СПАДЩИНА

В Запоріжжі відкрили єдиний в Україні музей автомототехніки

Майже сотня здебільшого унікальних зразків велосипедів, мотоциклів та автомобілів, середній вік яких перевалив за піввіковий рубіж, стали експонатами щойно відкритого єдиного в Україні музею автомототехніки. Їх ретельно збирали протягом десятиліть учасники запорізького клубу любителів ретро-автомобілів «Фаетон».

— Ми прагнемо відтворити історію технічного прогресу, що створили наші батьки і діди. Хочемо, щоб наші діти і прийдешні покоління знали, як розвивався вітчизняний авто- і мототранспорт, - пояснив мету створення музею голова клубу «Фаетон» Дмитро Позняк.


 Вік поважний, а вигляд, як з конвеєра. Фото з архіву автора

В експозиції, що розмістилося на площі понад 1000 м2, прославлена «полуторка» ГАЗ-АА та знаменита «Катюша» ЗІС-6 воєнних років, мотоколяска з кінофільму «Операція И», кілька десятків унікальних автівок, що були випущені у Радянському Союзі в 30–70-х роках. На чільному місці – перший український легковик «Запорожець», загальновідомий у світі під прізвиськом «Горбатий».

Незважаючи на поважний вік, усі експонати виглядають так, ніби щойно зійшли з конвеєра і навіть готові самостійно подолати будь-яку відстань.

- Історія кожної автівки – унікальна, - пояснює Дмитро Позняк. - Щось купили, щось обміняли, щось знайшли на звалищі. А потім колосальна робота щодо її відновлення. Головна проблема — знайти автентичні запчастини. Адже саме оригінальність усіх вузлів і агрегатів робить старий автомобіль музейною цінністю. Їхній пошук почасти перетворюється на справжні детективні історії. Наприклад, знайти комплектуючі для ГАЗ М1, який був знятий з виробництва відразу після війни, вже практично неможливо.

Наприклад, «Катюшу» знайшли в Херсонській області навіть без шпилів для кріплення коліс, рама і та була розбита – автівку готувалися порізати на металобрухт. Але за справу відновлення легендарного воєнного автомобіля взялися майстри з «Фаетона» і завершили його реставрацію за півроку, щоб вона в усій своїй красі вийшла на парад 9 Травня 2006 року. Її поява на параді стала справжньою сенсацією. Ветерани війни зі сльозами на очах ніжно торкалися її, зверталися, як до бойової подруги. Більше таких машин не залишилося на території всього колишнього СРСР.

Віднедавна «Катюша» — справжня кінозірка, машину вже не раз брали на зйомки фільмів. Скажімо, для «Ялти-45» про відому конференцію, що «Мосфільм» знімав торік навесні у Криму, клуб «Фаетон» надав автомобілі військового періоду, а сам Дмитро Позняк виступив консультантом.

Найстарішою вантажівкою на теренах України вважається клубна «полуторка» ГАЗ-АА 1935 року випуску. Її «фаетонці» побачили в Одеській області, де машина використовувалася для підвозу води в пожежній частині. Причому цю функцію старенька виконувала і до війни, і при німецькій окупації. Тепер вантажівка –  експонат музею.

— Наша колекція постійно поповнюється, тому ми замислюємося над розширенням виставкового простору, — зазначає Дмитро Позняк.

Відвідати експозицію музею ретро-техніки можуть всі охочі. Вхід для пенсіонерів та ветеранів війни - безкоштовний.

— Символічно, що саме в місті, де зібрали перший український автомобіль із патріотичною назвою «Запорожець», напередодні Євро-2012 відкрився унікальний музей ретро-автомобілів, — розповідає начальник управління культури і туризму облдержадміністрації Ірина Конарєва. — Впевнена, він істотно підвищить інтерес туристів до Запорізького краю. Цей об’єкт включено в головні туристичні маршрути області.