ІНІЦІАТИВА

Педагогічний університет імені М. Драгоманова пропонує по-новому готувати кадри для позашкільної роботи
 

Весною глибоко вразила несподівана зустріч у Національному еколого-натуралістичному центрі. Група школярів одного з райцентрів Київської області заворожено спостерігала за роботою юних пасічників-киян, дивувалась, що їхні столичні однолітки доглядають за кроликами і качками, вирощують розсаду, роблять вироби з лози…

— Нам би такі гуртки! — мрійливо говорили вони.

З’ясувалось, що вдома позашкільною освітою практично не займаються. І ця екскурсія була для них справжнісіньким святом. Правда, проблема не нова?! Для багатьох сімей — головний біль, чим зайняти дитину після уроків. Та й ще так, аби вона не просто час вбивала, а розвивалась. Навчалась, робила щось власними руками. Необхідно це не лише окремим Петрикам та Галинкам — усій державі. Адже наше суспільство, за визначенням директора Інституту проблем виховання НАПН професора Івана Беха, має бути суспільством знань і майстрів прагматичної дії. Досягти цього можна лише поєднанням шкільної і позашкільної освіти.

Як це краще зробити? Про це йшлося на презентації наукового дослідження за грантом Президента України «Розроблення змісту підготовки педагогічних працівників для позашкільної освіти в Україні». Його проводив Національний педагогічний університет імені М. Драгоманова протягом 2011 року. Основна мета роботи — науково об∂рунтувати та розробити структуру і зміст професійної підготовки педагогічних працівників для позашкільної освіти в сучасних умовах.

Дозвілля юних має бути змістовним. Фото Олександра ЛЕПЕТУХИ

Актуальність теми обумовлена тим, що позашкільна освіта є невід’ємною складовою системи освіти України. Серед основних завдань нещодавно прийнятої Національної стратегії розвитку освіти в Україні на 2012 — 2021 роки визначено також збереження та розвиток мережі позашкільних навчальних закладів різних форм власності для надання додаткових освітніх послуг, використання виховного потенціалу системи позашкільної освіти як основи гармонійного розвитку особистості тощо.

Особлива актуальність створення умов для забезпечення змістовного дозвілля дітей зумовлена зростаючим неконтрольованим потоком інформаційної продукції, що має агресивну спрямованість і низьку культуру.

Ключова роль у забезпеченні якісної позашкільної освіти належить педагогам позашкільних навчальних закладів. Водночас кадрова проблема тут постає надзвичайно гостро. Це зумовлено недостатнім престижем професії педагога-позашкільника, а також відсутністю системи підготовки кадрів для позашкільної освіти.

У процесі дослідження розкрито особливості професійної підготовки педагогів-позашкільників; визначена структура їх професійної підготовки, а також розроблено зміст навчання. За результатами дослідження розроблено сайт «Позашкільна освіта», підготовлено навчальну програму «Теорія і методика позашкільної освіти» і навчальний посібник «Основи позашкільної освіти».

Одна з пропозицій учених — відкриття спеціалізованих кафедр у педагогічних вишах. Ректор Національного педагогічного університету імені М. Драгоманова академік Віктор Андрущенко повідомив, що в цьому навчальному закладі вона буде.

Учасники зустрічі наголошували, що порушена тема — не лише педагогічна.

— Треба змінити погляд суспільства на позашкільну освіту, — підкреслив академік Іван Бех. — Вона має стати центром, який інтегрує всю діяльність дитини, щоб підготувати дитину до практичної діяльності, слід поєднати і позашкільну освіту.

На думку академіка Академії правових наук Михайла Костицького, нині закони ринку домінують над законами держави. Освіта комерціалізується.  Фактично держава самоусунулась від виховання юного покоління. Тому зростає підліткова злочинність.

— Всі упущення в позашкільній освіті, — резюмував він, — обертаються трагедією для тих, кого виховує вулиця.

— Біда в тому, — ділилась наболілим в. о. директора Українського державного центру туризму і краєзнавства учнівської молоді Наталія Савченко, — що держава мало уваги приділяє позашкільним педагогам. У них дуже низька зарплата. Витримують і залишаються працювати лише ентузіасти.

Підтримав колегу і директор Національного еколого-натуралістичного центру Володимир Вербицький. Його свідчення — найвищої ваги аргумент. Адже, попри всі труднощі, Володимиру Валентиновичу вдалося підібрати, згуртувати і зберегти колектив ентузіастів, який не дозволив зруйнувати центр, що став зразком позашкільної роботи. Хто хоча б раз там побував, обов’язково просить: «Запишіть мене в гурток!» А це — найавторитетніше свідчення «за» позакласну роботу. Допоможе їм в цьому ініціатива, започаткована університетом імені М. Драгоманова.