Незграбні дії київської міської влади на ринку скрапленого газу можуть призвести до значного подорожчання палива і соціального вибуху,  попереджає профільна бізнес-асоціація.

У березні в столиці відновилися масові демонтажі автомобільних газових заправок. Формальне пояснення — через порушення правил благоустрою і з міркувань безпеки. Але комунальні служби насамперед взялися за об’єкти, які працюють легально і сплачують податки, а нелегальні об’єкти, яких в столиці більшість, не чіпають. У результаті ціни на пальне на столичному ринку можуть зрости на 30—40%, заявив 24 березня президент Першої Київської асоціації скрапленого газу Олександр Приступов. Асоціація об’єднала в своїх лавах 100 об’єктів — 70% легальних автомобільних АГЗП столиці, на яких щороку заправляють більш ніж 7 мільйонів автомобілів. Торік Перша Київська сплатила понад 7 мільйонів гривень податку на додану вартість і 15 мільйонів гривень акцизного збору. На всіх її заправках, запевнив президент, встановлено касові апарати, які забезпечують прозорість у роботі та веденні бізнесу.

Усі дозвільні документи, запевнив журналістів Олександр Приступов, на газових заправках асоціації є. Просто їх не хочуть бачити демонтувальники. Фото надане автором

«І от за останні два тижні, — обурювався Олександр Приступов, — невідомі люди в балаклавах демонтували сім об’єктів асоціації. Якщо цей процес законний (а київська міська влада стверджує саме так), то чому його виконавці ховають свої обличчя? Це по-перше. По-друге, демонтоване обладнання вивозять у невідомому напрямку. Рахунки за його «зберігання» виставляє потерпілим АГЗП ТОВ «Екоенергоальянс», створене 5 лютого 2016 року в місті Кривому Розі на Дніпропетровщині. Який стосунок має ця компанія до Києва (до речі, нині через неї «пройшло» понад 20 мільйонів гривень) і чому вона виписує рахунки на 150—200 тисяч гривень — суму, що перевищує ринкову вартість обладнання та газу? І, нарешті, куди вивозять викачаний фактично нашими конкурентами газ (пан Приступов продемонстрував фотографії газовозів, за написами на бочках яких можна визначити їхніх власників. — Авт.) із заправок? Останнє взагалі не вкладається в голові: уявіть, що демонтувати «Макдональдс» у центрі міста приїхав транспорт «Пузатої хати». Навіщо міська влада протиставляє одну компанію іншій? І взагалі, що це за бандитизм у столиці європейської країни?!»

Дуже схоже на рейдерство, для чого навмисно створено умови правової невизначеності. Ось що пише у відповідь на запит асоціації департамент містобудування та архітектури про видачу АГЗП так званих земельних паспортів з КМДА: «На сьогодні відсутній порядок розміщення на території міста АГЗП, який передбачав би оформлення департаменту містобудування та архітектури паспортів прив’язки наведених об’єктів». Тобто міська влада, за словами Олександра Приступова, не виробила правил гри для газового бізнесу з 2008 року!

«Місто не встигає за бізнесом, — переконаний президент асоціації. — Тим часом скраплений газ став соціальним паливом для малозабезпечених верств населення. Торік його продаж зріс на 30%. А бензину і дизелю — впав на стільки.»

«Усе це не робиться з причин, які нам добре зрозумілі, — підсумовує Олександр Приступов. — У Києві триває перерозподіл газового ринку. І хтось претендує на його монополізацію. У нас навіть є інформація, що на одній із заправок можуть організувати вибух, щоб потім заявити, що всі об’єкти небезпечні».

Скраплений газ важливий для міста і впливає на ціноутворення в столиці. Майже 100% таксі Києва їздять на газі. У разі монополізації ринку ціни на скраплений газ можуть зрости на 30—40%, на інші види пального — на 15—20%, бо зникне конкуренція. Відповідно зростуть ціни і на всі товари та послуги, собівартість яких містить транспортну складову. Це може призвести до соціального вибуху. «Ми відповідально заявляємо, що в членів асоціації є всі дозвільні документи на експлуатацію цих об’єктів. Тому АГЗП Першої Київської працюють у правовому полі, і ми будемо боротися за свої права. Задля цього підготували спеціальні пам’ятки, як потрібно поводитися у ситуаціях, коли на заправку приходять руйнівники», — заявляє Олександр Приступов.

Перша Київська асоціація скрапленого газу вимагає від КМДА та його департаментів припинити монополізацію ринку і дотримуватися закону, а також у широкому громадському діалозі розробити порядок розміщення АГЗП в столиці. Таке обговорення має відбуватися за участі легального бізнесу, незалежних експертів і преси.

«Ми забезпечуємо паливо високої якості за найнижчими цінами, тому що конкуруємо між собою за кожного споживача. Ми найбільше зацікавлені в абсолютній відкритості. Не допустимо монополізації, будемо боротися за прозорі правила гри на ринку», — наголосив президент Першої Київської асоціації скрапленого газу.

PS. Якщо в київської міської влади є свої аргументи, ми готові їх вислухати. Бо невирішення «газозаправного питання» у столиці може спричинити дуже сумні наслідки. Скраплений газ в умовах соціальної скрути став соціальним пальним, від якого залежать бюджети сотень тисяч домогосподарств Києва. Тож в інтересах громади відкрито розробити і ухвалити прозорі правила гри на ринку.