємо найближчим часом розглянути її на науково-технічній раді підприємства.

—  Чи передбачає скорочення витрат скорочення штату Укрпошти?

— Вважаю за обов’язок зберегти лінійний персонал — листонош, операторів, сортувальників, водіїв тощо. Можливі скорочення торкнуться лише керівного складу, а саме управлінців генеральної та обласних дирекцій. Ми повинні позбутися людей, не спроможних працювати в нових умовах і не здатних до результативної роботи. Водночас необхідно зберегти керівників і фахівців, які вміють і прагнуть ефективно працювати й нарощувати доходи Укрпошти. Один із пріоритетів моєї діяльності як керівника підприємства — пошук шляхів підвищення заробітної плати працівникам, які надають послуги: листоношам та операторам.

Ми не тільки намагаємося зберегти нашу мережу, а й відкриваємо нові відділення поштового зв’язку. Наприклад, на початку травня — в Подільському районі Києва. І надалі відкриватимемо їх там, де є потреба.

— В умовах економічної кризи та бойових дій на сході України значення Укрпошти як соціально орієнтованого підприємства зростає. Які напрями діяльності на ринку поштових послуг вважаєте стратегічними на найближчі роки?

— Незважаючи на складну ситуацію в країні, Укрпошта стабільно виплачує і доставляє пенсії та соціальні допомоги, надає широкий спектр інших послуг і гарантовано робитиме це й надалі. У ситуації, коли комерційні банки зазнають значних труднощів, репутація Укрпошти як надійного партнера лише зміцнюється. Так, завдяки надійній роботі підприємства 43 тисячі пенсіонерів цього року перейшли на обслуговування до Укрпошти.

Вважаю, пошта має перетворитися на найбільш довіреного партнера для бізнесу. З початку року запроваджено нові послуги та сервіси на запити клієнтів, зокрема приймання платежів з торговельною виручкою «від» та «на» рахунок юридичних осіб, послуги з видачі готівки власникам платіжних карток та їх поповнення через POS-термінали. Підготовлено новий продукт для клієнтів — «Прискорена пошта», який передбачає пересилання поштових відправлень у скорочені строки. Це надзвичайно важливо для ділового листування, а також для клієнтів інтернет-магазинів.

Крім того, триває робота у сфері посилкового бізнесу. Ми повинні повернути собі як фізичного, так і корпоративного клієнта, запропонувати йому найвигідніші умови співпраці й найсучасніші рішення в цій сфері. Саме задля розвитку підприємства, запровадження новацій у технічній та технологічній сферах діяльності Укрпошти відновлено роботу науково-технічної ради.

—  Нашу газету цікавить ситуація  із передплатою періодичних видань, адже більшість з них українці отримують саме через Укрпошту.

— Звісно, надзвичайно важливий для демократичного суспільства доступ кожного жителя України до друкованих засобів масової інформації. Для налагодження системного діалогу з громадськістю, а також збільшення частки доставки регіональної преси та популяризації вітчизняної періодики цього року Укрпошта підписала меморандуми про взаємодію з Українською асоціацією видавців періодичної преси та асоціацією «Незалежні регіональні видавці України».

Уже розпочато роботу з адаптації чинного законодавства України у сфері послуг поштового зв’язку до законодавства ЄС. Зокрема, Кабінет Міністрів України схвалив розроблений Укрпоштою план імплементації директиви Європейського парламенту та Ради 97/67/ЄС про спільні правила розвитку внутрішнього ринку поштових послуг співтовариства та покращення якості обслуговування.

—  Які ваші плани на найближче майбутнє?

— Маємо втримати і закріпити лідерські позиції на ринку поштових послуг в Україні. Колектив підтримав мою програму дій, і спільні зусилля, спрямовані на ліквідацію корупційних схем в Укрпошті, забезпечення прозорості діяльності підприємства та захист трудових і соціальних прав наших працівників уже починають давати бажані результати.

ДОСЬЄ «УК»

Ігор ТКАЧУК. Народився 1 липня 1973 року у Вінниці. В. о. генерального директора УДППЗ «Укрпошта» (з 19 грудня 2014-го і дотепер). У 2005 році закінчив правничий факультет Львівського національного університету ім. І. Франка. У 2011 році — Національну академію державного управління при Президентові України, Одеський регіональний інститут державного управління, магістр державного управління.

Оксана МАЛОЛЄТКОВА,
«Урядовий кур’єр»