Нещодавно міністр економіки Айварас Абромавичус через соціальні мережі зробив гучну заяву, написавши: «Вислав на узгодження в інші органи пакет законів зі скасування трудової книжки. Чекаємо реакцію». Що дасть запровадження новації та який зиск матимуть від скасування, як дехто вважає, пережитку радянського минулого, кореспондент «УК» розпитав у експертів.

У більшості європейських країн трудових книжок немає. Чи довго вони ще протримаються в Україні?

Європейський досвід

Цей документ по суті — головне джерело інформації про трудовий шлях людини. Звісно, ще є резюме, але в ньому дуже легко прикрасити інформацію про себе. У трудовій книжці це неможливо, оскільки в документі робити записи може лише працівник відділу кадрів.

Першими, хто почав використовувати трудові книжки, були англійці й французи. Завдяки їм роботодавець контролював підлеглих, які без цього документа не могли змінити місце роботи. Власник підприємства мав право написати в трудовій книжці свою думку про співробітника, що слугувало свого роду рекомендацією у разі зміни місця служби.

За словами фахівця юридичної компанії «Алексєєв, Боярчуков і партнери» Юлії Лець, тепер у більшості європейських країн такого поняття, як трудова книжка, вже не існує. На відміну від пострадянських країн, в Європі діє система страхових полісів, в яких і зберігається вся інформація про те, на яких підприємствах і скільки працювала людина. Також відповідна інформація зберігається в центральній електронній базі даних пенсійного страхування. На підставі цих відомостей у подальшому й нараховують пенсію.

У країнах Євросоюзу досвід роботи часто підтверджують рекомендаціями і характеристиками, які колишній роботодавець видає співробітнику при звільненні і які зазвичай просить надати новий керівник. Водночас у деяких європейських країнах використовують трудові картки, які містять всі персоніфіковані дані людини. Щоправда, претендент на посаду сам вирішує, надавати потенційному керівнику цю картку чи відмовитись це робити.

Оптимізація витрат

За прогнозами неурядової організації EasyBusiness, із запровадженням такої новації в Україні вдасться щорічно економити приблизно 500 мільйонів гривень. Це буде можливим завдяки скороченню витрат на адміністрування й утримання архіваріусів, йдеться в повідомленні цієї організації в соціальних мережах.

— Економію розраховано на підставі даних Державної служби статистики. За основу взяли кількість підприємств різного масштабу й кількість найманих працівників — два і дев’ять мільйонів відповідно, — роз’яснює співзасновник організації EasyBusiness Микола Гайдай. — За нашим припущенням, на адміністрування трудових книжок на підприємстві в середньому необхідна одна година на рік роботи спеціаліста відділу кадрів. З огляду на це й отримали 300 мільйонів гривень, які бізнес може зекономити на адмініструванні трудових книжок щорічно, а також 200 мільйонів гривень на зберіганні трудових книжок.

У прес-службі Мінекономрозвитку теж упевнені в раціональності такого кроку. На думку представників цієї установи, скасування трудових книжок допоможе підприємцям спрямувати заощаджені гроші на найм нових співробітників. Звісно, якщо вони того забажають. Ще один плюс — скасування трудових книжок покращить відносини між роботодавцем і персоналом, адже не виникатимуть конфлікти і не доведеться позиватися в суді через те, що власник не віддав цей документ.

Мінекономрозвитку також аргументує доречність такої новації. Скажімо, під час оформлення робітника працівник відділу кадрів робить відповідний запис, а бухгалтерія — всі необхідні відрахування на підставі ідентифікаційного коду громадянина. Це все разом з інформацією про місце роботи заносять у базу Єдиного держреєстру застрахованих осіб. Такі операції потребують певного часу, який оплачують підприємці.

Однак працівники відділу кадрів, з якими поспілкувався кореспондент «УК», дивуються, як саме можна виокремити цю саму годину на рік? Щодо зберігання документів теж не дуже зрозуміло: яка економія від зберігання книжок у сейфі, адже він навіть електроенергію не споживає. Ну хіба що вдасться зекономити на його купівлі, щоправда в більшості компаній у сейфах зберігають й інші важливі документи.

— Користі від скасування трудових книжок я не бачу. Скільки ми можемо на цьому зекономити? — задається питанням президент Українського аналітичного центру Олександр Охріменко. — Тепер кожен працівник купує книжку самостійно. Хіба що на цій «значущій» покупці вдасться зекономити, проте, як на мене, один раз за все життя можна витратити якихось 50 гривень. Думаю, навряд чи для працівника це надто істотна економія. Ще одне запитання: який фонд оплати праці всіх кадровиків по країні? Переконаний, що такої цифри немає. Тому така економія дуже примарна.

Зауважимо, що спеціалісти Мінекономрозвитку підготували законопроект, згідно з яким передбачається внесення змін у 22 закони України.

Перспективи впровадження

Відмова від трудових книжок жодним чином не позначиться на нарахуванні пенсії. Адже її розраховують згідно з розмірами внесків до Пенсійного фонду, а не записами в трудовій. Також ця новація не вплине на отримання соціальних виплат, адже інформацію надають з копій наказів, виписок Єдиного реєстру центру зайнятості та податкової інспекції.

Із 2000 року в Україні існує реєстр застрахованих осіб: його ведуть в електронному вигляді, він містить дані про платежі до Пенсійного фонду за кожного працівника. Саме за відрахуваннями і визначають страховий стаж робітника, відповідно до якого потім оформлюють пенсію.

— Ми не бачимо істотних ризиків у скасуванні трудових книжок на паперових носіях, — наголошує Микола Гайдай. — Проте міністр соціальної політики Павло Розенко занепокоєний тим, що Єдиний реєстр не централізований. Важливо розуміти, що ініціатива набуває чинності лише через шість місяців після офіційної публікації вже ухваленого парламентом та підписаного Президентом закону. За оптимістичними прогнозами, це станеться у ІІ—ІІІ кварталі 2016 року, тож лишається ще 9 місяців на втілення ІТ-рішень для централізації реєстру і доповнення його необхідними відомостями.

У прес-службі Мінекономрозвитку переконують, що зі скасуванням трудових книжок облік пенсій взагалі не зміниться. Основа для підтвердження стажу роботи це персоніфікована інформація з Єдиного реєстру застрахованих осіб, який веде Пенсійний фонд з 2000 року. Згідно із запропонованими змінами всі трудові книжки будуть повернуті працівникам для зберігання. Щодо стажу, отриманого до 2000 року, то процес його обліку в пенсії не змінився. Для цього потрібно подати до Пенсійного фонду документи від минулих роботодавців із зазначенням відрахувань у Пенсійний фонд за той чи той період. Трудову книжку також можна буде використовувати як аргумент під час обчислення трудового стажу, отриманого до 2000 року. Щоправда, довідка з Пенсійного фонду буде вагомішим підтвердженням.

ТОЧКА ЗОРУ

Віталій МУЩИНІН,
заступник міністра соціальної політики:

— Нині ми уважно вивчаємо цей законопроект. У скасуванні трудових книжок є певний сенс, але зараз бачимо деякі законодавчі неузгодженості цього процесу. Нині підрахунок робочого стажу можливий без трудової книжки лише з 2000 року. Тож є періоди, які потрібно підтверджувати трудовими книжками. Це стаж, отриманий до 2000 року. Водночас стосовно цього законопроекту є застереження. Зараз ці та інші питання активно вирішуємо з Мінекономрозвитку. Думаю, найближчим часом дійдемо згоди у загальному підході щодо безпосередньо процесу реалізації. Якщо ми побачимо, що це питання не можна врегулювати законодавчо, проситимемо відтермінувати його.