ЗАХИСТИТИ СПОЖИВАЧА

 Чи запрацює в липні нова система державного ринкового нагляду?

Система контролю за якістю товарів, які надходять на український ринок, вимагає негайного удосконалення. Про це йшлося під час недавнього круглого столу "Ринковий нагляд за нехарчовою продукцією в Україні: шлях до європейського ринку".

Нинішня система технічних вимог до продукції в Україні успадкована від Радянського Союзу - система ГОСТів, яка могла працювати лише за жорсткого обмеження кількості товарів. Державна система тотального контролю свого часу забезпечувала адміністративний контроль на всіх стадіях - від виробництва до реалізації товарів. Але тоді контролювати потрібно було досить обмежений асортимент. Нині ж на ринки надходить в сотні разів більше найменувань товарів, та й технології їх виробництва не стоять на місці. Тож незмінні ще з радянських часів ГОСТи й механізми їх дії не дають можливості ефективно контролювати всю продукцію.

Аби змінити ситуацію, потрібно трансформувати ці механізми за європейськими стандартами. Для цього вже зроблено певні кроки. У грудні 2010 року ухвалено закони "Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції" та "Про загальну безпечність нехарчової продукції". Ними передбачається запровадження європейських принципів ринкового нагляду, основних механізмів і процедур, що відповідають практиці країн ЄС. Ці нормативні акти визначають 6-місячний перехідний період для розробки й прийняття підзаконних нормативно-правових актів, визначення структури, розробки процедур тощо. Тому вже з липня система державного ринкового нагляду повинна працювати.

- Європейський досвід показує, що для прийняття таких серйозних актів перехідного періоду тривалістю 6 місяців замало. Тож чи запрацює ця система саме з липня - ще питання. Разом з тим певні зрушення все ж будуть, - переконаний старший аналітик Міжнародного центру перспективних досліджень Ігор Шевляков. - Хоча й створюватиметься ця система не на порожньому місці, та процес реформування і трансформації не обіцяє бути легким і безболісним.

Фахівці пояснюють, як працює Європейська система: у разі виявлення в якійсь роздрібній точці небезпечного товару вона дає можливість його ідентифікувати по всьому ланцюгу постачання. Причому йдеться не тільки про країну, де він реалізується, а й країни ЄС. Обмежувальні й корегувальні заходи повинні стосуватися всієї партії такої продукції, забезпечуючи захист максимального кола споживачів.

 

Натомість українська система, що займається представленими товарами на ринку, може працювати лише з окремими торговцями, тому дієвість заходів дуже обмежена. Приміром, той самий небезпечний товар, виявлений і вилучений в одному магазині, може спокійно продаватися в сусідньому.

- Для того, щоб ринковий нагляд за нехарчовою продукцією був ефективним, потрібно визначити перелік органів ринкового нагляду та сфери їхньої відповідальності, - пояснює Ігор Шевляков. - У кожному органі варто визначити посадову особу, відповідальну за здійснення ринкового нагляду саме цим органом, а також забезпечити необхідним обладнанням органи ринкового нагляду, і зокрема інспекторів. А ще -визначити порядок моніторингу причин і кількість звернень споживачів про захист їхнього права на безпечну продукцію та затвердити порядок здійснення контролю продукції. Окрім того, повинна бути створена система оперативного взаємного сповіщення про продукцію, що становить серйозний ризик.