ІНТЕГРАЦІЯ

Транскордонна політика зазнає змін, управління кордонами стає інтегрованим

Кордони - невід'ємна ознака будь-якої держави, що сприяє формуванню державно-територіального організму. Без чітко визначених і добре захищених кордонів держава не може забезпечити своє суверенне право на організацію власної соціально-економічної системи.

Про це йшлося на "круглому столі", який спільно організували Національна академія державного управління при Президентові України та Державна прикордонна служба. Завдяки відеоконференцзв'язку до розмови змогли долучитися науковці регіональних інститутів НАДУ та керівництво Львівського, Одеського і Харківського загонів прикордонної служби.

Зазначалося, що посилення охорони державного кордону створює певні перешкоди для транскордонних контактів. Спрощення прикордонних і митних процедур, навпаки, сприяє їх розвитку. При цьому відкриття кордону вимагає гармонізації економічних і митних політик та діяльності правоохоронних органів суміжних країн, а також створення загального прикордонного простору, контроль над зовнішніми кордонами якого має бути приведений у відповідність до певних стандартів.

Для ефективної протидії сучасним загрозам необхідна спільна скоординована й гармонізована політика, результатом якої стала Концепція інтегрованого управління кордонами, затверджена українським урядом у жовтні 2010 року. Її розробці передували ряд наукових і аналітичних досліджень, які проводились з моменту реформування прикордонного відомства в правоохоронний орган.

За словами заступника голови Державної прикордонної служби Олександра Мельникова, ця концепція підтверджує свою послідовність в планах та діях у сфері забезпечення прикордонної безпеки. Її реалізація дасть змогу забезпечити виконання зобов'язань України у рамках безвізового діалогу з ЄС, привести систему інтегрованого управління кордонами у відповідність до європейських стандартів, підвищити рівень прикордонної безпеки і забезпечити відкритість кордону для законної транскордонної діяльності.

У січні цього року Кабмін затвердив План дій для ефективної реалізації Концепції, який визначає чіткі часові показники і головні завдання на всіх чотирьох рівнях, відповідальність суб'єктів інтегрованого управління кордонами і потреби в ресурсах.

Особливе місце в системі гарантування безпеки вітчизняних кордонів займає Західне регіональне управління прикордонної служби, що зумовлено його розміщенням на транскордонних шляхах сполучення між Європою й Азією та охороною кордону з п'ятьма державами.

Саме тут у 2010 році наші прикордонники затримали 86 одиниць зброї, 250 тис. штук боєприпасів, 6,2 кг наркотичних речовин, 3,6 кг таблеток психотропної дії, виявили автомобілі, що перебували у базі даних викрадених і переміщувались через кордон з несправними чи підробленими документами.

Зауважимо, що експерти Місії Європейської Комісії з надання допомоги в питаннях кордону в Україні та Республіці Молдова допомагають нашим країнам наблизитись до європейських стандартів, поліпшити прикордонний менеджмент, забезпечити законність, безпеку, культуру і комфорт для осіб, які перетинають державний кордон.

Нарощується потенціал охорони і на українсько-російському кордоні. Загальна протяжність його становить майже 2000 км.

У 2010 році при спробах незаконного перетину тут затримано 315 незаконних мігрантів, відмовлено в пропуску через державний кордон майже восьми тисячам потенційних мігрантів. Вилучено понад 300 одиниць зброї, дві тис. штук боєприпасів, дев'ять кг вибухових речовин, 75 кг наркотиків.

Учасники "круглого столу" зазначали, що на виконання домовленостей між президентами України та Росії для спрощення прикордонних формальностей введено нові моделі прикордонного контролю в пунктах пропуску.

Сучасні загрози прикордонній безпеці уніфікуються, зростають, вимагають більших сил і ресурсів для їх запобігання. Це й зумовлює необхідність ефективних обговорень теоретиків та практиків, визначення нових завдань і способів застосування всіх складових системи гарантування безпеки держави, яка б відповідала вимогам часу.

 

Ігор ГРИЦЯК,
завідувач кафедри євроінтеграції НАДУ