31 рік тому вибухнув четвертий енергоблок ЧАЕС. Ця катастрофа найбільша в історії ядерної енергетики. Стався викид радіоактивних речовин, зупинити який вдалося ціною здоров’я й навіть життя тисяч ліквідаторів. Утім, керівництво СРСР намагалося приховати масштаби катастрофи. Жодних застережень чи рекомендацій від влади не було, а люди проводили час на вулиці й дихали зараженим повітрям. І лише після повідомлень із-за кордону, де було зафіксовано радіоактивні частинки, почалась евакуація жителів заражених районів. Руйнівні наслідки впливу опромінення на здоров’я громадян та їхніх нащадків відчуваються й досі. Тому постраждалих від Чорнобильської катастрофи підтримує держава.

Вона гарантує відшкодування за шкоду здоров’ю або втрату працездатності громадянами та їхніми дітьми, втрату годувальника, якщо його смерть пов’язана з катастрофою на ЧАЕС, матеріальні втрати у зв’язку з цією аварією. Також забезпечує проходження своєчасного медобстеження, лікування і визначення доз опромінення відповідних категорій громадян. Однак чорнобильці ще стикаються з труднощами. Про це свідчить велика кількість звернень, що надходять на урядову «гарячу лінію».

За повідомленням управління взаємодії з громадськістю Урядового контактного центру, протягом 2016 року на урядову «гарячу лінію» надійшло понад 7000 звернень від осіб, що потерпіли від Чорнобильської катастрофи, й учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС. З початку 2017-го з тих самих причин зареєстровано майже 1800 звернень. Найбільше — від жителів столиці, Київської, Житомирської та Дніпропетровської областей. Основні питання, що порушували заявники цієї категорії, такі: виплата житлових субсидій, надання пільг, отримання різних видів державної допомоги, рідше — щодо надання статусу пільговика; оплати, відсутності або неякісного надання житлово-комунальних послуг, встановлення лічильників; нарахування і перерахування пенсій, виплата доплат та достроковий вихід на пенсію; недбальство, перевищення влади, використання службового становища посадовими і службовими особами; питання правосуддя, що пов’язано з невиконанням судових рішень про виплату коштів особам, постраждалим внаслідок катастрофи на ЧАЕС.

Пенсіонер МВС та учасник ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС ІІ категорії з Ужгородського району Закарпатської області повідомив на урядову «гарячу лінію», що подав документи до районного управління соцзахисту для оформлення житлової субсидії, але не отримав жодної відповіді. Це звернення надійшло на розгляд Ужгородської РДА, після чого заявникові призначили субсидію. Тож питання вирішено повністю, що і підтверджено зворотним зв’язком.

На урядову «гарячу лінію» надійшло невідкладне звернення від жительки Рівного, що потерпіла внаслідок катастрофи на ЧАЕС. Вона народила дитину, яка самостійно не дихала, тож її довелося підключити до апарата штучного дихання. Заявниця просила надати безкоштовну кваліфіковану медичну допомогу. Після розгляду звернення в управлінні охорони здоров’я Рівненської ОДА дитині надали безкоштовне лікування за рахунок закладу. Фахівці центру переконалися в цьому, зателефонувавши заявниці.

За період із 17 квітня по 23 квітня 2017 року на урядову «гарячу лінію» надійшло 48 546 дзвінків, а також 739 звернень зареєстровано через інтернет. Отримати відповідь, роз’яснення чи довідкову інформацію можна, звернувшись на урядову «гарячу лінію» за номером телефону 1545 у цілодобовому режимі та безкоштовно в мережі фіксованого зв’язку Укртелекому, телефонів мобільних операторів Київстар, Vodafone Україна, Лайфселл. 

Для підприємців діє «гаряча лінія» за номером: 0-800-503-045.

Для громадян України, які перебувають за кордоном, номер телефону урядової «гарячої лінії»: +38(044)284-19-15.

Оформити звернення можна також через веб-сайт Урядового контактного центру за адресою: www.ukc.gov.uа