РЕЗЕРВИ 

Держава збільшує закупівлю ліків для українців за рахунок підвищення ефективності використання бюджетних коштів  

Обнадійлива новина для сімей з дітьми, які потерпають від рідкісної  та небезпечної хвороби – гемофілії:  29 листопада центральне медичне відомство розпочало додаткові тендерні закупівлі ліків від цієї  недуги. Майже 7 млн грн бюджетних коштів  вдалося заощадити за рахунок наведення порядку в тендерних закупівлях. Таких препаратів  цьогоріч придбано  майже на 30 млн грн — перевага надавалася саме ефективнішим лікам, більшість з них уже надійшла в області. 

До України почала надходити і російська вакцина для профілактики туберкульозу (БЦЖ), що пройшла необхідні перевірки. Її розвозять у пологові  будинки областей. Створеного  запасу вистачить до березня 2012 р.

Міністр охорони здоров’я України Олександр Аніщенко вважає, що ефективній закупівлі препаратів у 2011 році, зокрема, сприяло проведення інвентаризації залишків лікарських засобів. «У 2011 році повністю переглянуто перелік препаратів, що закуповуються за державні кошти. Розширено коло фармацевтичних компаній, що можуть взяти участь у тендерах», — повідомив він. Це дало змогу досягнути відчутної   економії фінансів — майже 140 млн грн, які спрямовано на додаткову закупівлю ліків.

Зазначимо, що цього  року вперше за останні три роки  планується повністю забезпечити потребу у вакцинах для профілактики таких небезпечних інфекційних хвороб, як дифтерія, туберкульоз, поліомієліт, тоді як у попередні роки цей показник не перевищував 60%.

Отже система  державних закупівель стає ефективною і прозорою процедурою, набуває  нових практичних форм.  Так,  з’явилася ідея передати у 2012 році повноваження щодо забезпечення країни ліками відповідно до державних програм в  області. Ця проблема має як  прихильників, так і  противників. Зокрема викликає занепокоєння, що розпорошеність відповідальності  негативно вплине  на боротьбу з основними соціально небезпечними  хворобами, а це  вже зачіпає аспект державної безпеки.

Краще купувати якісне і дешевше, ніж підробку і дорожче. Фото УНІАН

Як свідчить  вітчизняний і зарубіжний досвід,  на місцевому рівні подекуди легше вигадувати та реалізовувати різні «схеми» освоєння бюджетних коштів. До того ж,  на місцях бракує фахівців з питань державних закупівель.

Показовий випадок був торік у Росії, коли тамтешнє медичне відомство  разом  з відомими  міжнародними  компаніями звинуватили в  завищенні цін під час централізованих закупівель. Секрет дешевизни медпрепаратів у регіонах виявився простим: на місцях маловідомі фірми продавали крадені ліки відомих брендів. Де гарантія, що підробки або контрабандні ліки не продаватимуть і у нас.  

До речі, у  країнах ЄС однорідні товари намагаються придбати централізовано, в тому числі  й з  економічних причин: бо за  гуртових закупівель  ціни завжди нижчі. Знижки, зазвичай,   становлять 10%. Якщо український МОЗ проводить тендери майже на 2 млрд грн, то економія становитиме приблизно 200 млн грн, а роздробивши  лоти по областях,  бюджет просто втратить ці кошти.

Чи не тому  Казахстан, реформуючи свою медичну галузь, ще два роки тому вирішив забрати закупівлі у 16 регіонів країни і передати у центр. Вочевидь, там прислухалися до актуальної настанови ВОЗ, яка наполегливо рекомендує консолідувати  закупівлі на національному і міжнаціональному рівнях і придбавати  медпрепарати  або у виробників, або у їхніх прямих представників. У результаті ціна знижується в рази.

Отож,  вітчизняна система закупівель лікарських засобів та медикаментів має вдосконалюватися з урахуванням кращого досвіду. Це і формулярна система, нещодавно запроваджена нашим МОЗ, яка вже зараз враховується при визначенні номенклатури закупівель. Тобто, йдеться про  обов’язковий стандарт лікування, за якого виключається можливість призначати  пацієнтові дорогий препарат, бо хтось отримає винагороду від фармацевтичної компанії.

Міністерство закуповує ліки лише тоді, коли їхня ефективність і безпека доведені документально, а співвідношення вартості та користі лікування – найкращі. Саме такі  препарати виписуватимуть  лікарі.

Фахівці галузевого міністерства розробили також принципи формування асортименту ліків, що враховують не лише статистичні дані захворюваності населення, а й фармакоекономічні, зокрема зниження смертності і зростання виживання, вартість курсу лікування та якість життя пацієнта.

Важливо, що за допомогою закупівель відтепер запроваджують і нові технології та методики лікування, ефективніші медикаменти. На жаль, субвенції для закупівлі переважної більшості ліків  в областях певною мірою можуть перекреслити результативність позитивних рішень і дій. Вочевидь, ще не настав час тотальної  бюджетної децентралізації, оскільки в медицині вона призводить до істотного  зростання цін, а отже,  негативно позначається  на  якості життя громадян.

КОМПЕТЕНТНА ДУМКА

                                   
Василь ЛАЗОРИШИНЕЦЬ, 
начальник лікувально-організаційного управління
Національної академії медичних наук:

— Коли запровадили децентралізовану закупівлю інсулінів, з 27-ми регіонів лише на Полтавщині їхня вартість зменшилася на 10 відсотків, у решті областей вона відчутно зросла — в середньому на 40 відсотків, а подекуди й на 90. Тож очевидно, що передача повноважень щодо закупівлі ліків на місця призведе  до їхнього здорожчання. Водночас існує реальна загроза втратити   ще й контроль над якістю лікарських засобів. Переконаний, слід все тримати  під ретельним наглядом.