Кандидат психологічних наук 
Юрій ВІТОМСЬКИЙ

Діти — не тільки майбутнє України. Вони — сьогодення нашої держави. Саме тому діяльність із захисту дітей та їхніх прав визначено загальнодержавним пріоритетом. Зокрема ці питання нещодавно розглядали на Всеукраїнській нараді з питань захисту прав дитини під головуванням Президента України. Відкриваючи засідання, Віктор Янукович наголосив: йдеться про захист дитини та дотримання її прав, які тісно пов’язані з національною безпекою і майбутнім нашої держави.

Питання безпеки дітей під час навчального процесу неодноразово  порушували на сторінках нашої газети. Такі публікації привертають увагу наших читачів, насамперед представників органів місцевого самоврядування,  освіти, керівників навчальних закладів. Тож у продовження розмови — наша чергова зустріч з Юрієм Вітомським, депутатом Богунської районної у м. Житомирі ради і головою батьківського комітету київської гімназії №315 та загальноосвітніх закладів Дарницького району м. Києва. Він на практиці переймається проблемою безпеки учнів в освітніх установах під час навчально-виховного процесу, знаходить меценатів і спонсорів, які погоджуються обладнати школи та дитячі садки сучасними реєстраційно-аналітичними системами безпеки.

— Юрію Леонідовичу, за час, який минув від нашої попередньої зустрічі, ви здобули науковий ступінь кандидата психологічних наук. А чи є нові здобутки у вашій громадській діяльності?

— Набув подальшої розбудови наш громадський проект «Безпека та інновації — навчальним закладам». Нагадаю, що його суть полягає в розв’язанні питання фізичної безпеки дітей під час навчально-виховного процесу в освітніх установах шляхом встановлення сучасних реєстраційно-аналітичних комплексів безпеки й повної автоматизації навчального процесу. Адже тільки шкільні вахтери й чергові вже не в змозі контролювати ситуацію. Нині школи потребують встановлення сучасних комп’ютеризованих оптичних реєстраційно-аналітичних систем автоматичного виявлення сторонніх осіб.

Такі системи привертають увагу співробітників навчального закладу, чергових та охоронців до сторонніх осіб, які намагаються потрапити на територію навчального закладу, але не мають на це права. Це дає змогу своєчасно з’ясувати причину візиту та вжити відповідних заходів. Реєстраційно-аналітична система також допомагає адміністрації навчального закладу виявляти прогули та запізнення як учнів, так і вчителів, автоматично формувати списки присутніх і відсутніх, переглядати повну історію та статистику відвідування навчального закладу, що сприяє підвищенню рівня дисципліни й відповідальності дітей. А унікальна можливість системи щодо оперативного SMS-інформування батьків дитини, як тільки вона перетнула поріг навчального закладу, консолідує зусилля батьків і вчителів щодо виховання дітей та залучає батьків до навчально-виховного процесу.

— Скільки ж коштує такий реєстраційно-аналітичний комплекс?

— До 40 тисяч гривень. Зібрати таку суму для батьківського комітету будь-якої школи — неабияка проблема. Водночас держава фінансує тільки першочергові потреби освіти. Тому я зосередився на пошуку благодійних організацій, меценатів і спонсорів, яким небайдужа безпека наших дітей. І вийшло за народним прислів’ям: «Хто шукає — той знаходить».

Я навіть не чекав на таку підтримку і розуміння і від Уповноваженого Президента України з прав дитини Юрія Павленка, і від засобів масової інформації, зокрема вашої газети, офіційних веб-сайтів органів державного самоврядування. Тому шукати меценатів стало набагато простіше. Тож спочатку мені вдалося залучити кошти для обладнання системами безпеки, контролю та автоматизації навчального процесу десяти навчальних закладів країни. Йдеться про Київ, Вінницю, Севастополь, Одесу. Згодом до них приєдналися дві освітні установи районних центрів Житомирської області. Сучасними системами безпеки у жовтні та листопаді цього року обладнані школа №2 у Коростені та колегіум у Новоград-Волинському.

Тож, користуючись нагодою, висловлюю подяку Новоград-Волинському міському голові  Володимирові Загривому та Коростенському міському голові Володимирові Москаленку, директорам навчальних закладів Оксані Кузнєцовій та Камілії Седлецькій за розуміння того, що безпека наших дітей та інноваційні технології в навчальних закладах — це не завтрашній, а сьогоднішній день. Слова нашої глибокої вдячності хай почує і голова Житомирської обласної Спілки поляків України Вікторія Лясковська-Щур, за ініціативи та підтримки якої відбулося впровадження проекту у  загальноосвітніх установах Житомирщини.

Крім того, у відповідь на наше звернення 180 тисяч гривень надав благодійний фонд  засновника однієї з найбільших мереж супермаркетів України очікуємо надходження коштів на подальше впровадження проекту від окремих політиків та бізнесменів. Нині вирішується питання щодо залучення коштів для обладнання системами безпеки, контролю та автоматизації навчального процесу окремих навчальних закладів Харкова та  Дніпропетровська.

Поки діти в школі, батьки можуть бути спокійними. Фото автора

— А як загалом сприймають цей громадський проект державні органи влади?

— Почну з фактів. Нещодавно за діяльність у справі захисту дітей, зокрема розвиток проекту «Безпека та інновації — навчальним закладам» я отримав Подяку Уповноваженого Президента України з прав дитини Юрія Павленка. Такі ж відзнаки отримую від голів міських адміністрацій, де впроваджений проект. На жаль, ще не всі знають про нашу ініціативу, хоч я намагаюся всіма засобами інформувати державні органи влади щодо проблеми безпеки дітей в освітніх установах.

На моє звернення щодо реалізації проекту «Безпека та інновації — навчальним закладам» до Міністерства освіти і науки, молоді та спорту, в черговий раз було отримано підтвердження того, що одна з умов безпеки учнів — обмеження доступу сторонніх осіб до навчального закладу. Органи управління освітою та керівники шкіл у разі залучення благодійних та спонсорських коштів можуть встановлювати електронно-пропускні системи, якщо вони відповідають вимогам санітарних і протипожежних правил.

Слід підкреслити, що системи, які встановлюють в освітніх установах в рамках проекту «Безпека та інновації — навчальним закладам», відповідають вимогам вітчизняного санітарного законодавства і дозволені для встановлення в загальноосвітніх установах, мають всі сертифікати відповідності стандартам країни; схему встановлення обладнання погоджували з державним пожежним наглядом МНС України.

Ця система розроблена з урахуванням того, що основний її користувач — діти, а головне її призначення — зробити їхнє перебування у школі комфортним і безпечним.

Окрім того, питання безпеки дітей, контролю та автоматизації навчального процесу обговорювали на засіданні Громадської гуманітарної ради Київської міськ?держ?адміністрації при розгляді програми «Стандарт столичної освіти». Вважаю, що одне з головних положень, яке, на мою думку, повинно бути включено в цю програму, — безпека наших дітей під час навчально-виховного процесу. Такі пропозиції я надав голові Київської міськдержадміністрації Олександрові Попову.

— Скажіть, будь ласка, чи траплялося у вашій громадській діяльності, що ці ініціативи не сприймали?

— На жаль, як і все нове, наш проект не виняток щодо цього. Хоч я не маю на увазі питання фінансування. Ідеться про політичні аспекти, які виникають на рівні органів місцевого самоврядування, зокрема про суперечки щодо політичної сили, під прапором якої потрібно впроваджувати цей проект, або несприйняття представниками політичних сил того факту, що цією справою займається хтось інший, а не вони. Але це, на щастя, поодинокі випадки.

— Чи потребує проект технічного вдосконалення?

— Комп’ютерні та інформаційні технології стрімко розвиваються, а разом з ними змінюється уявлення та суть реєстраційно-аналітичних систем безпеки навчальних закладів. Ще три роки тому, коли в київській гімназії №315, де навчаються мої діти, приймали рішення про встановлення пропускної системи безпеки, йшлося лише про всім відомі механічні турнікети-триподи, давно відомі з КПП підприємств, холів бізнес-центрів та метрополітену. Ніхто не замислювався над тим, що в навчальному закладі, де перебувають діти різного віку та зросту і за 10 хвилин має зайти майже тисяча учнів, такі системи дуже важко адаптувати та зробити життєздатними, ефективними й корисними.

Нині на заміну морально застарілим механічним комплексам розроблені та  встановлюють у рамках проекту «Безпека та інновації — навчальним закладам» унікальні сучасні оптичні реєстраційно-аналітичні системи, які повністю відповідають потребам таких об’єктів охорони, як середній загальноосвітній навчальний заклад і не мають аналогів як в Україні, так і в світі.

Завдяки тому, що системи оптичні й безконтактні, вони довговічні та не потребують технічного обслуговування, що є одним із найважливіших питань в кожному навчальному закладі. Оптичні датчики, на відміну від механічних планок, які можна за бажання перестрибнути, не пропустять непоміченим зловмисника: в будь-якому разі спрацює звукова та світлова сигналізація. Пропускна спроможність оптичних систем утричі більша за механічні, а безпека, простота й комфортність користування такими системами має високий технічний рівень. 

За результатами своєї роботи проект знайшов підтримку з боку керівництва та педагогічного складу навчальних закладів, батьків учнів і, найголовніше, самих дітей.

Окремо зазначу, що систему постійно вдосконалюють в інтересах учнів, батьків, вчителів і вихователів за їхніми пропозиціями, внаслідок чого вона відповідає усім вимогам сьогодення до сучасного навчального закладу. Зокрема може щоденно інформувати батьків про кількість учнів у класі, кліматичний та епідеміологічний стан у приміщеннях школи. Це дає змогу своєчасно виявляти небезпечні для здоров’я дітей умови та приймати відповідні рішення. Крім того, SMS-інформування батьків про вхід та вихід дітей відбувається залежно від розкладу уроків, тож їм стає відомо, чи  дитина повернулася на урок після перерви.

Наталя ЛІЩИНСЬКА
для «Урядового кур’єра»

ДОСЬЄ «УК»

Юрій ВІТОМСЬКИЙ. Народився на Житомирщині. Закінчив Київське вище військово-морське училище та Національну академію Служби безпеки України, офіцер запасу Служби безпеки України. Голова об’єднаного батьківського комітету загальноосвітніх закладів Дарницького району м. Києва. Кандидат психологічних наук.